buitenterrarium Jari

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark

Leuke bak!

Ben je overigens wel van plan om de dieren er elke winter uit te halen? Een speciekuip van 50 cm diep is niet genoeg om de dieren tegen (strenge) vorst te beschermen. In het wild kan corsica vele meters diep de grond in...

Jari B

#31
Maar die stronk beschermd ook wel tegen de kou.
Ik doe er soieso veel bladeren in in de winter en als het echt koud gaat worden dan doe ik tempex op de bak maken.
Maar ik geloof eigenlijk niet dat ze meer dan 1m onder de grond wegkruipen.

Coen Deurloo

Citaat van: Jari B op maart 09, 2009, 06:24:35 AM
Maar die stronk beschermd ook wel tegen de kou.
Ik doe er soieso veel bladeren in in de winter en als het echt koud gaat worden dan doe ik tempex op de bak maken.
Maar ik geloof eigenlijk niet dat ze meer dan 1m onder de grond wegkruipen.

Die stronk zit boven de grond, en gaat dus weinig bescherming bieden tegen de vorst...je zal echt de diepte in moeten voor bescherming hiertegen.

Waarom geloof je eigenlijk niet dat ze meer dan 1m onder de grond wegkruipen?

Roel

Jari, Ziet er prima uit, mijn complimenten.
Ben zelf ook bezig met mijn bak buiten zodra ik de foto's heb zal ik ze ook op de site zetten.
Mijn dieren overwinter ik ook wel in een bak buiten voorzien met een klein watergedeelte(maximaal 10 liter) waarin afhankelijk van de vorst één of twee drinkensbak verwarmers zitten (laag wattage).
De water temp. wordt dan hooguit 5-10 graden en de bak blijft daarbij redelijk goed vorstvrij.
Daarbij dek ik de zaak af met wat dekens en tot op heden gaat het al een aantal jaartjes goed. Zelfs deze winter geen uitval gehad.
Voorheen overwinterde ik in de schuur maar daar werd het te afwisselend warm/koud m.a.g. sterfte door ondervoeding omdat ze niet in een echte winterrust te krijgen waren.

sala-fan

wow jari :o
heel mooi, complimenten ;)
hou ons zeker op de hoogte :)

Jari B

#35
Ik kan het zelf niet voorstellen dat een corsica 1m naar beneden graaft.
Daar heeft hij de poten toch niet voor.
Ik denk dat ze dicht bij het oppervlak zitten als ze in winterslaap zijn.
En ik zal jullie op de hoogte houden.

Coen Deurloo

Citaat van: Jari B op maart 09, 2009, 04:50:09 PM
Ik kan het zelf niet voorstellen dat een corsica 1m naar beneden graaft.
Daar heeft hij de poten toch niet voor.
Ik denk dat ze dicht bij het oppervlak zitten als ze in winterslaap zijn.
En ik zal jullie op de hoogte houden.

Niemand had het ook over graven. Het gaat er simpelweg om dat bij strenge vorst de dieren nu eenmaal zo diep moeten zijn om zichzelf te beschermen tegen bevriezing.

Robkeulers

Hij graaft ook niet Jari!

Hij kruipt via kieren tussen rotsen, wortels en stenen naar beneden, en dat kan makkelijk enkele meters diep zijn. Echt graven kunnen ze ook niet, het is geen konijn he :)

Je bak ziet er erg mooi uit, dat is een ding wat zeker is, maar als ik jou was zou ik de tips over de vorst toch niet in de wind slaan. Een bak zonder dieren na de winter heb je namelijk ook niks aan.

Jari B

Ik ga wel probere tempex om de bak heen te doen want dat isoleerd heel goed en veel bladeren verder nog tips?

Robkeulers

Dat helpt helaas niet. Tempex isoleert idd erg goed, maar de kou komt ook vanuit de grond rondom, daar kun je helaas vrij weinig aan doen.

Harry

Jari, ik denk dat het wel meevalt. Afgelopen winter hebben alle salamanders uit mijn bekende ton die op het voerballensysteem draait buiten de winter overleefd. Ik heb met mijn bekende temperatuurmeter (infrarood) salamanders op het land bij -3 zien overleven en in het water dat opengehouden werdt met een pomp zien rondzwemmen in water van -7
Een gat of cementkuip zonder boden dat gevuld is met bladeren en schors van 40-60cm diep moet voldoende kunnen zijn.

Ik zou alleen die dieren pas buiten zetten als ze minimaal 1 jaar oud zijn en goed stevog zijn. Bij dennis, die nakweek corsica uit mijn eerste lichting heeft gehad is het fout gegaan nadat de dieren naar buiten gingen. Bij mij ging het wel goed, maar dat ene dier was al heel groot, net als de dieren bij alex.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

#41
De bodem van de kuipen zijn helemaal doorzeeft met gaten, ik heb er veel vertrouwen in.
En om de speciekuipen zit eerst lucht en daarna zand want het zijn gaten geweest, die ik heb gegraven dus er is altijd eerst een luchtlaag tussen de speciekuipen en het zand.
Maar het moet al wel erg hard vriezen als de vorst tot 50 cm diep moet komen, want de temperaturen deze winter waren uitzonderlijk.
Ik hou de corsica's denk ik nog 1 maand tot 1,5 maand binnen.
Om nog even snel te groeien.

Coen Deurloo

#42
Salamanders zijn koudbloedig, wat betekend dat ze geen eigen lichaamswarmte kunnen produceren. Een temperatuur van -3 is naar mijn weten fataal en alleen voor korte tijd leefbaar als ze nog warmte in hun lichaam hadden van een warmere omgeving.

Ik wens je in ieder geval veel succes en wijsheid toe Jari.

Platoplato

#43
Harry, water van -7? Kan dat zonder ijsvorming?

Jari, eventueel zou je de bak 20 cm dieper kunnen ingraven en de rand met vijverfolie bekleden. Kost niks, zit je 100% safe en het kost je geen extra ruimte.

Had zelf het idee om met bijvoorbeeld piepschuimen platen een soort van trap te construeren, laag op laag te bevestigen en af te werken met tegellijm. Dat zou dan mooi in die cementbak kunnen en hiermee zou je het hoogteverschil kunnen opvullen.

Succes! Ziet er erg mooi uit trouwens!

Jari B

#44
Dat kan niet want de kuipen liggen met hun randen op de tegels onder mijn bak.
Maar wel mooi dat je mee denkt Sebastian. :)
Maar of het gelukt is zie ik volgend jaar wel, maar ik ben al wel dingen aan het bedenken voor wanneer het een strenge winter wordt.