S.i.infraimmaculata vertonen stuntelig gedrag

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stijnzeger

Oo oke ga ik dat ook doen, net als kleurstof gewoon bij het voer?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Ik bepoeder fruitvliegen en kleine krekeltjes ermee.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

Ik koop zelf mijn calciumlactaat bij de schildpaddenvereniging. Geheel in poedervorm en goedkoop, iedere landdag (3 per jaar, ga zelf 2 keer) koop ik 2 kilo ongeveer
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Ik probeer de waterminnende soorten calcium via de pieren te geven, door de pieren geweekte konijnenkorrels icm legkorrels (kippen) te geven. Deze laatste soort bevat een hoop calcium. Ik hoop dat het werkt....
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

#50
Update:

De twee kleinste bewegen nog stuntelig en het varieert van het één op het andere moment. Heel apart, maar ze blijven eten en actief. De grootste heeft ogenschijnlijk nergens last van. Ik blijf ze dus gescheiden houden. Hopelijk gaat het snel voorbij, als ze (nog) meer kalk binnenkrijgen. Anders is het misschien een aandoening met een onbekende oorzaak. Ze lijken er geen (edit) ernstige hinder van te ondervinden, want qua felheid hebben ze er niet op ingeleverd.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Update:

De allerkleinste van de twee "getroffenen" lijkt al wat behendiger te worden. Hij loopt nog steeds vreemd, maar als ik hem op de rug keer draait hij direct weer om. Dit kon hij even geleden nog niet. Bij de andere duurt het nog zeker een paar seconden en hij lijkt hierbij nauwelijks gebruik te maken van zijn achterpoten. Dit duidt volgens mij dan weer op een calciumgebrek. Wat dit dan heeft veroorzaakt is me dan een raadsel, maar misschien dat ze stoffen binnen hebben gekregen die voor ontkalking zorgden (???).

Hun gedrag blijft me enigszins geruststellen. Ze blijven met veel smaak eten. De sepiapoeder hindert ze ook niet, dus ik strooi er lekker veel op. Ik sproei ook nog steeds met water en vloeibare kalk van Dutch Rana op het stukje mos dat in de bak ligt. Hoewel ze kunnen kiezen tussen droog en vochtig, zie ik ze toch vaak op de natte locaties zitten. Misschien dat dit iemand iets zegt, want ik had het idee dat ze droge stukken prefereerden. Ook degene die nergens last van lijkt te hebben toont deze voorkeur.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Kleine update:

Twee van de drie doen het goed. De grootste heeft nooit vreemde symptomen gehad. De andere betreft de kleinste en die beweegt nog wat apart, maar hij gebruikt al zijn poten naar behoren en hij kan zich net zo snel omdraaien als voorheen.

Met de derde gaat het ook wat beter dan een tijd terug. Hij beweegt nu zijn achterpoten wat beter en hij maakt minder vreemde bewegingen met de nek. Hij eet alleen nog wat moeilijker dan de anderen, die altijd wel voor een pier te porren zijn. Hij kan zich ook weer omdraaien, terwijl hij dit eerst niet goed meer voor elkaar kreeg.

Daar ik nu ook een huisjesslakkenkweek heb staan voor mijn blauwtongskinken (althans, ik heb een bak met zo'n 100 verzamelde slakken) heb ik zojuist geprobeerd ze slakken te geven. Deze waren bij alle drie vrij snel verorberd en dat deed me goed. Nu vraag ik me af of salamanders in staat zijn de kalk vanuit de huisjes in zich op te nemen, daar ze de slakken met huis en al hebben opgevreten. Zo zouden ze nog een extra bron van calcium kunnen hebben.

Ik heb echter nog steeds sterk het vermoeden dat het iets neurologisch kan zijn. Chlamydiën hadden voor zover ik gelezen heb de salamanders al de das om moeten doen. Kalkgebrek lijkt me ook niet mogelijk, daar ik overal kalk aan toe voeg. Misschien dat de ene bron van calcium minder effectief is dan de andere. Sinds ik met vloeibare kalk sproei en ze sepiapoeder geef gaat het beter, dus dit blijf ik sowieso doen. Een extra bron (slakken) is dus nooit verkeerd.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Waarom probeer je ze eigenlijk te kweken. Ze liggen buiten voor het oprapen en als je ze invriest heb je in de winter ook gewoon
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Rayliberty

Als je ze invriest lopen ze zo hard niet meer zeker? Ik heb niet de indruk dat de Salamandra's ze dan nog eten, opmerken.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Niels D

De kweek vergt nagenoeg geen moeite en gaat op groenafval. Net gevangen slakken kunnen overigens gevaarlijke parasieten bij zich hebben, dus bewaar ik ze liever even in de bak. Tevens kunnen ze van planten hebben gegeten die giftig zijn voor skinken en volgens mij dus ook voor salamanders. De kansen zijn allemaal heel erg klein dat er iets misgaat, maar gezien de kleine moeite is het geen probleem.

Ik denk inderdaad niet dat de infraimmaculata's op dood voer afgaan. De salamanderkorrels eten ze iig al niet. Met de slakkenkweek krijg je ook lekker kleine formaatjes die je aan kleine juvenieltjes zou kunnen geven. De noto's hebben er ook al op.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Ik vries zelf de slakken in voor de winter, ik voer ze aan mijn schildpadden. Hier is wel het voordeel dat ze geleerd heb dood voedsel te accepteren.
Als een salamander uit de hand eet dan kan je hem ook dood voer geven. Tijgersalamanders kan dat bijvoorbeeld heel goed als echt alles eters.

Ik kweek wel een reuzenslakken soort (Achatina immaculata), waarvan ik het teveel levend voer aan de salamander en schildpadden.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Update:

Het gaat goed met alle dieren! De eetlust is bij de twee sukkeltjes nog verder toegenomen en ze groeien allen goed. De motoriek is ook voor een groot deel hersteld. Ik ben erg gelukkig met dit gegeven. Het enige wat er nog aan één mankeert is het te zien op de foto, hoewel het geleidelijk aan het afnemen is. Heel apart, maar het schijnt hem niet te hinderen in het vertonen van normaal gedrag:

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Hugo

Geweldige foto! Mooie beesten zijn het toch! :)
Succes ermee!  :)

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis