Persoonlijke observaties opkweek eitjes L. laoensis

0 Leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Niels D

Vorig jaar heb ik wat L.laoensis eitjes weten te bemachtigen door middel van een ruil. Ik heb de methode van Henry Janssen gebruikt met wat kleine aanpassingen. Hij gebruikt kraanwater (van tevoren goed doorlucht met een bruissteen) voor de eitjes en pas uitgekomen larven. Er wordt in het begin niets anders gevoerd dan rode muggenlarven, gezeefd door een nylon netje, zodat enkel de kleine exemplaren overblijven, waarna wordt overgegaan op tubifex en grotere rode muggenlarven. Vooral watervlooien worden door hem vermeden. Nadat de dieren gaan eten word er wat waterpest aan het water toegevoegd.

Ik heb zelf de larven een bruissteen in hun bak gegeven, nadat ze ook waterplanten kregen. Ik heb helaas wat domme fouten gemaakt, maar volgens Henry was het legsel ook wat minder van kwaliteit, hoogstwaarschijnlijk door de afwijkende temperaturen dat jaar. Redelijk wat larven kwamen uit met een dooierzak van een groot formaat:

Deze stierven allemaal op het moment dat de dooierzak uitgeput raakte. Wat de domme fout betreft heb ik een plastic container gebruikt die ik nog op zolder had gevonden. Deze is misschien wel 20 jaar oud. Het probleem met oude plastic producten is dat de kwaliteit hiervan minder was en het risico op het lekken van chemische stoffen in het water is groot. Ik had de bak van tevoren goed gereinigd, maar al snel bleek er toch iets aan de hand te zijn. Niet alleen de larven vielen met bosjes, maar alle waterpest en slakken die met de bak in aanraking waren geweest waren niet meer te redden.

Zonde, want mijn tweede fout was dat ik de larven niet verdeeld had over diverse containers. Gelukkig werd ik niet ongenadig afgestraft, daar ik 4 larven alsnog heb overgehouden. Deze werden snel verplaatst naar de bak waarin we destijds de backup van gammarus en slakken hielden, die was ingericht met rivierzand, een bruissteen en veel beplanting en mos. Dit sloeg gelukkig goed aan en al snel deden ze zich te goed aan de gammarus, naast de tubifex en enchytreeën die ze aangeboden kregen.  Waar ze eerst op kamertemperatuur (bij ons op 18 graden) gehouden werden, kregen ze nu wel ietwat warmere omstandigheden, daar de verlichting van het aquarium het water tot 20 à 21 graden opstookte.

Nadat de dieren zich bovenin de bak op het mos of op het kleine stukje schors installeerden en de kieuwen slonken heb ik ze in een semi-aquatiele setup gezet met oplopend grind. Toen ze enkel op het grind bleven zitten heb ik ze verplaats naar een bakje met keukenpapier, zoals Henry dit ook doet. Hij vult dit aan met een dopje water, eikenbladeren of takjes Ficus repens en biedt rode muggenlarven aan op keukenpapier. Ik voer niet graag rode muggenlarven, maar geef tot op vandaag de dag veel tubifex en enchytreeën. Wat "groen" betreft heb ik wat takjes Pothos gebruikt. Uiteraard gebruik ik ook de dop van een brede fles voor wat water. Een steentje (om eventueel het vervellen te vergemakkelijken) en een half bloempotje als schuilplaats (waar nauwelijks gebruik van wordt gemaakt) maken het geheel af.

Ze zijn nu bijna een jaar oud en ik moet zeggen dat ze na de metamorfose redelijk gemakkelijk te houden zijn. Ze groeien ongeveer net zo snel als H.orientalis, alleen zullen ze "wat" groter moeten worden dan deze soort. Ik heb krekels en bonenkevers geprobeerd, maar deze werden niet gegeten. Wel hebben ze wat suf geslagen huisvliegen op die me irriteerden. Ook stukjes wasmotlarf en worm gaan er al in, maar nog niet van harte. Tubifex en enchytreeën daarentegen worden zonder aarzelen geaccepteerd.

Helaas heb ik geen data bijgehouden, daar ik eerlijkheidshalve moet toegeven dat ik verwachtte er niets van te bakken. Wel heb ik foto's gemaakt van de ontwikkeling:



Hier zie je al voorzichtig wat gele pigmenten doorkomen:



Landfase:




En nog een foto van het exemplaar met een redelijk symmetrisch patroon:


Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Peter Vliem

#1
Geweldig mooie dieren, Niels :o . Hoe groot zijn ze nu?
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

naeff002

Als je had gelezen dan wist je dat ze in een bakje met keukenpapier zaten.

Erg mooie foto reeks Niels. Schitterende soort en diertjes ook.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Peter Vliem

Sorry, ik zag het nu staan, ik heb er waarschijnlijk te snel doorheen gelezen.
Heb het al aangepast ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Niels D

De grootste is 8 cm en het achterblijvertje 5, maar deze is het onlangs een stuk beter gaan doen. Ik hoop toch nog meer eitjes te kunnen bemachtigen, want ik wil het nogmaals proberen zonder de genoemde fouten te maken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Uiteraard dank aan Henry. Dankzij zijn tips heb ik dit voor elkaar gekregen. Hij weet veel en heeft langer ervaring met salamanders dan dat ik leef.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Ontzettend gave dieren Niels, jammer dat ze zo moeilijk zijn als larf.

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

stijnzeger

Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Ik mocht laatst op de cover staan. Dat is even voldoende lof.  :P
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Citaat van: stijnzeger op oktober 14, 2013, 07:48:44 PM
Had een leuk item geweest voor het blad? ^^

Dat kan nog steeds hoor, voldoende leden die niet op dit forum actief zijn.
Kom er maar in Niels  ;)

Gave dieren hoor, erg mooi  :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Haha. Bedankt Martin. Als je het wilt gebruiken mag dat uiteraard. Af en toe is het misschien verfrissend om van andermans fouten te leren. Altijd je kweek verdelen om het risico te spreiden!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl


Niels D

Thanks!

Even opscheppen: Hier is één van mijn larven (de grote) vergeleken met een larf van Gersfeld van hetzelfde jaar.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Dat is wel een serieus verschil.
Enig idee waaraan dat verschil te wijten is?