Bouw vuurbuik aqua-terrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fa341009

Hey iedereen,

Ik ben recent begonnen met het bouwen van mijn eerste aqua-terrarium. Hiervoor heb ik enkele voorbeelden gevolgd die op het forum staan en er mijn eigen gedachten in verwerkt. Het is nog niet helemaal klaar, maar ik dacht: ik zet even online wat ik al heb en dan kunnen de echte kenners er misschien wat feedback over geven. Moest u er gewoon iets over kwijt willen, dan mag dat ook altijd!

Benodigdheden (aanschaf):

- Aquarium (6mm glasdikte, 70cm lang, 30cm breed, 40cm hoog) - 35 euro
- 7 Piepschuim platen (3cm dik, 100cm lang, 50cm breed) - 5 euro
- Bus purschuim van Bison (750 cl) - 8 euro
- Sanitair kit (1 tuub) (+ pistool) - 5 euro
- 2 potten tegellijm - 14 euro
- Verf (acrylaat muur verf - zwart, grijs, bruin) - 25 euro
- Wit speelzand (25kg) - 1.5 euro
- Kurkschors (2kg) - 25 euro
- Gatensteen



Creatie achterwand:

- 1 piepschuimwand op maat van achterzijde aquarium gesneden met 0,5 cm speling aan beide zijkanten (voor toekomstige tegellijm laag)
  => 3cm dik, 69cm lang, 35 cm hoog

- 1 piepschuim plaat in 9 identieke platen gesneden van 21cm lang, 18cm breed
  2 van deze platen heb ik het midden weggesneden zodat een rand van 3 cm dik overbleef (zoals een lege fotokader)
  deze 9 platen op elkaar gekit zodat er een balk vormt van 21cm lang, 18cm breed en (9 * 3) 27cm hoog, waarvan de 2 bovenste platen diegene waren met een gat in.
  Dit gat zal als een soort van 'pot' voor een ondergrond voor mos en platen dienen.
  Na drogen heb ik deze balk bewerkt met een mes zodat 1 van de onderste hoeken verdween. Hierdoor onstaat er een gat waarin ik de gatensteen heb vastgekit.     
  Deze piepschuim balk (inclusief gatensteen) heb ik tegen de rechter zijde van de achterwand-plaat gekit.

- Met de overschot van piepschuim van de gebruikte platen heb ik een soort van 'trapje' gemaakt. Dit trapje moet dienen als verhoof voor een stuk kurschors dat via dit verhoog uit het water naar het landgedeelte loopt.
  Het trapje heb ik vastgekit aan de uiterst linkse kant van de achterwand.
 
- Het 'trapje' en het landgedeelte waar de gatensteen in zit, heb ik bewerkt met een alumeur zodat de piepschuim harder wordt en er een beetje relief ontstaat.

- Vervolgens heb ik met de purschuim een laag pur over de achterwand gespoten, elke minuut voor 5 minuten lang even aangedrukt en bijgewerkt waar nodig.
  Het te veel aan pur heb ik opgehoopt in het midden van de achterwand, hier heb ik de strook kurkschors in geduwd.
  Ook in de spaties achter de gatensteen en het landgedeelte heb ik pur gespoten voor de stevigheid (het is een zware steen) en opvulling van gaten waar geen vuil mag komen.
  Goed laten drogen en om de 10 minuten eens komen kijken of de pur niet te hoog opstijgt. Desnoods nog wat bijkneden.
  Na het drogen de pur die over de randen was gelopen afgesneden.

- Ik heb dan wat water bij de tegellijm toegevoegd om hem toch iets lopender en gemakkelijker uitstrijkbaar te maken. Even goed roeren en dan met een relatief grote verfborstel de eerste laag tegellijm over de ganse constructie gedaan.
  Goed laten drogen en de volgende dag een tweede laag aangebracht. In de hoekjes (bv tussen de pur en de kurkschos) even een extra dikke klodder gesmeerd zodat alle gaatjes dicht konden drogen.
  Dit ook een goede dag laten drogen.

- De verdere stappen volgen nog.. (schilderen, epoxy hars erover, zand, water, ...)



Wat zou ik momenteel al anders gedaan hebben?

- Ik zou waarschijnlijk het land gedeelte wat kleiner hebben gemaakt, sinds ik meer gelezen heb over de vuurbuik en deze meer aquatiel bleken te zijn dan ik oorspronkelijk dacht. Maar land hebben ze nu eenmaal af en toe nodig..
- De gatensteen zou ik iets dieper in het landgedeelte hebben verwerkt, sinds er nu nog maar amper speling is tussen het glas en de steen. Momenteel heb ik er nog een stukje af gevijld.

