buitenterrarium Jari

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Harry

Coen je zegt dat -3 op het land fataal is. Dat is echt niet zo we hebben het deze winter meerdere malen gemeten bij de marmers!!! Gewoon praktijkervaring!!!

In de vijvers (die grote bakken waar ze koikarpers in verkopen) bij -7 werd het water gewoon opengehouden met een pomp en rondomheen wel ijsvorming natuurlijk. Alle carnifex hebben het overleefd !!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Was die meting wel accuraat? want logischerwijs kan een koudbloedig dier (ik geloof dat er een paar soorten uitzonderingen zijn) dat toch niet overleven? Naar mijn weten hebben ze ook geen antivries in hun aderen o.i.d...

Ik kan het natuurlijk fout hebben, het klinkt gewoon vreemd :)

Platoplato

Jari,

Nog een idee misschien om de holten tussen grond en speciekuip op te vullen met stro. Dat isoleert goed.

Daarnaast vorig jaar een item gezien bij Man bijt hond, ging over het vorstvrij houden van grond (op een begraafplaats). Door een laag van enkele cm's bladeren te strooien op grond bleef de vorst uit de grond en kon hier eenvoudig (een graf) gegraven worden.

Dus de boel in de winter isoleren met stro en bladeren, eventueel bubbeltjesfolie (zoals ze bij rozen en niet-wintervaste planten doen) en duimen ;-)

DannyS

Dat de top van het water -7 is wil niet meteen zeggen dat de bodem dat ook is. Ik weet niet of er 7 graden verschil in kan zitten.

Het is wel zo dat een koudbloedig dier niet kan overleven als zijn lichaamstemperatuur afkoelt tot het vriespunt. Het kan wel zijn dat ze af en toe in het water zaten en snel weer de 'warmte' opzochten.

dennis

Jari het ziet er super uit .Bij mij ging het fout tijdens de kwakkelperiode in december .ze waren niet ver weg gekropen dus zorg dat ze overwinteren waar je dat wilt [in de kuipen ] dan gaat het zeker goedkomen .En afdekken met stro is zeker geen gek idee tijdens strenge vorst .
Als je bak helemaal af is moet je weer foto,s maken succes.

Jari B

Dit is nou ook een kwakkel periode overdag 12 graden en in de avond tegen het vriespunt.
Ik hou ze nog even binnen, wanneer ze naar buiten gaan maak ik weer een foto.
En met dat 2de wat jij zij had ik al rekening mee gehouden. :)
Maar dat stro en bladeren ga ik zeker doen.

Harry

Heel belangrijk is dat er tussen het beukenblad ook veel gestapeld boomschors zit.
En denk je ook aan kalkstenen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

In het terrarium zit beuk en eik.
En er ligt veel schors in.
Ik heb er wel stenen in liggen maar geen kalkstenen.
Waarom persee kalkstenen?

Morna

Citaat van: Harry Dresens op maart 10, 2009, 03:00:08 PM
Coen je zegt dat -3 op het land fataal is. Dat is echt niet zo we hebben het deze winter meerdere malen gemeten bij de marmers!!! Gewoon praktijkervaring!!!

In de vijvers (die grote bakken waar ze koikarpers in verkopen) bij -7 werd het water gewoon opengehouden met een pomp en rondomheen wel ijsvorming natuurlijk. Alle carnifex hebben het overleefd !!
Ik dénk, maar dat is puur mijn ervaring met scheikunde, dat het water dan toch echt niet lager dan het vriespunt was. Water onder het ijs is vaak warmer en sowieso warmer dan de buitentemperatuur. Water onder het vriespunt is volgens mij áltijd ijs (daarom heet het ook het vriespunt: het water bevriest). Dat het -7 was, wil ik echt wel geloven. Maar dan wel luchttemperatuur en niet watertemperatuur denk ik.

Harry

Hoi Morna, Het is echt de watertemperatuur die we gemeten hebben. Wij hebben daar een speciaal infrarood apparaat voor waarmee we meten en we hebben al vaker versteld gestaan van de zeer lage temperaturen die de salamanders blijkbaar kunnen verdragen. Mocht je in Houten zijn, kunnen we in ieder geval kennismaken, en zal ik het uitgebreid uitleggen. Kan helaas niet naar de huiskamerbijeenkomst bij alex, omdat ik moet helpen bij een cursus.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Morna

Citaat van: Harry Dresens op maart 18, 2009, 06:56:35 PM
Hoi Morna, Het is echt de watertemperatuur die we gemeten hebben. Wij hebben daar een speciaal infrarood apparaat voor waarmee we meten en we hebben al vaker versteld gestaan van de zeer lage temperaturen die de salamanders blijkbaar kunnen verdragen. Mocht je in Houten zijn, kunnen we in ieder geval kennismaken, en zal ik het uitgebreid uitleggen. Kan helaas niet naar de huiskamerbijeenkomst bij alex, omdat ik moet helpen bij een cursus.

Ik kan vanwege tentamens ook niet naar Alex, maar ik ben erbij in Houten. Ik ben erg benieuwd hoe je dat is gelukt te meten, nooit geweten dat vloeibaar water zo koud kan worden :)

Robkeulers

Ik heb die infrarood temperatuurmeters ook gezien, en heb me laten vertellen dat deze meters alleen vaste materialen meten, dus glas, steen, vijverbodem, hout etc. De lucht- en watertemperatuur zou er niet mee te meten zijn.

Het is maar een stelling he, maar kan het niet dat je de vijverbodemtemperatuur op hebt gemeten? hoe weet die infraroodstraal anders wat hij moet meten, met andere woorden, waar hij moet meten? Het zou logisch zijn dat hij alleen meet waar de straal 'stopt'.



Wouter

Mooie buitenbak!

50 centimeter is echt te weinig. Op Corsica komen de salamanders op karst- of graniethellingen voor waar ze tijdens de winter metersdiep de grond in kunnen. Er ligt daar langer sneeuw dan bij ons!

Ik weet niet wat gevaarlijker is; een lange periode van strenge vorst zoals deze winter, of de gewoonlijke kwakkelwinters waarbij de dieren bij warmere temperaturen continue "wakker worden" uit winterslaap en de volgende nacht vanwege vriestemperaturen juist weer weg moeten kruipen. In beide gevallen is een diepere bak dan 50 cm echt vereist. Voor zover ik weet overleven alleen de Salamandrella soorten in Siberie lange blootstelling aan vriestemperaturen.

Vloeibaar water met een temperatuur beneden het vriespunt kan niet, gaat tegen scheikundige wetten in. Dat is meer iets voor een publicatie in Science of Nature. Misschien meet het apparaat inderdaad op vaste materialen in de buurt?

Harry

Ok ik zal het volgend jaar eens met een gewone thermometer gaan meten. Er zit inderdaad wat in dat hij alleen de bovenkant van de waterlaag meet en niet doordringt.

Overigens is mijn buitenterrarium 1 meter diep en ik heb nog geen enkele corsica teruggezien, terwijl ik vorig jaar 17 maart al larven had. Hopenlijk zijn de diepe gangen niet dicht geregend
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Ze zijn hier sinds 2 weken boven de grond Harry. We hebben ongeveer dezelfde diepte dus ik hoop dat ze bij jou snel naar boven komen!