Notophthalmus viridescens

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo


joost.v.wijk

Ziet er veelbelovend uit. Succes ermee.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Helaas zag het er bij ons niet zo uit. Het vasthouden geschiedde op dezelfde wijze. De één had echter de ander rond haar middel beet. Helaas.

Bedankt voor het filmpje en de foto. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het standje van de noto's wel begrijp.  ;D

Hugo

Als de Noto op dezelfde wijze het vrouwtje beet had, maar dan alleen om haar middel, dan is dat natuurlijk ook gewoon paargedrag! ;) Ga er maar vanuit dat hij het ook al eens op de juiste wijze heeft gedaan toen je een keer niet keek!  ;D


alphamale

Laten we het hopen dat ze het ook op de "juiste" manier hebben gedaan. Ik doe het ook niet met de gordijen open.

alphamale

Ik heb verdorie één van mijn noto's dood op het landgedeelte gevonden. Dat is echter nog niet alles. Ik heb sterk het vermoeden (als leek zijnde) dat deze gevuld was met eieren. Ik heb er (slechte) foto's van, maar ik zit momenteel op een pc waarop ik geen foto's kan plaatsen.

De noto was iets dikker in de onderbuik, de cloaca was erg gezwollen en ik kon naar mijn mening de contouren van de eitjes door de buikwand zien. Ik had me er zo op verheugd, dat ik misschien wel nakweek zou krijgen. Waarom?!

Derk

En dan knip je haar niet ff open? Ze zijn van binnen net zo interessant als van buiten zeg ik altijd maar ;)
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

Coen Deurloo

Citaat van: Derk op maart 07, 2011, 11:46:32 AM
En dan knip je haar niet ff open? Ze zijn van binnen net zo interessant als van buiten zeg ik altijd maar ;)

Kom op hey Derk, niet iedereen heeft daar de maag voor ;)

A34

Misschien kreeg ze ze wel niet uitgepoept.. Maar als je de buik dan open snijd, en de eitjes er uit haalt. Kunnen ze dan niet misschien als nog uitkomen?

Derk

@ Coen: Dat is zeker waar en ook ieders eigen keuze. Maar ik dacht dat Niels, de man die krabt waar het jeukt, er de "stomach" wel voor had :P

@ Jeroen: Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan moet er ten eerste al een succesvolle bevruchting hebben plaatsgevonden. Daarnaast begint het verval van het lichaam op het moment van sterven. De balans welke nodig is om organen en ook eieren "levensvatbaar" te houden verschuift dan zeer snel naar de negatieve kant. Het feit dat ze dood is gevonden suggereert dat ze waarschijnlijk al een tijdje dood was en van binnen al niet meer zo fris zal zijn geweest.
Bovendien missen de eitjes ook de verdere ontwikkeling van het legproces. Het is vaak niet zo dat de eitjes klaarliggen in een zak in het lichaam om dan gewoon "uitgepoept" te worden. Ook de weg naar buiten, één voor één zorgvuldig ingepakt tussen blaadjes, is bij veel dieren een belangrijk onderdeel van het ontwikkelingsproces van het ei. Maar dit verschilt per diersoort en ik kan me voorstellen dat dit ook binnen de orde caudata nog behoorlijk kan verschillen.
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

alphamale

Ik kan zelf kippen, konijnen en hazen slachten, dus Derk heeft me juist ingeschat.  ;)  Mijn vriendin echter niet, maar ik ben er van overtuigd dat het eieren waren.

Ik heb haar in de ochtend nota bene nog gewoon zien zwemmen en in de avond lag ze dood op het landgedeelte. Misschien komt het door de energie die het eieren produceren kost, misschien is het ouderdom. Ik weet namelijk niet hoe oud ze waren.


A34

Citaat van: Derk op maart 07, 2011, 01:30:26 PM

@ Jeroen: Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan moet er ten eerste al een succesvolle bevruchting hebben plaatsgevonden. Daarnaast begint het verval van het lichaam op het moment van sterven. De balans welke nodig is om organen en ook eieren "levensvatbaar" te houden verschuift dan zeer snel naar de negatieve kant. Het feit dat ze dood is gevonden suggereert dat ze waarschijnlijk al een tijdje dood was en van binnen al niet meer zo fris zal zijn geweest.
Bovendien missen de eitjes ook de verdere ontwikkeling van het legproces. Het is vaak niet zo dat de eitjes klaarliggen in een zak in het lichaam om dan gewoon "uitgepoept" te worden. Ook de weg naar buiten, één voor één zorgvuldig ingepakt tussen blaadjes, is bij veel dieren een belangrijk onderdeel van het ontwikkelingsproces van het ei. Maar dit verschilt per diersoort en ik kan me voorstellen dat dit ook binnen de orde caudata nog behoorlijk kan verschillen.

duidelijk.  :)

Steven DC

Erg jammer man! En al zeker omdat je blijkbaar maar één koppeltje had... Ik ben al lang aan het uitkijken naar deze soort maar ze wordt helaas enorm weinig aangeboden en bij de wildvangdieren in de handel zitten steeds erg zieke dieren bij. Hopelijk vind je weer een gezonde dame...

alphamale

Jammer inderdaad. Ik ga proberen om wat meer noto's dan één erbij te krijgen. De mijne waren wildvang, maar ik hoop er nakweek te kunnen bemachtigen. Misschien dat ik op de landdag geluk heb  ;)