S.i.infraimmaculata vertonen stuntelig gedrag

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Iets dergelijks wil ik wel doen, dus ik wacht nog even op bericht van S.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Ik hoop dat er iemand weet of dat het nu wel of niet gebruikelijk is dat een geïnfecteerd dier nog eetlust vertoond. Ik had bij het dier van het filmpje een pier in de bak gestopt. Hoewel het beest zich aan de andere kant van zijn verblijf bevond, spurtte het naar de pier toe en verorberde hij deze in een rap tempo. De pier was overigens flink, dus voorlopig heeft hij weer wat voedingstoffen binnen. Zijn motoriek is verbeterd, maar ik ben iets meer vloeibaar calcium gaan sproeien, dus misschien toch een calciumgebrek. Verklaart de dood van de andere infraimmaculata helaas niet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

He vochtig houd je de bak eigenlijk. Ik houd mijn algira's in alle drie de bakken vrij droog tot droog op lossgrond. Als ze nattigheid willen zoeken ze s'avonds het waterbakje op.

Jeroen.S

#33
Wat ik raar vind is dat je zegt dat het begonnen is vanaf dat je bosgrond bent gaan gebruiken. Ik weet dat bosgrond vrij zuur is, wat ik van de natuurlijke habitat van de algira's weet is dat ze op vrij Basisch ''neutrale'' grond leven. Maar goed daar kan het haast niet aan liggen. Misschien had het stukje bosgrond wat je had meegenomen wel wat onder de leden... Lastig pakket is dit ..

Niels D

De bosgrond gebruik ik ook bij een aantal andere dieren, die nergens last van blijken te hebben. Misschien dat de infraimmaculata's wat gevoeliger zijn. Het is inderdaad een lastig dilemma, maar ik hou ze voor de zekerheid weer op keukenpapier. Ik hou ze redelijk droog, maar een waterbron is altijd aanwezig. Ze wisselen overigens af tussen droge en vochtige delen van de bakken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jari B

Bosgrond zou geen probleem moeten zijn. Ik gebruik bij al mijn bakken bosgrond en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Niels D

Ik denk dat Jeroen bedoelt dat deze specifieke bosgrond iets mankeert. Als ik naar m'n andere dieren kijk zeg ik nee, maar geloof het of niet het "loopje" is nagenoeg verdwenen sinds ze op keukenpapier zitten. Valt het te wijten aan deze grond, of de pissebedden die erin zaten? Ik weet het niet, want alle andere dieren doen het er erg goed op. Zo'n 100 bombina's hebben we hiermee grootgebracht. Ik zal de zuurgraad van de bodem proberen te meten, maar voorlopig haal ik ze niet van het papier af.

Ik had in het begin ook al vermeld dat ze zich wat moeilijker om konden draaien als ze op hun rug lagen. Ook deze beperking hebben ze overwonnen, want ze zijn al omgedraaid voordat ze stil hebben kunnen liggen. Gezien het rappe herstel kan ik dus concluderen dat het met 't substraat te maken heeft. Als mensen er anders over denken of betere ideeën hebben hoor ik het graag!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Sergé Bogaerts

Hoi Niels,

tja, **** happens zeggen de engelsen dan. Het stuntelige gedrag kan door vanalles komen, en Chlamydia kan er een van zijn. Zoals Frank al vertelde kennen we heel veel ziekten helaas niet en als het een ziekte is dan kan het dus ook vanalles zijn. Stuntelig lopen komt immers ook bij andere ziekten voor, waaronder kalk gebrek (metabolic bone disease) maar er zijn er meer.

Ik snap dat het enorm frustrerend is als je niet weet waar het door komt, maar feit is dat als je veel dieren hebt, je dus ook meer pech zult hebben.


Een kleine troost, zoals je weet heb ik beloofd aan alle mensen die dieren van me hebben afgenomen dat voor mij uiteindelijk wel de bedoeling is dat mensen er mee kunnen kweken. Ik heb dan ook een groepje achter gehouden voor iedereen die er al heeft om eventueel te ruilen. Dus als jouw dieren straks twee mannen of twee vrouwen blijken te zijn regelen we wel wat.
 
Groet!

Niels D

Bedankt Sergé! Ik ben iig blij dat de dieren vooruit zijn gegaan nu ze op keukenpapier zitten en ze geen pissenbedden meer eten. Welke van de twee nu de oorzaak is weet ik niet, maar gezien de verandering is de kans groot dat het één van deze twee moet zijn. Ik ga voor de zekerheid een andere plek voor bosgrond en pissenbedden zoeken voor de andere dieren.

Wat calcium betreft ben ik overgegaan op gemalen sepia. Dit is een organisch produkt en er zitten geen extra supplementen in. Ik zat nog te twijfelen over "Amphib", maar ben tevreden over mijn keuze. Voorlopig sproei ik nog één helft van de bakken met aangelengde vloeibare kalk.

Gisteren hebben ze allen weer een pier verorberd dus wat dat betreft ziet het er goed uit. Keukenpapier blijf ik voorlopig nog even gebruiken. Misschien dat ik later overstap op grind. Bosgrond laat ik even voor wat het is.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Even een vraagje tussendoor, hebben allen land en molsalamanders calcium nodig?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Ik geef alle op het land levende salamanders calcium. Bij S.i.infraimmaculata wordt echter geadviseerd dit goed bij te houden, daar deze dieren er extra behoefte aan hebben.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Citaat van: Niels D op september 12, 2012, 02:48:35 PM
Ik geef alle op het land levende salamanders calcium. Bij S.i.infraimmaculata wordt echter geadviseerd dit goed bij te houden, daar deze dieren er extra behoefte aan hebben.

Watersalamanders hebben er ook baat bij, maar bij aquatiele dieren vallen problemen niet gauw op, omdat ze door het water gedragen worden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Oke want ik heb het nog nooit geeven. Hoe geef je dat aan een aquatiele salamander dan?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Citaat van: stijnzeger op september 12, 2012, 03:23:02 PM
Oke want ik heb het nog nooit geeven. Hoe geef je dat aan een aquatiele salamander dan?

Hier geef ik ze eigenlijk alleen tijdens de groeifase, dus vanaf juveniel, als ze nog op land leven.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis