Persoonlijke observaties opkweek eitjes L. laoensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

De rode mug die ik had leek wel goed te zijn schijnbaar. Gisteravond de kleinste eruit gezocht, en bij de larven gezet. Tot nog toe ook geen verlies van larven gehad. Toch houd ik het maar bij tubifex. Andere voersoorten zijn hier niet makkelijk aan te geraken, en kweken van artemia heb ik geen ervaring mee, en zie ik hierom ook niet zo zitten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

#31
Foto  :)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

David en Sofie

@ Niels: Dat is echt pech hebben  :(

Een update over mijn larven:
Enkele dagen geleden heb ik nog een larfje verloren, maar er zwemmen er nog steeds 38 rond.
Ik geef ook rode muggenlarven voor het ogenblik omdat ik niets anders in huis heb. Nu er bij Niels problemen zijn geweest met die rode mug, hou ik mijn hart hier ook even vast.
Morgen zou ik opnieuw beschikken over Moina salina en misschien artemia's bij de handel waar ik mijn voedseldieren haal.
Zijn geknipte enchytreeën een alternatief? Ik heb mijn kweek hiervan opnieuw een beetje aangewakkerd.

MartinS

Auw balen Niels. Wel goed dat je het opschrijft daar kunnen wij van leren. Iedereen heeft wel eens een slechte ervaring en als wie die uit schaamte voor onszelf houden kan niemand er van leren. De salamanderliefhebber die nog geen slechte ervaring of foutje heeft gemaakt moet nog geboren worden.

Ik ben begonnen de larven tubifex te geven. Tot nu toe zie ik ze ervan eten en doen de larven het goed.
Hier ook heel sporadisch rode mug. Ben ooit ook een groepje larven verloren met rode mug, althans dat heb ik altijd in gedachten gehad. Vandaar ook dat ik hier hoofdzakelijk tubifex gebruik.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Voor deze tegenslag schaam ik me niet. Ik heb zoals eerder gezegd nog nooit problemen ondervonden met rode muggenlarven en ze werden door een kweker aangeraden. Ik denk dat je altijd wel een risico kan lopen, ook met voer als tubifex en enchytreeën. Ik ben nu dus alle larven in de twee grote bakken kwijt, want de overlevenden hebben het ook niet gered. Dat kost me dus twintig larven en dat doet zeer. Onder de larven die geen rode mug hebben gekregen heb ik nog geen verliezen geleden, maar een kleine rekensom zal je vertellen dat ik slechts een klein aantal larven heb overgehouden tot op dit moment en de overblijvers zijn de kleinere dieren. Ik hoop dat andere leden minder pech hebben dan ik.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

David en Sofie

Voor het ogenblik heb ik nog 37 larven. Er is er vandaag weer ééntje gesneuveld.
Het verloopt vlot, maar is tijdrovender dan bijvoorbeeld de Triturus-soorten die ik ooit al gekweekt heb. Ik hevel 2x per dag af, ververs 1x per dag een beetje water (het afgehevelde water aanvullen met vers water) en voer ze 1 à 2 x per dag.

Ik heb artemia kunnen kopen bij de handel vandaag, dus hoef ik voorlopig geen rode muggenlarven te geven.

Het blijkt dus dat er duidelijk een groot verschil zou zijn in de kwaliteit van de rode muggenlarven. Diegene die ik geef komen waarschijnlijk uit Rusland-Oekraïne waar ze in brak water zouden worden geoogst. Deze zouden ook niet super van kwaliteit zijn, maar zouden wel goedkoper zijn en hiermede interessanter voor te verhandelen.

Ik heb vandaag een gesprekje gehad met de handel waar ik mijn voederdieren haal, om toch de Frans-Belgische muggenlarven te bekomen bij de groothandel. Dezen zouden wel van goede kwaliteit zijn. Het zal iets meer kosten, maar dat heb ik er dan wel voor over. Afwachten .....

MartinS

Ja voedseldieren blijven altijd een risico, je weet nooit waar ze geoogst zijn.
Tubix komt ook veelal uit het Oostblok. Ik spoel altijd een dag of vijf/zes voor ik het geeft.
Dat wat ik deze week koop voer ik volgende week. Zeg niet dat het direct help, maar het voelt wel veiliger ;)

Je hebt gelijk Niels, er zijn ook mensen met slechte ervaring bij Tubifex. Het is alleen dat wanneer je eens een slechte ervaring hebt je dubbel zo voorzichtig bent met dat soort voedseldieren.

Ik duim voor je dat de rest het mag redden en dat je daar meer geluk mee mag hebben :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

stijnzeger

Er is ook een witte variant van tubifex toch? Die schijnen minder "slechte" of minder kans op bacterien te hebben.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Ik gok dat je enchytreeën bedoelt. Die kweek ik zelf, dus daar maak mezelf niet druk over. Dit is echter geen goed voedsel om continue te voeren, daar het nogal een hoog vetpercentage heeft. Als aanvulling is het echter zeer goed.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Nee geen enchytreeën, het was gewoon witte tubifex. En dat kreeg ik town aangeboden in de dierenwinkel. Het was alleen iets duurder
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Mijn juvenielen van vorig jaar heb ik deels overgezet in een semi-aquatiele setup met een klein laagje water. Ben benieuwd hoe het ze zal vergaan. Voorlopig vermijden ze het water niet, maar ze blijven op locaties zitten met houvast. Toch zitten ze nog het meest op het stuk schors.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Citaat van: stijnzeger op januari 30, 2014, 04:30:01 PM
Nee geen enchytreeën, het was gewoon witte tubifex. En dat kreeg ik town aangeboden in de dierenwinkel. Het was alleen iets duurder

Waarschijnlijk toch encytreeën hoor. Ik heb ze ook wel eens gezien in dierenzaken. Net zoals tubifex in zo'n tube met wat water. Meeste verkopers hebben natuurlijk geen idee wat ze in huis hebben, en dan noemen ze het maar witte tubifex, want daar heeft het wel wat van weg.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Oke dan waren het waarschijnlijk enchytreeën. Moet eerlijk bekennen dat ik dat nog nooit gevoerd of gezien had dus had geen idee.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

naeff002

Ik heb ze laatst ook gezien in de dierenwinkel. Inderdaad gewoon enchytreën. De mensen van de dierenwinkel wisten wel dat het enchytreën waren, maar kwamen er pas op toen ik het zei.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

David en Sofie

Hoe verloopt het verder met de opkweek van de larven?
Hier staat de teller nog op 35 larven.
Voor het ogenblik vlot het hier en ondervind ik geen problemen.....crossed fingers!!!