Bouw vuurbuik aqua-terrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fa341009

Vandaag had ik de bak voor het eerste twee maal grondig gespoeld en er water in laten staan.
Achteraan vormde er kleine witte lijntjes (water vs epoxy hars), maar vooraan waar de rotsen waren, bleef alles normaal.

Hij heeft er zo'n 4 uur in gezeten (volledig onder gedompeld), en het vijfde uur is hij losgekomen en begon hij te drijven...

Heeft iemand hier enkele tips voor? Ik had best veel kit op het glas gespoten en vervolgens de achterwand er in gedrukt en gewicht op laten rusten. Dit heeft 3 dagen kunnen drogen.
-> De wand waar de kit tegen plakte was ook wel volledig bewerkt met Epoxy hars, zou het kunnen dat kit en epoxy niet goed samengaat? Alle kit is tegen de ruit blijven plakken, maar is mooi losgekomen van de achterwand (op enkele plekken na, waarbij de volledige laag epoxy, verf en tegellijm eraf is gekomen).

Wat kan ik hieraan doen? De volledige achterwand bedekken met kit? De achterwand misschien groffer maken door de epoxy te schuren? .. I'm clueless..

NEED HELP :(

bedankt alvast

Niels D

Ik heb de achterzijdes van achterwanden nooit behandeld met epoxy, dus ik gok dat daar het probleem ligt. De epoxy schuren zou inderdaad de oplossing kunnen zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Meer gewicht dmv stenen of dergerlijke in de achterwand werken, helpt mischien tegen het drijven.
Natuurlijk wat laat om dat nu nog in de wand te verwerken.

fa341009

Heb gisteren de laag epoxy+verf er redelijk goed gewoon kunnen aftrekken op de achterzijde. Hier bleef nu nog een laag tegellijm op zitten. Deze heb ik vervolgens met een harde borstel 'geschuurd'.

Deze keer enorm veel kit op de achterzijde gespoten (+- 3/4e van een kit-bus) en deze er weer stevig in gedrukt.  Ik heb er ook een glasplaatje bovenop vastgekit die ook vast zit tegen het glas, zodat iets het geheel nog eens naar beneden houdt ook.

Verder heb ik al vaker op het forum gelezen hoe handig een voerstrook kan zijn en mits mijn bak nu toch weer droog staat, ga ik die er vandaag maar inbouwen dan!

Gisteren ook een wandeling in het lokaal moeras gebied gaan maken voor het verzamelen van plantjes.
Daar heb ik een soort van waterpest gevonden, maar deze heeft een vrij dikke stengel en grotere blaadjes. Nog een soort van sterremos dat onderwater groeit en een soort van gras dat onder water groeit. Heel mooi om te zien trouwens, dat gras in het glasheldere water van die grote plassen. Net een weide onder water! Ook prachtig fel groen. Ik zal volgende keer foto's maken.
Ik wou ook nog een waterlelie meenemen, maar deze stonden te ver van de kant en kon ik niet 'plukken'.
Er groeide ook nog een plantje dat je vaak in vijvers terugvind ook, met mooie ronde blaadjes. Ik zal er één van de dagen wat fototjes van trekken.
Alle plantjes die ik heb meegenomen hebben hun worteltjes nog, dus ik denk dat die vrij goed in te planten zijn in een aquarium.

Thuis aangekomen heb ik het geheel in een lege glazen bak gedaan om de mooie plantjes te selecteren en proper te maken. Bleek dat er massa's watervlooien tussen zaten (na 1 keer scheppen met de emmer) en een 40-tal kikkervisjes. Ook vond ik een grellig grote soort van tor terug, die had van die grijp-armen zoals een schorpioen. Tussen de plantjes zaten ook enkele libellenlarven (deze zijn veel groter dan ik oorspronkelijk dacht), vele kleinere torren en heel wat rode muggenlarven. Deze kleine diertjes heb ik in de vijver van de buurman terug vrij gezet.

Tijdelijk heb ik de kikkervisjes in het slootwater met de watervlooien gezet. Deze ga ik nog even bestuderen en voeren tot ze pootjes hebben en dan in de vijver van mijn buurman zetten. (ik weet dat het niet mag, maar kan er niet aan weerstaan..was ook niet de bedoeling om er mee te nemen).

Jammer genoeg geen salamanders gezien (vanalles zitten opheffen en onder zitten kijken, maar no luck :() wel heb ik heel veel kikkers gezien (groene & bruine). Iemand een idee waar ik het beste kan zoeken naar salamanders? Als ze echt zo frequent voorkomen...
Hier een foto van één van die kikkers die heel mooi stond te poseren op een afgebroken boomstam:


Nu ga ik proberen die watervlooien te kweken (als de kikkervisjes ze niet allemaal opeten). Ook weet ik nu dat er massas in dat moerasgebied zitten, dus ik kan er altijd eens langsgaan met een panty van de vriendin om een lading te gaan halen voor mijn toekomstige salamanders.

Nu maar hopen dat mijn achterwand blijft plakken!

Alvast bedankt voor de tips :)

Groeten,

Matthias

Maxim M.

Ik wens jou en je achterwand alle succes in ieder geval.
Hou ons zeker op de hoogte als de plantjes erin zitten :)

Spoeky

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum :)
Na het doorwerken van alle mooie foto's en verslagen heb ik zelf nu een vraag: Ik heb zelf al een jaartje Bomina's en sinds een half jaar zitten hier ook 2 Cynopsen bij in (dit gaat helemaal super samen). Maar ik heb een aquarium omgebouwd er ontbreekt een mooie achter en zijwand. Wat kan ik nu het beste gebruiken voor zowel de Bombina's en de cynopsen? ??? ??? ???

Groetjes  ;)