To be continued..





Niels D

Ik vind het altijd leuk om bouwverslagen te lezen. Het verbeterpunt wat ik voor je had heb je zelf al geraden: Het landgedeelte is aan de grote kant. Goed bezig dus.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Joey Immers

ziet er heel goed uit! ik ga het de volgende keer ook proberen om een losse achterwand te maken, elke keer probeer ik het in het aquarium zelf en ben ik langer bezig met de ruit schoonmaken als de achterwand zelf haha
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Thibaut Vds

Ziet er al goed uit voor een eerste zelfgemaakte achterwand. Na dat de bak waar ik nu aan bezig ben klaar is ga ik meteen beginnen aan een 2de voor de andere bak vuurbuikpadden.

Misschien 1 opmerking, maar ik zie aan de bak dat er bovenaan 1 plaatjes zijn, ga je hier geen problemen mee hebben om de achtergrond er in te krijgen?

Nou te groot land gedeelte vind ik niet, in de bak die ik maar is het 1/3de water 2/3de land. Omdat ik merkte dat mijn padden liever op het mos vertoeven.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Peter Vliem

Ik blijf het iderdaad leuk vinden, die bouwverslagen  ;)
Het ziet er mooi uit overigens, ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien.
Hoeveel dieren komen erin?
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Maxim M.

#5
Ziet er goed uit. Mag ik vragen waarom je voor zand opteert?
En niet voor turf of varenwortel of dergerlijk.

Vind het ook heel plezant om bouwverslagen te lezen.
En het kriebelt al weer om zelf een bak te bouwen.
(maar moet wachten tot na de verhuis van vriendin )

stijnzeger

Is dat een blij gezichtje waard? :$

inderdaad beetje groot landgedeelte zoals al eerder gezegt maar het blijft een hele mooie, zou het niet beter kunnen zelf
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

fa341009

Ik heb die glazen plaatjes uit het aquarium inderdaad kunnen verwijderen. Er bleef oorspronkelijk nog wat kit op het glas, maar dit heb ik er met een mes voor 100% kunnen afhalen zonder krassen.

Het zand was eerder bedoeld als bodem bedekking, maar er kan ook altijd wat gestrooid worden op de epoxy hars.. Nog niet zeker van.

Ik dacht eraan om er 2 beesten in te zetten, een koppeltje. Verder nog wat garnalen (vuur garnalen denk ik) als afval verwerkers. Om de bak ik te werken heb ik al enkele oude guppies en wat plattys staan.

Heb het de eerste (grond)laag verf aangebracht. Dit was bordverf (voor een schoolbord bv.). Volledig zwart en al vrij waterdicht vermoed ik. Morgen komen er bruine en grijze tinten bij om wat meer diepte te creeeren. Hopen dat dat lukt, foto's volgen.

Heeft er iemand een voorstel kwa amfibie om erin te houden?

Het oorspronkelijke idee was om er cynops popei of orientalis in te houden. Maar nu vrees ik dat er te veel land in de plaats van water is gekomen. Iemand een ander voorstel? Misschien van die vuurbuik padden? Of kent er iemand een salamander die goed 1/3e land kan gebruiken?


Thibaut Vds

Vuurbuikpadden kan ik zeker aanraden, ontzettend leuke dieren en erg actief. Zul je veel plezier aan beleven.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

MartinS

Altijd leuk bouwverslagen!! Dat ziet er netjes uit, goed bezig  ;)
Mijn ervaring is toch dat Bombina's een landgedeelte waarderen, dus te groot vind ik ook niet.
Daarom dat ik bij een aantal soorten niet voor een vaste setup kies. Ook bij Bombina's bied ik ze tijdens de paartijd een groter water gedeelde aan als daarbuiten. Ze zitten buiten de paartijd toch veel op het land.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StijnH

#10
Dat word mooi! Als je voor bombina's kiest ipv Cynops word de gatensteen jammer genoeg niet gebruikt. Verder een prima bak voor bombina's dacht ik, ook al zouden Cynopsen er ook wel in kunnen vertoeven denk ik.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

bouffonne

Zorg er dan wel voor dat de bak goed is afgesloten, want ze kunnen door het kleinste gaatje ontsnappen ;D

stijnzeger

Maken kikkers en padden niet altijd geluid?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Joey Immers

uhmm meestal wel :D en er zitten sommigen tussen die kunnen blerren! :-p
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Thibaut Vds

Bij vuurbuikpadden valt dat goed mee vind ik, ook is het een aangenaam geluid. Als ik dat vergelijk met Litoria's, die hoor je voor heel het huis.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl