salamandra met lamme, gezwollen poot

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Steven DC

Even een update: in mei heb ik weer een dier gespot met een gapende wonde. Vanwege de verbouwing heb ik dit dier niet kunnen verzorgen. Heb hier en daar wel gehoord om de diertjes op te vangen maar heel begrijpelijk zit niemand te wachten om besmettelijk zieke dieren in huis te halen. Ik heb het diertje dus in het buitenterra aan z'n lot moeten overlaten. De verbouwingen duren jammer genoeg veel langer dan verwacht en dus heb ik vandaag de diertjes uit het buiten terra gehaald en ondergebracht in de kelder van m'n schoonouders. Alle diertjes zien er prima uit, behalve die ene. Die heb ik (nog?) niet kunnen terugvinden.
Het jammere van de hele zaak is dat ik de problemen in huis heb gehaald met het aankopen van een volwassen vrouw aangezien ik vrij duidelijk 3 mannen had EN deze vrouw uit ongeduld op nakweek meteen in de bestaande groep te introduceren. Nu blijkt 1"man" toch uitgegroeid te zijn tot een mooie volle vrouw. Ik heb dus m'n mooiste dier verloren door... ongeduld.    ::)

Niels D

Jammer Steven, maar ik ken het. Volgens Kimmy verpest ik ook weleens momenten door mijn ongeduld.  :-X

Succes met de verbouwing uiteraard en post van foto's van het eindresultaat!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

Ik heb het topic nog eens overlezen en merk dat ik niets heb vermeld over de rehydratievloeistof waar ik de dieren heb in gebaad. Dit is een recept dat ik van Derk kreeg. Het heeft ervoor gezorgd dat dieren die lethargisch werden uiteindelijk weer meer energie bleken te hebben.
De dieren baadde ik en liet ze daarna even wat opdrogen vooraleer de baytril werd toegediend.
Het recept:
   * 950 mL water
   * 2.5 g "baking soda" Natriumbicarbonaat (is NIET hetzelfde als bakpoeder)
   * 2.5 g gewoon zout
   * 30 g suiker

Als je het kunt vinden ook nog
* 1.25 g Zout vervanger (tafelzout op kalium basis), zoals "Lite Salt"

(TIP: Het helpt ook wonderlijk tegen een kater na een nachtje stappen :) )

Maxim M.

Deze morgen bij een mavortium een gelijkaardige gezwollen poot gezien.
De poos heeft een matte, witte schijn en het diertje gebruikt de poot ook niet.

Heb het meteen afgezonderd in een laagje water met wat zout.
Heb geen ervaring met het toedienen van medicatie een mijn salamanders,
maar vrees dat dit hier wel eens nodig kan zijn.
Kan ik zomaar baytrill halen bij de dierenarts of wat raden jullie aan?

Zal proberen een foto te nemen komende dagen, heb geen camera voor handen.