salamandra met lamme, gezwollen poot

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Hoi,

Ik heb een Salamandra bernardezi vrouw die ik recentelijk heb aangeschaft waarmee ik een probleem heb. Haar voorpoot is gezwollen, de tenen lijken gebroken en zien er vochtig uit, de kleur van de poot is erg fleps en de poot wordt haast niet gebruikt. met uitzondering van de tenen ziet de poot er erg droog uit. De oorzaak is onbekend. Het dier vertoont ook afwijkend gedrag door zich minder te verstoppen. Ze zit veelal gewoon boven op het mos en blijft dagen lang op dezelfde plaats zitten. Met momenten zit ze echt met de poot omhoog in een zeer onnatuurlijke houding alsof ze de bloedtoevoer wil verminderen. Bij benadering gaat het dier meteen in verdediging door de een massa gif te lossen.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie van lichamelijk letsel en afwijkend gedrag? En hoe kan ik dit behandelen aub??
Aangezien de salamandra's de eerste landsalamanders zijn die ik ooit heb gehad en dus geen ervaring heb met zieke landsalamanders is alle hulp van Harte Welkom.






Kenny

De "verwondingen" zijn duidelijk een indicatie van een onderliggende ziekte  :(. Om welke het gaat is natuurlijk de vraag.

Zet het dier alvast apart van de anderen en neem contact op met een van de 2 personen in pb.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

had helaas ook dit vermoeden. bedankt Kenny, ik wacht op je pb.

Niels D

Succes Steven! Ik hoop dat ie het weer naar behoren gaat doen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Monique

Balen klinkt niet goed. Ik hoop dat je het met succes kunt behandelen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

MartinS

Oei dat ziet er naar uit! Veel succes met dit diertje Steven!!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Steven DC

Heb gisteren in de namiddag het diertje even goed bezien en blijkbaar heeft ook de achterpoot een infectie en een klein zweertje (open wondje). Het wordt me dus allemaal al een stuk duidelijker. Ben op eigen initiatief begonnen met sulfadiazine op de poten te smeren. Het dier ziet er verder ook vrij mat uit wat lijkt op een "gemiste" vervelling.  Aangezien ik niet zeker weet of het dier onlangs nog heeft gegeten, is het afwachten of ik wat stoelgang zal vinden voor onderzoek.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jari B

Dat matte heb ik gehad bij mijn Salamandra algira algira, ik had toen besloten om ze in een buitenterrarium te doen en na een week zag hij er weer helemaal glanzend uit. Maar het is wel gevaarlijk als ze lang die matte kleur hebben.

Kenny

Een doffe, matte huid komt doorgaans door een nitriet intoxicatie. Ik denk er bij Steven iets heel anders speelt...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jeroen.S

Kan men geen huidmonster nemen van de poot en dat naar een lab sturen.

sebas2000

Citaat van: Kenny op januari 04, 2012, 04:54:55 PM
Een doffe, matte huid komt doorgaans door een nitriet intoxicatie. Ik denk er bij Steven iets heel anders speelt...

Waar denk jij dan aan?

Steven DC

Vrijdag een poepje gevonden en even onder de microscoop gelegd. Het diertje barst van de flagelaten. Gisteren begonnen met een kuur Flagyl welke ik rechtstreeks op de rug druppel.
De zilversulfadiazine heeft de pootjes alweer een beetje opgeknapt maar terwijl ik de pootjes behandelde, kwamen er wondjes bij op andere plaatsen. Op aanraden van Derk ben ik begonnen met het behandelen met  Enrofloxacine (Baytril).

Monique

Ik hoop dat de flagellaten snel het loodje leggen en dat de baytril aanslaat! Het is zo'n mooi beestje.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Steven DC

De dame krijgt geen verdere medicatie meer. Aan de voorpoot zijn alle tenen weg, de achterpoot lijken enkele tenen samengegroeid te zijn. De tenen kleven aan elkaar en komen niet uiteen. Wonden zie ik niet meer. De poten zijn nog steeds bleker als de rest maar worden wel weer gebruikt. Ik laat haar zo veel mogelijk met rust en vermijd zo veel mogelijk beweging in haar gezichtsveld.  Sinds enkele dagen merkte ik weer interesse in voeding maar het bleef enkel bij ruiken aan de regenwormen. Vandaag negeerde ze weer een regenworm maar omdat de interesse er wel was probeerde ik met een meelworm. Deze werd meteen gegrepen! Wachten op een poepje en dan weer checken op parasieten.