Persoonlijke observaties opkweek eitjes L. laoensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Goede individuele verzorging en voer. Als je een flinke partij nakweek hebt, is het een stuk lastiger om ze optimaal de zorg en voeding te geven dan wannee je er maar enkele hebt. Netjes gedaan Niels en Kimmy!!!


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Idd, heel veel voer in het bakje gooien werkt altijd goed. Ik voer ook eens in de week goed wat enchytreeën, die lekker vet en eiwitrijk zijn. Dat zal ook wel schelen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

#18
Even een update. Ik heb eind november weer wat eitjes weten te bemachtigen. Het was mij verteld dat deze van een betere kwaliteit waren en dat geloof ik graag. Ik heb de eitjes op een graad of 18 uit laten komen, hoewel het soms wat kouder was. Henry Janssen adviseerde een graad of 18. De larven doen het inderdaad beter dan vorig jaar en ik heb dit keer geen enkel dier gehad dat met een grote dooierzak is uitgekomen.

De dieren zitten nog in de kritieke fase uiteraard en de helft van de eitjes is nog niet uitgekomen. Ik had zo'n 50 eitjes, waarvan er 4 beschimmelde. Daarbij zijn er 4 larven binnen een dag na het uitkomen doodgegaan. Verder zijn er nog geen larven doodgegaan. Ik heb nu 20 larven zwemmen en nog zo'n 22 eitjes, waarvan de meesten er goed uitzien.

Ik gebruik wel een andere methode dan vorig jaar. De larven gaan direct na het uitkomen in een bak met enigszins "rijp" water, waterpest, een stukje catappa blad, slakjes en vlokreeftjes. Na drie dagen ben ik artemia gaan voeren, daar ik zag dat ze al naar voer happen voordat de dooier helemaal leeg is. Ik gebruik nu ook geen doorlucht kraanwater meer om het water te verversen, maar water uit een grote curver met mijn T.verrucosus larven waarin continue een luchtpomp zit. Ik doe tweemaal daags 1/4 van het water verversen. Ik gooi het water wel door een artemia zeef, daar ik ben gewaarschuwd voor mijt door Henry. Deze zou de dooierzak kunnen penetreren om van de inhoud te eten. De larf zou hierdoor sterven. Ik weet niet of mijt hierdoor eruit gezeefd wordt echter. Iedere dag hevel ik de rotzooi uit de bakjes met een rietje. Water wat uit de grote curver wordt gehaald voor het verversen van water, wordt wel vervangen door kraanwater.

De helft van de larven heeft al voorpootjes en beginnen hun achterpootjes te ontwikkelen. Het gaat dus goed op dit moment, maar ik hou altijd rekening met tegenslagen. Deze hobby kan zo wisselvallig zijn qua resultaten, dat ik voor de zekerheid me altijd pessimistisch opstel. De vier juvenielen van vorig jaar doen het nog goed en groeien redelijk snel. Ik voer ze nu ook kleine naaktslakjes. Deze worden beter gegeten dan wasmotlarven en pieren. Ik had het liever andersom gehad echter.

Ik heb een kort filmpje gemaakt hoe de setups eruit zien, maar voor de meeste leden hier zal het voor zich spreken:
Laotriton laoensis larvae

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ


Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

David en Sofie

Ik denk dat het misschien interssant is dat ik ook mijn ervaringen deel in dit topic.
Ik had vorig jaar eveneens eieren gekregen van Henry ... veel eieren beschimmelden en ik had maar vier larven die ook door schimmel werden aangetast.
Ik kreeg dus nu ook weer de kans om het te proberen.
Op 23/12/2013 kreeg ik 49 eieren van Henry en ondertussen zwemmen er 39 larven rond waarvan 3/4 reeds achterpootjes heeft of ontwikkelt.

De eerste 8 die uitvielen waren beschimmelde eieren, aangetaste eierdooiers en doodgeboren larven. De volgende 2 waren larven die al 2 weken rondzwommen. Bij inspectie van die larven vond ik niets alarmerend ... geen schimmel, geen aangetaste of misvormde lichaamsdelen ... waarschijnlijk natuurlijke selectie.

Ik houd ze met groepjes in aparte kleine bakjes.
Het water dat ik gebruik bestaat uit 2/3 doorlucht kraantjeswater en 1/3 rijp water uit een emmer waarin een catappa-blad ligt te weken. Ik meng met kraantjeswater om te vermijden dat het water te zuur wordt door het looizuur van dat blad. Zuur water is eerder iets voor stilstaand water en gezien hun natuurlijk biotoop bestaat uit stromend water.
Ik verander elke dag ook deels het water nadat ik het vuil en dode voedseldieren er uit geheveld heb door middel van een rietje. Ook de ei-omhulsels haalde ik zo snel mogelijk weg om te vermijden dat er wat dan ook zou kunnen beschimmelen of rotten in het water.
De plaats waar ze staan is het 21°C overdag en 20°C 's nachts.

Als voer gaf ik ze in het begin artemia-naupiliën en geef ik ze nu "Moina salina" en kleine rode muggenlarven.

Als ze een beetje groter zijn, ga ik ze overplaatsen in een groter beplant bakje met hetzelfde type water, een laag grind, en een bruissteen.

Dus ja...voor het ogenblik verloopt het vlotjes bij mij  :)

Niels D

Ik heb nu 35 larven zwemmen. Twintig dieren hebben achterpoten en deze zitten per 10 in een grote curver met een luchtpomp, Gammarus, poelslakken en waterpest. Ik voer ze gesneden tubifex. Er waren 4 beschimmelde eitjes, dit zijn er uiteindelijk 8 geworden. Er waren 4 larven binnen één dag dood gegaan. Dit is nu met 6 larven geschied. Slechts één larf is na een langere periode geleefd te hebben doodgegaan.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

David en Sofie

Ik heb enkel een beetje angst om die poelslakken of waterpest er in te doen omwille van die "Saprolegnia". ik heb slakken genoeg en waterpest ook, maar die zijn beiden in contact gekomen met watervlooien. Gezien de tegenslag van vorig jaar met de eieren en de larven, ben ik misschien wel iets te voorzichtig. Ik weet dus echt niet of slakken en planten drager zijn van die schimmel. Deze schimmel plant zich weliswaar voort via sporen, maar ja ....

@ Niels: ik veronderstel dat de gammarus ook dient als opruimer in de bakken?
Ik zou eventueel wel vuurgarnaaltjes willen proberen als opruimer in de bakken. Ik weet niet of dit een goed idee is? Ik heb totaal geen ervaring bij het combineren van garnalen met salamanders en diens larven.

Als planten ga ik het enkel houden bij javamos...vers besteld, hoewel ik er ook voorradig heb in andere bakken, maar ja die "Saprolegnia" blijft ronddolen in mijn hoofd.

Ik had vorig jaar ook tubifex gegeven aan de larven. De poten van de larven die aangetast waren door een schimmelinfectie werden mede opgevreten door de tubifex. De tubifex had zich rond de aangetaste poten gewenteld.

Niels D

De kwaliteit van het legsel van dit jaar is wel vele malen beter, dus dat is de voornaamste reden dat deze larven het beter doen dan die van vorig jaar. Ik vang zelf diopsis en mosselkreeften. Hier zit ook een kleine variant cyclops en een kleine hoeveelheid watervlooien bij. Deze dragen hoogstwaarschijnlijk geen sporen van Saprolegnia met zich mee, maar deze durf ik ook niet aan aan de L.laoensis te voeren. T.verrusosus die volgens mij hier ook gevoelig voor is heb ik wel gevoerd met mijn eigen vangst en ging niet verloren, wat wel gebeurde toen ik de larven hiervan watervlooien uit de winkel gaf. Alle larven in die bak waren binnen 24 uur of dood of stervende.

De waterpest en slakken komen bij mij dus uit bakken waarin nog nooit met watervlooien is gevoerd. Ik hou planten en slakken altijd gescheiden als ze uit bakken komen waarin ik wel watervlooien heb gevoerd, hoewel het altijd eigen vangst betreft. Ik zou geen vuurgarnalen bij de kleine larven steken, tenzij het kleine garnaaltjes betreffen. Ik heb dit geprobeerd bij dobrogicus en de garnalen pakken toch af en toe een larf ook al is er voldoende voedsel aanwezig.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

#26
Slecht nieuws hier. Ik heb mijn larven dus over verschillende bakken verdeeld. Daar ik nog nooit problemen heb gehad met rode muggenlarven besloot ik twee bakken met in ieder 10 larven (laatste filmpje) wat kleine muggenlarven te geven (geselecteerd door de exemplaren te kiezen die door een nylon netje gekropen waren). Dit is tevens de methode die Henry gebruikt. Uiteraard zijn de muggenlarven goed gespoeld.

De dieren in de bakken die deze muggenlarven (die er gewoon goed uitzagen) kregen zijn op enkele na gestorven. Binnen de eerste 12 uur stierf al meer dan 60 procent. De 12 uur daarna ging de rest op 3 exemplaren na. Van deze dieren vraag ik me af of ze het nog gaan redden. Er zit geen schimmel op de dieren en er zijn geen andere dingen die opvallen met het blote oog.

Het zure is dat in deze bakken de grootste en best ontwikkelde larven zaten. Ik kan niets anders concluderen dat het met de rode muggenlarven te maken heeft, maar de precieze oorzaak blijft voor mij een raadsel. Ik ga de rest voor de zekerheid geen muggenlarven, maar tubifex geven, zoals ik in beginsel al deed. Ik ben er goed ziek van uiteraard. Ik ben niet de persoon die enkel zijn successen op het forum zet en de tegenvallers geheim hou. Misschien kan iemand van mijn fouten leren, hoewel ik het zelf meer als pech beschouw op dit moment. Ook rode muggenlarven zie ik nu als een potentieel gevaar, hoewel ik nog nooit iets dergelijks heb meegemaakt of gehoord.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Balen Niels! Ik ben al enige jaren geen fan meer van rode mug moet ik zeggen, en geef het nog zeer sporadisch aan salamanders/larven. Ondanks dit, heb ik ook rode mug voor mijn larfjes, maar ik ga het toch maar goed observeren. Anders toch maar weer terug naar de tubifex.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik had het 's avonds gegeven en de ochtend erna was meer dan de helft al gehemeld. De overige dieren waren traag qua reactievermogen en waren veel minder actief. Let dus vooral op die symptomen, maar goed, ik heb echt nog nooit problemen gehad met rode muggenlarven. De dobro's en verrucosus hebben het ook op, maar die hebben nergens last van. De laoensis die geen muggenlarven hebben gekregen doen het echter nog goed zonder dat daar verliezen zijn geleden. Dat is dus geen toeval in mijn ogen, als net die twee bakken kort na het voeren getroffen worden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Dat is enorm balen. Ik heb zelf ook nooit problemen gehad met rode mug, ik geef het wel enkel aan gemorfde dieren en grote larven.
Ik zal er ook maar mee stoppen om het aan larven te gaan geven. Ik weet wel dat rode muggenlarven vissen-tbc kunnen overdragen aan vissen en daardoor beter niet gevoerd dienen te worden aan vissen. Maar problemen bij salamanders heb ik maar weinig over gehoord, enkel mensen die er niet tevreden over zijn.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus