S.i.infraimmaculata vertonen stuntelig gedrag

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bouffonne

he wat vervelend Niels >:(
gedrag lijkt idd veel op het vertoonde filmpje van de landdag
Maar daar ging het toch over de wildvangdieren.

013

**** Niels, dat is klote. Ik hoop niet dat je andere dieren het ook hebben. Is er niets tegen te doen? Ik ken het gevoel. Heb ook ooit een hele bak vol boomkikkers thuis zien wegkwijnen zonder dat ik iets kon doen.  :-[

Jeroen.S

Klopt het niet Derk, Dat je dode dieren beter in de koelkast bewaard voor een korte tijd dan in de vriezer in verband met het kapot vriezen van cellen en dergelijke?

Jari B

70% ethanol vond Frank het handigste voor een shanjing van mij die het niet goed doet die ook tekenen vertoond als die in het filmpje. Het diertje leeft nog maar is bij leven na dood. Jammer van je dier Niels!  :(

Niels D

Citaat van: Derk op september 07, 2012, 02:18:23 PM
Juist als de omstandigheden (een tijd lang) suboptimaal zijn ze tot problemen kunnen gaan leiden.

Het is af en toe boven de 20 graden uit gekomen, maar ik ben er van overtuigd dat de omstandigheden verder optimaal waren. Ze hebben veelal goede temperaturen te verduren gekregen op wat uitschieters na. Ik heb ze voor de zekerheid terug op keukenpapier gezet, want de problemen zijn begonnen toen ze op bosgrond gingen. Ik wacht even een reactie van Sergé af, maar volgens mij aten de besmette dieren niet meer in tegenstelling tot de beesten hier. 

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Derk

#20
Citaat van: Jeroen Spobeck op september 07, 2012, 05:00:27 PM
Klopt het niet Derk, Dat je dode dieren beter in de koelkast bewaard voor een korte tijd dan in de vriezer in verband met het kapot vriezen van cellen en dergelijke?
De dieren zijn vaak klein genoeg om in 1x in de vriezer te doen. Het vriesproces zelf zorgt er voor dat water dat in het binnenste van het kadaver zit (ook in de cellen) verandert in ijskristallen (zeg maar mini-ijspegels) Deze prikken door het weefsel (en de celwand) heen waardoor de structuur verandert. Als je de dieren ontdooit kun je tijdens sectie vaak geen goed beeld meer hebben.

Goed terugkoelen is een goede manier om de "houdbaarheid" te verlengen. Zodra een dier sterft treedt direct bederf in, daardoor verslechtert de kwaliteit en daarmee de mogelijkheid om een goede diagnose te stellen. Dit wil je dus zsm vertragen/stopzetten. Dat kan door het dier te koelen/vriezen of te conserveren. Om kadavers te conserveren kun je alcohol gebruiken of formaline.

Heel belangrijk is om je af te vragen wat je nog met het kadaver wilt. Conserveren (en tot zekere hoogte ook het invriezen) doodt bacteriën en parasieten (waaronder ook de ziekteverwekkers). Als je deze juist wilt aantonen door ze te kweken of onder een microscoop (bewegend) te zien dan moeten ze natuurlijk nog in leven zijn. Dan is conserveren (en eigenlijk ook invriezen) juist heel slecht.

De techniek die Frank beschreef om Chlamydia aan te tonen (PCR) is een techniek waarvoor je geen levende ziektekiemen nodig hebt. Invriezen is daarom acceptabel. Deze PCR-techniek is ook goed toe te passen op geconserveerde kadavers. Helaas hebben maar weinig liefhebbers alcohol of formaline in huis en ontbreekt de techniek om grotere kadavers te conserveren. Vandaar dat in dit geval invriezen het "beste" alternatief is.
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

Jeroen.S

Bedankt voor het duidelijke antwoord Derk. En succes verder Niels, ik hoop dat je de oorzaak snel vindt.

Niels D

Eerst maar eens hopen dat de rest het gewoon blijft doen....
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

Waardeloos Niels, erg jammer. Ik hoop dat de rest van de dieren het wel goed blijft doen!

Ik moest eerder weg op de landdag, is die ziekte ook te bestrijden of alleen door de dieren in goede conditie te houden?
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

joost.v.wijk

Vooralsnog is er geen medicijn voorhanden. Het zit nog in een experimentele fase.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Sebas2000

Citaat van: Derk op september 07, 2012, 02:18:23 PM

Belangrijk is dus dat je de omstandigheden (met de actuele focus op temperatuur, maar denk ook aan hygiëne en andere stress-factoren) zsm weer optimaal maakt. Hoe die optimale omstandigheden moeten zijn bij deze soort daar kan Sergé je vast mee helpen.


Ik was afgelopen zondag niet bij de laatste lezing, dus ik schrok best van het filmpje van Niels. Gelukkig heb ik bij mijn dieren nog nooit dergelijke ziektes gehad. Ik ben het volledig met Derk zijn uitleg eens. De omstandigheden waarin wij onze dieren houden, zijn een sobere afspiegeling van de natuur waaruit zij komen. We moeten er dus voor zorgen dat de omstandigheden, waarin wij onze dieren houden, zo optimaal mogelijk zijn. Zelf heb ik meer dan 20 jaar ervaring met het houden van Midden-Amerikaanse cichliden. Zie www.centralamericancichlids.nl Om mijn vissen zo optimaal mogelijk te houden, ben ik vele malen in Midden-Amerika geweest om ze ter plekke te bestuderen. Ook heb ik in mijn aquariums (500 liter tot 1000 liter) meerdere dingen uitgeprobeerd en heb uiteindelijk de juiste modus gevonden om hele kwetsbare soorten toch goed te houden. Een aantal van deze uitgangspunten pas ik ook toe bij mijn salamanders. De twee belangrijkste vuistregels die ik hierbij altijd hanteer zijn:

1. niet teveel dieren in 1 bak
2. hoogwaardig voeren

Mijn ervaring is dat extreme omstandigheden (bijv. hoge temperaturen) vaak goed te overleven zijn voor een korte periode, als aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan. Ik voer mijn salamanders afwisselend, maar ik zorg er ook voor dat "wat" ik ze voer goed is. Als ik bijvoorbeeld krekels haal, voer ik deze eerst een paar dagen met visvoer (vlokken). Het visvoer dat ik de krekels geef is zeer rijk aan vitamines en mineralen. Ik geef dit voer ook aan mijn vissen. Als ik het voer bij de krekels doe, gaan ze er massaal op af en binnen een uurtje is alles op. Dit herhaal ik de dag erna nog een keer en dan voer ik de krekels pas aan de salamanders. De salamanders krijgen op deze manier veel vitamines binnen, die ze anders niet hadden gekregen. Dit is één van mijn voorbeelden, die ik graag wilde delen.

Niels D

Misschien arrogant van me, maar de omstandigheden zijn hier gewoon goed. Daar ik o.a. m'n eigen pieren- en kakkerlakkenkweek heb is hoogwaardig voer geen probleem. Daarbuiten is hun dieet divers en wordt nagenoeg alles voorzien van extra calcium, wat bij deze dieren wordt aangeraden.

Teveel dieren in één bak is ook niet aan de orde. Tevens ben ik de dieren bij Sergé zelf op gaan halen en heb ik me goed door hem laten informeren. Aanhalen van het feit dat minder optimale omstandigheden ziektes in de hand werken is naar mijn mening dan ook overbodig in dit topic.

De dieren zitten nu overigens apart, hoewel ik het idee heb dat als het Clamydieën zijn dit weinig uithaalt. Ik blijf ook twijfelen of het deze "ziekte" betreft. Het gedrag buiten het "loopje" wijkt wel af van wat ik tot nu toe vernomen heb.

Sorry voor de ietwat felle reactie, maar als je net één van je favoriete (prijzige) dieren verliest kan je wat kribbiger zijn. Hopelijk zal iedereen snappen dat ik niets heb laten versloffen, toch zeker niet wat deze soort betreft.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

#27
Wat voor calsium gebruik je Niels, Ik neem aan zonder D3 vitaminen. Teveel van D3 zou schadelijk kunnen zijn voor salamanders. De duitsers zijn hier vaak heel fel op en voeren daarom de dieren haast geen Calsium. Misschien wat voorgekomen dat weet ik niet. Ik heb er eens een felle discussie over gehad op Facebook. Maar Calsium zonder D3, dus 99% calciumcarbonaat is niet schadelijk maar juist gezond goed voor de botten. Maar dan nog voer ik afwisselend calsium. Niet bij elke voederbeurt.

Niels D

Ik voer ook geen D3, daar ik ook al had vernomen dat dit schadelijk kan zijn. Vorig jaar hebben ze dit echter wel 2 of 3 maanden gekregen. Uiteraard ben ik na de opgedane kennis direct overgeschakeld op pure calcium. Verder gebruik ik de vloeibare calcium in het sproeiwater, maar ik sproei uiteraard niet iedere dag. Na het gebruik van deze methode was het gedrag overigens wel verbeterd. Toch laat ik het voor de zekerheid voorlopig achterwegen. Ik blijf het wel gebruiken bij de andere landdieren en daar merk ik geen veranderingen.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

Misschien kun je monsters afnemen met wattestaafjes en deze opsturen. Misschien is er nog wat aan te doen. Het wachten op het volgende slachtoffer lijkt mij ook zo hopeloos. http://www.sosvuursalamander.nl/Onderzoek.aspx werkt oa ook met deze methode.