S.i.infraimmaculata vertonen stuntelig gedrag

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Sinds dat ik ze van papier op bosgrond ben gaan houden merk ik een duidelijk verschil. Ik maak me niet direct zorgen over de gezondheid, maar ik bespeur een verandering in de motoriek. Waar ze eerst snel en behendig waren, zijn ze nu sloom en stuntelig. Op papier vingen ze het voedsel al uit de pincet alvorens ik deze volledig voor hun neus kon plaatsen. Nu happen ze mis en moet ik de pincet dusdanig positioneren dat ze het in hun mond kunnen krijgen. Ze zijn nog wel net zo fanatiek en eten nog erg goed.

De bosgrond is vrij van ongedierte, maar ik heb er achteraf pissebedden in gegooid. Deze werden direct goed gegeten, terwijl ze dit eerst niet kregen. Ook heb ik er pieren in gedaan, maar ik blijf ze sowieso met de pincet voeren. Misschien dat ze in deze bak net iets koeler kunnen zitten dan op papier en hebben ze nu de mogelijkheid om (nog) drogere stukken op te zoeken. Verder zijn er geen veranderingen.

Weet iemand wat deze stunteligheid kan veroorzaken en is het beter als ik ze terug op papier zou zetten?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Coen Deurloo

Wellicht een beetje ver gezocht, maar bij stuntelig gedrag moet ik denken aan wat er bij mijn marmoratus is gebeurd, deze had waarschijnlijk te weinig calcium bij de voeding gekregen waardoor er MBD/Rachitis ontstond, wat aanvankelijk ook tot stunteligheid en mishappen leidde. Kortom; bepoeder je je voedseldieren regelmatig met een (goed) calciumsupplement?

Stijn

Mijn eerste idee is ook een mogelijk calciumgebrek. Aanvankelijk is dit te merken in 'stuntelig' gedrag, en kan zich verder uiten in stuipen. In een later stadium zie je vaak vervormingen.

Evt. kan je ook vloeibaar calcium (Ca/Mg) toedoenen, dit zal sneller opgenomen worden. Je kan dit oa bestellen bij 'Dutch Rana'.

Zeker dieren in de groei hebben calcium nodig, en ik dacht ooit gehoord te hebben dat Salamandra gevoelig is voor calcium tekort.

mvg

Stijn

Rayliberty

Ik geloof dat ze misschien nog even moeten wennen. Je geeft toch calsium bepoedering mee en je voert wormen dus genoeg calsium dacht ik zo. Vertonen alle dieren stuntelig gedrag of enkele. Lijkt mij dat niet elk dier op het zelfde moment dezelfde ''calsium tekort problemen'' zullen gaan vertonen.  :-\

Ik heb ze nog steeds samen op grind en ze doen het goed. Ook in de warme periodes blijven ze aktief, dan zoeken ze wel meer de vochtige diepere grindlaag op. Ze zijn nu tussen de 11-12 cm lang. Als het mee zit kunnen we van het najaar misschien geslachten herkennen, vaak eerst de mannen vertelde Sergé.



Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Niels D

Ik bepoeder al het voedsel met calcium, dus ik mag hopen dat geen calciumgebrek is. Toch zal ik dat vloeibare spul weleens willen proberen. Tot nu toe eten ze als vanouds, maar ik hou het in de gaten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Sergé Bogaerts

Geen idee Niels. Misschien plakt de bosgrond meer aan hun lijf waardoor ze lastiger lopen? Bij rachitis zijn het vaak de achterpoten die een beetje 'houterig' gaan bewegen. Maar aangezien je calcium geeft zou het dat niet moeten zijn. Even aankijken?

Niels D

Het zijn niet alleen de achterpoten. Er zit nog geen verbetering in. Ik ga een ander merk poeder proberen, omdat er in het huidige potje ook vitamine inzitten. Dit gebruikte ik echter al vanaf het begin. Om de één of andere reden heb ik het idee dat het te maken heeft met het eten van pissebedden. Dit kregen ze nooit. Toen ik ze in de rijkelijk gevulde nieuwe bak zette, begonnen ze direct grote hoeveelheden van de pissebedden naar binnen te werken, waardoor er haast geen overbleven. Kort na dit moment begonnen ze dit gedrag te vertonen.

Ze eten gewoon zonder problemen als ik het voedsel voor hun neus hou. Ze komen ook direct aangerommeld als ze doorhebben dat ik aan het voeren ben. Dat ziet er dus allemaal goed uit. Motorisch gestoord zijn ze nog steeds. Het is niet dat ze alle kanten in waggelen, maar ze missen die finesse die ze eerst hadden. Nu happen ze vaak mis, terwijl ze op papier net scherpschutters leken. Waar ze vroeger direct omdraaiden als ze op de rug belandden (hoewel andere soorten dit toch beter kunnen) blijven ze nu langer liggen, omdat ze haast spastisch tekeer gaan.

