salamandra met lamme, gezwollen poot

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

Je schreef "pas verkregen" ik zou degene van wie je dit zieke beest hebt gekregen wel even aan zijn jas trekken....  Als dit dier zoveel flagellaten heeft moeten al zijn dieren daar last van hebben en moeten er dus bij hem/haar ook zieke dieren aanwezig zijn.
Het toont wel weer aan dat je altijd alles wat je nieuw aanschaft in apart moet laten adapteren.. Hoop dat het dier goed hersteld, met de Baytril zou het dier er snel boven op moeten komen.

Steven DC

Citaat van: Sergé Bogaerts op januari 22, 2012, 02:29:46 PM
Je schreef "pas verkregen" ik zou degene van wie je dit zieke beest hebt gekregen wel even aan zijn jas trekken....

Hmm ja hij is het type mens dat zegt "dat kan niet". Hij bood me destijds "albino T. cristatus" aan en het waren op de foto 100% zeker flavistische carnifex en ook dat kon niet. Ik bespaar me dus de moeite. Wel zeker dat ik nooit nog iets van hem neem...

Sergé Bogaerts

Wel vervelend, nu maar hopen dat niet meer mensen er in trappen want zo maakt hij natuurlijk meer slachtoffers, waar ook vooral de salamanders de dupe zijn :-)
Hou ons op de hoogte!

Kenny

De man heeft wel meer op z'n kerfstok  :-X onlangs was er nog een heel topic over en hopelijk is iedereen nu wel gewaarschuwd.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Citaat van: Kenny op januari 22, 2012, 07:30:14 PM
De man heeft wel meer op z'n kerfstok  :-X onlangs was er nog een heel topic over en hopelijk is iedereen nu wel gewaarschuwd.
Ja ook daar was ik van op de hoogte. Je zoekt, je vindt niet, je zoekt weer en blijft zoeken, dan kom je bij de verkeerde persoon terecht, je neemt een onnodig risico, je betaalt veel te veel en je hebt gegarandeerd problemen. De grootste fout ligt bij mezelf. Ik had er meer geduld moeten hebben. Een verwittigd man...

Kenny

Hoe gaat het ondertussen met het beestje Steven? Nog poep achteraf onder de scope bekeken?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

#21
Citaat van: Kenny op februari 05, 2012, 11:49:53 AM
Hoe gaat het ondertussen met het beestje Steven? Nog poep achteraf onder de scope bekeken?

Neen Kenny geen poep meer. Het beestje leek goed vooruit te gaan en begon te eten. Daarna begon het te zwellen en het diertje blijft erg gezwollen. Wil verder niet meer eten en ook niet poepen. Terug begonnen met de Flagyl en Baytril en het diertje blijft gewoon zoals ze is. Gaat niet beter, maar ook niet slechter. De wonden zijn wel dicht. Hopen dat de flagyl alsnog de eetlust en darmwerking aansterkt.  ik ben er nog niet uit hoe ik eventueel de stoelgang kan bevorderen... Een poepje zou weer erg veel info kunnen geven

Edit: Het is tevens enkel het lichaam dat gezwollen is, niet de ledematen, hoofd of staart. Bij benadering plast het dier wel telkens..

Steven DC

Het diertje doet het goed. Medicatie is gestopt en ze eet weer goed. Afgezien van de kleine misvormingen die ze heeft opgelopen aan de poten ziet ze er goed uit. Ze lijkt me drachtig maar ik weet niet wat de impact zal zijn van de medicatie.
Nu is de miserie nog niet gestopt. Ik heb DE GROTE FOUT gemaakt om het diertje na aanschaf meteen in m'n bestaande groep te introduceren. De temperaturen waren perfect om een paring uit te lokken en ik was te enthousiast met de nieuwe dame en hoopte om snel larven hebben.
De dame is begin januari in quarantaine geplaatst en heb toen de behandeling gestart. De andere dieren heb ik meteen in een verse bak geplaatst. Regelmatig heb ik m'n andere bernadezi nagekeken en vorige week heb ik bij een man een grote wonde gevonden in z'n keelplooi. Vandaag een 2de man met een kleine wonde op de rug. Ik moet dus de dieren die met haar in contact kwamen ook behandelen.

MartinS

Goed om te lezen dat het zo goed gaat met het dier, het ziet er prachtig uit!
Heel veel succes met de andere dieren, hopen dat je snel van deze vervelende aandoening af bent.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ik heb vandaag het herstelde dier gezien en het zag er weer gezond uit. Ik denk dat de andere dieren het ook perfect zullen redden.

Toch moest ik een traantje wegpinken toen ik de albino terrestris zag. Wat een gruwelijk mooie dieren zeg, hoewel ik doorgaans niet van pigmentafwijkingen hou.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

De Baytril doet z'n werk uitstekend. Alle wonden zijn toe zelfs de gapende wonde in de nekplooi is verdwenen. Komt volledig goed, denk ik dan... :)

MartinS

Goed om te lezen Steven. Kun je iets vertellen over de behandeling. Hoe vaak en hoelang heb je ze behandeld en welke verhouding heb je gebruikt?
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Steven DC

Ik heb baytril 2.5%. Daar heb ik 1ml van opgelost in 60ml water en daarmee bedruppel ik dagelijks de dieren. Een volledige pipet gaat over hun huid zodat de dieren echt nat zijn van de vloeistof. De dosis die ik gebruik is hoger in vergelijking met wat je zou gebruiken voor het baden. De reden dat de dosis hoger ligt is omdat bernardezi vrij kleine vuursalamanders zijn waarbij druppels meteen van de rug rollen en dus lang niet volledig worden opgenomen. Ik heb voor het vrouwtje eerst de badmethode gebruikt maar dit leek erg stresserend. Het diertje met de grote wonde is nu een week in behandeling, de andere 2 dieren zijn 4 dagen in behandeling. Het diertje waarbij ik donderdag een kleine wonde zag is dus 4 dagen in behandeling en ik zie de wonde nog maar er is huid over gegroeid. Ik ga de behandeling nog enkele dagen verder zetten tot ik gerust ben.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

Citaat van: Niels D op februari 26, 2012, 01:34:34 PM
Klasse!

Alle eer aan Derk hoor. Die heeft me goed bijgestaan tijdens de behandeling :)