Notophthalmus viridescens

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

alphamale

Ben sinds kort de trotse eigenaar van 2 exemplaren. Heb ze gekocht bij Zoo Zajac. Wat een fantastische winkel zeg. Ongelooflijk groot. Het aantal amfibieën viel me echter tegen. Zijn er veel forumleden, die deze soort houden? Wat geslacht betreft tast ik namelijk volledig in het duister.

Mensen die mij kennen zal het overigens verbazen, dat ik nu voor deze mini-diertjes heb gekozen. Ondanks mijn liefde voor grote terrariumvullende kolossen, hebben deze dwergjes mijn hart gestolen. Hopelijk zijn er mensen die mij kunnen helpen met het bepalen van het geslacht. Als er zich kenners melden, dat zal ik foto's plaatsen.

robkeulers

D'r zijn meerdere mensen die deze soort houden. Plaats maar eens wat foto's dan laten we ons licht eens schijnen..

wat goed van je dat je ook het mooie bij de kleinere soorten ziet, had ik niet verwacht :)

Kenny

Foto's :) Hier hebben ze er alvast zin in... mannen mooi in paarkleed, vrouwen dik, amplexus,... Zijn trouwens goed te sexen die noto's. Mannetjes hebben duidelijk bredere achterpoten, ook buiten paarperiode.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

Perfect! Ik zal morgen eens wat kiekjes schieten. Klopt het dat de vrouw een dikker "kruis" heeft? Want één van de noto's (mooi woord Kenny) heeft een aanzienlijk grotere bult tussen de benen dan de ander.

robkeulers

Da's dus een meneer.

De opgezwollen cloaca is over het algemeen een teken dat je met een Man van doen hebt bij salamanders.

A34

Ik geloof dat Hugo deze dieren ook heeft gehad. Hij zal vast ook wel meer weten over deze dieren.

robkeulers

Citaat van: Jeroen op december 17, 2010, 08:30:34 PM
Ik geloof dat Hugo deze dieren ook heeft gehad. Hij zal vast ook wel meer weten over deze dieren.

Het is een soort die met regelmaat in de hobby verkrijgbaar is, meerdere verenigingsleden hebben deze dieren dan ook. Dat wil trouwens niet zeggen dat het een op langere termijn makkelijk houdbare soort is.

Kenny

Nee zeker geen makkelijke soort! Mijn eerste groep van 5 ben ik volledig verloren, de een na de andere kreeg wondjes en stierf.

M'n 2de groepje ging wel meteen goed, die heb ik verspreid binnen de vereniging. Ik had ook enkele "red efts" ontvangen, de juveniele vorm dus en die gingen ook heel goed als ze klein gehouden werden.

Toen ze groen werden heb ik ook deze verspreid binnen de vereniging. Ik vind ze namelijk leuker als "red eft".

Een tip die ik kreeg van een oude Amerikaan is om zeker bij aquatiele noto's preventief de eerste 2 weken om de dag een zoutbadje van een kwartiertje te geven. Of dat werkt? geen idee, bij hem is er op die manier nog geen nieuw dier gestorven...bij anderen wel.

De groep die ik nu heb (2.2) zijn trouwens van een lid op het forum, ze zitten gewoon tijdelijk bij mij en blijven dus niet eeuwig hier  ;)

Ik maak morgen even fotos van vrouw vs man poten.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

Zo, snel fotootje gemaakt.

Man:



Vrouw:
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

andrizay

Dat zijn mooie noto's Kenny :)..Misschien ook wel een soort voor mij om te gaan houden ;D .

MartinS

Mooie dieren hoor! Heb ze jaren geleden ook gehouden in een groepje van vijf dieren. Na een jaar vielen ze één voor één uit. de oorzaak hiervan heb ik nooit kunnen achterhalen. Daarna ondanks dat ik het mooie dieren vind nooit meer aan begonnen. Ook volgens mij dus geen makkelijk soort.

De "red efts' zijn inderdaad geweldig om te zien, wat een kleurenpracht!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

alphamale

Dit is exemplaar A. Foto's zijn niet van een fantastische kwaliteit, maar ik vermoed dat ze volstaan. Deze heeft een kleinere "bult" en is tevens ook net iets kleiner dan de andere.

StijnH

Mooie dieren zijn het zeker! Red efts zijn zeker mooi om te zien maar ook in paarkleed zijn ze mooi om te  zien  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

alphamale

Exemplaar B is wat groter en heeft een aanzienlijk grotere "bult". Ik heb echter gelezen, dat bij de noto's de vrouw te herkennen is aan een grote kegelvormige cloaca. Ik ben benieuwd.

Ik heb ze in een bak zitten met 10 centimeter water met wat waterpest. Het landgedeelte bestaat uit een flinke steen, die voorzien is van gaten. Op deze steen heb ik mos geplaatst. Ik voer ze met rode muggenlarven en tubifex, die ik op een nat stuk keukenpapier aanbied, zoals ik al vaak op dit forum heb gezien en gelezen. Dit werkt goed. Ze zijn actief en ze eten.

Ze staan nu in de bijkeuken, waar het koeler is dan kamertemperatuur. Ik heb gelezen dat ze een koude winterperiode moeten krijgen. Veel kouder dan 15 graden wordt het echter nooit en ik hoop dat het voldoende is. Ik hoop van harte dat ze het goed blijven doen, maar dat spreekt voor zich. Bedankt voor de tips tot dusver!

Kenny

A is een vrouw.

Heb je geen duidelijkere foto van exemplaar B. Cloaca van de vrouwtjes is zo'n beetje trapezium achtig, hoger dan breed, bij de mannen eerder een bal.

Op de foto lijkt B wel brede achterpoten te hebben maar dat kan gezichtsbedrog zijn...fotootje van heel het dier is handiger.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.