Ik ben er eerlijk gezegd niet helemaal gerust, maar ik zie verder geen zaken om druk over te maken. Ze wisselen mooi af tussen droog en vochtig, ze zijn net zo actief en eten zoals gezegd er niet minder om. Heel apart.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Ik heb toch maar van Dutch-Rana dat vloeibare calcium op aanraden van Stijn in huis gehaald en het werkt. Ik zag al enige verbetering daar ik even geen pissenbedden in de bak gooide, maar enkel bepoederde wormen e.d.. Nu sproei ik af en toe één helft met de verdunde calciumoplossing en ze zijn bijna weer als vanouds. Zucht! (van opluchting)

Mijn theorie luidt dat ze minder calcium binnen kregen dan voorheen doordat ze voornamelijk de onbepoederde pissenbeddan aten ipv het bepoederd voer dat ze vroeger alleen maar kregen. Hopelijk krijgen ze nu weer voldoende binnen. Af en toe blijf ik er wel pissenbedden ingooien voor de afwisseling. Tot nu toe eten ze pieren, wasmotlarven, pissenbedden, kleine krekels en kleine kakkerlakken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Wat een &*%@ zooi!

Heb vanmorgen een dode infraimmaculata ontdekt. Net als bij degenen die helemaal in het begin overleed is er niets aan te zien en hij heeft nota bene deze week nog goed gegeten. Geen zwarte spikkels op de buik, geen witte schimmel, niet mager en geen schuim. Daar dit mijn favoriete dieren zijn besteed ik er veel aandacht aan en het substraat wordt met grote regelmaat ververst. Ik snap er werkelijk helemaal niets van en mijn frustratie is enorm.

Ik heb n.a.v. de lezing van de landdag over Chlamydiën met Kimmy een filmpje gemaakt. Één van de dieren loopt nog steeds stuntelig en het lijkt heel erg op wat ik toen gezien heb. De andere twee lopen soepeler en hebben zojuist nog gegeten. Degene hier op het filmpje wilde geen pier, maar heeft nog wel actief achter een pissebed aangezeten. Zou dit dan toch een geval van Chlamydia zijn?

20120907123934
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

DannyS

Uitgaande van de lezing op de landdag zou ik zeggen van wel. Je kan Sergé even contacten, die heeft er meer verstand van.

joost.v.wijk

Je zou het haast denken, helemaal na de lezing van Frank. Ik hoop het echter niet voor je.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Maxim M.

Afgaand op de lezing, lijkt het er inderdaad op.
Ik vreesde voor mijn verrucosus hetzelfde,
maar die zijn opeens veel behendiger en sneller sinds ik van aarde naar grind ben overgeschakeld.

Nuja veranderen van ondergrond, zal niet veel helpen, op het filmpje is het ook geen bosgrond.

stijnzeger

Dat is echt balen, hopen dat het niet zo is, maar het lijkt wel heel erg op dat loopje die ze lieten zien in de presentatie.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Het feit dat ze nog eten en dit loopje al eerder hebben vertoond doet me toch denken aan calciumgebrek, maar dat verklaart echter niet, waarom er nu één dood is. Ik heb Sergé al een mail gestuurd.

Hoe dan ook ben ik blij dat we de dieren goed gescheiden houden van de rest. Alle andere beesten doen het goed, maar dat vind ik momenteel minder belangrijk. Dit zijn echt mijn favorieten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Derk

Ik kan het filmpje vanwege de firewall hier ff niet zien maar wat een naar verhaal.

De boodschap die ik in de lezing van Frank hoorde was dat het waarschijnlijk zo is dat je in veel (bijna alle?) van onze gehouden salamanders chlamydia bacteriën kunt vinden. En dat de salamanders normaalgesproken geen last van de bacteriën hebben. Juist als de omstandigheden (een tijd lang) suboptimaal zijn ze tot problemen kunnen gaan leiden.
Belangrijk is dus dat je de omstandigheden (met de actuele focus op temperatuur, maar denk ook aan hygiëne en andere stress-factoren) zsm weer optimaal maakt. Hoe die optimale omstandigheden moeten zijn bij deze soort daar kan Sergé je vast mee helpen.

Misschien is het wel verstandig om de dode dieren te bewaren. Frank kan je vast aangeven hoe hij de dieren het liefst geconserveerd ziet. Gezien de techniek die hij gebruikt om DNA van chlamydia aan te tonen lijkt mij het invriezen (meest practische huis-tuin en keuken alternatief) van de dode dieren acceptabel.
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha