Notophthalmus viridescens

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

B heeft inderdaad bredere achterpoten dan A. B is ook wat robuuster om te zien en de "bult" is minimaal twee keer zo groot als die van A. Misschien dat deze informatie helderheid kan scheppen?

Kenny

Als de poten duidelijk breder zijn en de bult rondachtig is dan kan je wel stellen dat het een man is ja. Noto's hebben trouwens wel een koele periode nodig om in de stemming te komen. Maar ik zou ze eerst goed settelen en dikvoeren zodanig je een goeie basis hebt om mee te starten.

Succes  ;) ow en noto's zijn verslavend...je moet maar eens checken welke ondersoorten er nog zijn  ;D ...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

Ik heb het inderdaad al gezien. Wat een kleurenpracht. Als ik tijd heb, dan probeer ik nog wat foto's van B te maken voor de zekerheid. De bult is namelijk ronder dan die van A, maar hij blijft naar mijn mening ietwat kegelvormig.

Steven DC

Citaat van: Kenny op december 18, 2010, 11:51:46 AM
Zo, snel fotootje gemaakt.


Mooie foto's maar ze laten lang niet zien hoe prachtig de dieren er echt uitzien. Ik zag ze bij Kenny in het water en die dieren zijn er magnifiek uit! Ook nog een soortje dat op m'n verlanglijst staat. Zijn die ondersoorten trouwens wel te bemachtigen?

Kenny

Citaat van: Steven De Craene op december 19, 2010, 07:45:09 AM
Zijn die ondersoorten trouwens wel te bemachtigen?

Moeilijk  ;D maar dat maakt het net zo leuk toch?

N.viridescens viridescens en N.viridescens louisianensis worden gehouden binnen de vereniging, in het verleden ook wel eens N.v.dorsalis. Jammergenoeg zijn die laatste verdwenen.

Er zijn 3 soorten Notophthalmus

N.viridescens met de ondersoorten:
-N.v. viridescens
-N.v. louisianensis
-N.v. dorsalis
-N.v. piaropicola

N.meridionalis (niet aan te komen)
N.perstriatus (m'n favo noto)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

Ik vermoed toch, dat het beide vrouwtjes zijn. Na een nauwkeurige vergelijking, zijn de achterpoten relatief gezien even breed. Tevens zijn de bulten gelijkvormig, hoewel deze bij de één groter is. Beiden zijn echt kegelvormig en totaal niet rond. Maakt niet uit. In het voorjaar ga ik op zoek naar andere exemplaren voor bij de collectie  ;D

alphamale

Ondanks het kleine formaat ben ik echt heel content met de beesten. Ze zijn lekker actief en ze eten als dokwerkers. Ik krijg ze echter niet zo ver, dat ze op het land hun maaltijd nuttigen. Ik heb namelijk gelezen, dat het voedsel moet worden aangevuld met vitaminen. Dit is uiteraard niet te realiseren als ze alleen maar onder water eten. Heeft iemand tips?

joost.v.wijk

Of Noto's werkelijk extra vitamines moeten hebben, durf ik niet te zeggen. Naar mijn idee doet afwisseling al heel wat. Vitamines toedienen aan voedsel onder water is natuurlijk moeilijk te realiseren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale


robkeulers

#24
Een simpele manier om je waterbewoners hoogwaardige voeding te geven is om te zorgen dat je voedseldieren goed gevoerd zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor de landbewoners.


alphamale

Ik zie nu echt verschil tussen de beesten. Ze zijn wat formaat nagenoeg gelijk, maar 1 heeft echt n aanzienlijk groter kruis en een stuk bredere achterpoten. Lijkt me echt sterk als t geen man en vrouw zijn. De cloaca wordt volgens mij ook groter. Hopelijk zijn dat goede tekenen!

alphamale

Volgens mij heb ik amplex waargenomen bij de noto's, maar het zag er niet overtuigend uit zoals ik dat bij andere salamanders heb gezien, maar misschien was ik getuige van het "naspel". Ik hoop het zo!

DannyS

De amplexus van Notophthalmus soorten is iets anders dan bijvoorbeeld bij Taricha. Ik kan het wat lastig beschrijven, maar het mannetje houdt het vrouwtje met zijn achterpoten om haar nek vast en leunt wat over haar heen... uiteraard wappert ie wat etc.


A34

Waar heeft dat vrouwtje de cloaca zitten dan.  :D