Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Eerste keer salamanders.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ashley

Hallo,
ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben van plan om salamanders te gaan houden in een aquarium (met landgedeelte als dat nodig is),
ik wilde me eerst even beetje informeren naar het houden van salamanders.
Ik heb vroeger wel salamanders in een vijver gehad, dat was hartstikke leuk, nu verhuisd en mis die salamanders toch wel.
Wat adviseren jullie mij om mee te beginnen als eerste salamander (makkelijkste te houden)?, en wat mij nou niet echt duidelijk is, heeft elke salamander nou winterslaap of niet? of verschilt dat per ras, of is er ook een manier dat ze dat niet hebben?

mvgr,
Ashley

alphamale

Ik ben zelf een half jaar begonnen met axolotls en ik vind ze vrij gemakkelijk te onderhouden. Ik had enkel ervaring met diverse reptielen en vuurbuikpadden, dus van salamanders wist ik niets. Oh ja... ze worden groot!

Chris Schouten

Ik zou beginnen met aquatiele salamanders.
Deze houden over het algemeen geen winterslaap en hebben geen landgedeelte nodig.
Ook zijn er soorten die maar een klein landgedeelte nodig hebben.
Dit is ook makkelijk te realiseren in een aquarium.

Ik zou je een axolotl(ambystoma mexicanum) of een kamsalamander(triturus carnifex) adviseren.
Beide kunnen aardig groot worden.

Heb je al een aquarium en hoe groot is deze?
Hoeveel dieren wil je gaan houden? Wil je er ook mee kweken?
Triturus marmoratus - 0.0.5

StijnH

Cynops zou een goeie keuze zijn. En ook dobrogicus is makkelijk en aquatiel te houden. Cynops hoeft niet persee een koude periode, dobrogicus geef ik wel een koude periode. (gewoon aquatiel in de schuur)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Ashley

Hartstikke bedankt voor de snelle reacties, nee ik moet nog een aquarium kopen, maar geld is niet echt een issue, want ik krijg het van de Kerstman haha ;D.
dieren met winterslaap gaan bij mij lastig, ik heb alleen een garage en die zit vast aan het huis, met daarin heerlijke vloerverwarming en is tevens het favoriete stekje van onze luie huiskat.

Dan had ik nog een vraag is het ook mogelijk om verschillende soorten salamanders bij elkaar te houden en zoja, welke combinaties?
ik heb wel gelezen dat vissen en salamanders niet zo'n goede combinatie zijn.
en klopt het dan je makkelijk red cherry garnalen bij salamanders kan houden, om bijvoorbeeld eten op te eten wat op de bodem ligt?

Ashley

en Chris, op het begin wil ik nog niet gelijk gaan kweken, wil eerst weten dat alles goed gaat en oriënteren.
In de loop van de tijd zou het best kunnen, heb waarschijnlijk ook baantje gevonden, dus kan ik er ook wat meer geld in stoppen. want ja het is een hobby, en hobby's kosten geld  :D

Steven DC

Als je geen plek hebt om te overwinteren, kan je eventueel voor Cynops orientalis gaan. Overwinteren kan ook steeds in de koelkast als dat voor je medebewoners geen probleem is.
Red Cherry's en salamanders gaan goed samen. Salamandersoorten mag je nooit combineren en verder mag je ook geen andere beesten bij je salamanders houden (vissen, kikkers, kreeften, etc...). Wel mag je slakken en kleine garnalen in je bak zetten. Houdt er rekening mee dat salamanders liever koel zitten dan warm, dus houd je bak uit de buurt van verwarmingen.

Ashley

Steven wat is in jouw opinie koud/goede temperatuur, in mij kamer is het zo rond de 19-22 graden. is dat een probleem?

joost.v.wijk

19-22°C is een prima temperatuur voor Cynops soorten.
Triturus soorten zou ik nog wat koeler houden (vooral buiten de zomer). Juist door de koude temperaturen krijgen de mannen hun uitgesproken kamvorming op de rug en de staart. Hoewel ze deze huiskamertemp. goed kunnen verdragen, zou ik ze zeker niet jaar in jaar uit bij deze temp. laten zitten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

dankjewel voor de tip Joost. Maar welke soort Cynops salamander zou ik het beste kunnen nemen. en ik las op het forum ook nog iets over "Ameca splenden" zou ik die ook in mijn aquarium kunnen doen voor eventuele algen? i.c.m. de Cynops ? of is dat een beetje hetzelfde als die red cherry garnalen?

gr, Ashley.

joost.v.wijk

Van de Cynops familie houden de C. ensicauda en de ondersoort C. e. popei het meest van warmer water. Dit is ook de grootste van de familie (met max. 16 cm lengte).
De Ameca (hooglandkarpertjes) kunnen bij salamanders (ik heb ze ook gehad voor een aantal jaren). Ze eten idd algen, maar produceren ook veel mest. Tenzij je het op een paar visjes houdt, ben je beter af zonder ze. Garnalen eten ook algen, maar maken organisch afval ook nog kleiner, en produceren zelf niet zoveel afval als vissen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

ik heb ook wel is wat gelezen over de cynops orientalis, dat lijkt me ook wel wat. Weet een van jullie of die winterslaap nodig heeft of ook van dat soort temperaturen houdt. En is er dan ook een manier om het aquarium kouder te maken? (als dat natuurlijk nodig is).
En Joost die C. ensicauda ziet er ook goed uit.

gr, Ashley.

joost.v.wijk

Een echte winterslaap hebben salamanders niet. Wel zijn ze een periode minder actief wanneer het kouder wordt. Wanneer de temp. dan weer stijgt is dit vaak een aanleiding voor hen om te paren. Als je er niet mee wilt kweken is het dus niet nodig om ze koeler te houden. Let er wel op dat het niet te warm wordt. 22°C zit wel bijna aan het maximale.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Ok op die manier, ik ga binnenkort voor een aquarium kijken, dan kijken tot iemand in de buurt van Vlissingen of Middelburg een van zo'n cynops te koop aanbied.. wat kan ik die cynops het beste te eten geven?

joost.v.wijk

Regenwormen is het beste voedsel wat je zelf kan vangen (en kost dus niks). Als aanvulling kun je tubifex en rode muggelarven geven.
Kijk ook even bij de caresheets op de homepagina.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis