Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Eerste keer salamanders.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Pomp is niet nodig, een simpele tl is voldoende. Zorg voor een dikke grindlaag en veel planten (liefst snelgroeiende zuurstofplanten zoals Elodea), eventueel wat slakken en garnalen.
Verder kun je de bak wat 'aankleden' d.m.v. stenen, hout of kunststof decoratie-materiaal.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

dus een kale glazen bak van 60/80x 30 x 25 (zoiets)die je voor 40 euries nieuw bij de groenrijk (tuin/dierenwinkel) kan kopen met een tl buisje volstaat al? das makkelijk, is een reinigings filter niet nodig dan?

DannyS

Zolang je het water eens per week deels vervangt en het afval van de bodem haalt is dat geen probleem.
Een filter is niet nodig als je vaak genoeg water ververst etc. Het kan geen kwaad om er 1 in te hebben, maar dat is meer als backup, niet als vervanger van het water verversen.

Ashley

Dankje wel voor de reactie, maar op dit moment is mijn oog gevallen op deze advertentie, ik heb deze meneer een bericht gestuurt voor het aquarium voor 50 euro, stel hij zou hiermee akkoord gaan, is dat dan een goede prijs en ook een mooie bak voor 3 Cynops ensicauda?

hier de link voor de advertentie: http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie.php?id=3400236

al is het op de foto niet echt zichtbaar of er ook een deksel bij zit, denk het wel.

joost.v.wijk

Is een prima bak voor 3 (volwassen) ensicauda's. De prijs moet je zelf maar in overweging nemen, aangezien je een pomp en verwarming niet nodig bent.
Hou er ook rekening mee dat volwassen salamanders weinig tot niet aangeboden worden. Je bent waarschijnlijk aangewezen op jonge dieren. Dan is zo'n bak veel te groot. Je kan ook eerst voor een klein aquariumbakje of een plastic faunabox kiezen. Als je zo'n faunabox aanschaft, zit daar ook al een deksel bij, waar ze niet uit kunnen. Bij glazen bakken moet je er op letten dat het deksel geen kleine gaten heeft (vaak bedoeld voor lucht- en waterslangen en snoeren). Bij bakken zonder deksel moet je zelf een overstekende rand op de bak maken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Dankjewel voor je reactie,
Maar hoe kan een bak nou groot zijn, is toch juist fijn dat ze lekker veel ruimte hebben.
Toen ik ze in een vijver had van 5x5 en 1,5m diep zaten er ook kleine salamanders in?
is het eventueel niet mogelijk om dan in de grote bak een afscheiding te maken, zodat je een klein gedeelte van de bak maar gebruikt?
en waar kan je zo'n fauna box eventueel kopen?

gr,
Ashley.

joost.v.wijk

Jonge dieren zijn in de groei, en kunnen beter bijna letterlijk 'in het voer staan'. Als een bak zo groot is voor 3 kleine beestjes kunnen veel moeite hebben met het vinden van hun voedsel.
Voor volwassen salamanders maakt het niet uit.

In een vijver zitten naar verhouding veel meer kleine voedseldiertjes dan in een aquarium. Voor salamanders en hun larven is het dan ook makkelijker wat te vinden.  Overigens zullen daar percentagegewijs toch nog meer dieren sneuvelen.

Faunaboxen zijn te koop in dierenspeciaalzaken en tuincentra (met een dierenafdeling).  Dit zijn plastic bakken van verschillende afmetingen, met gekleurde deksels (zijn ook gewoon in wit of zwart).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

hmm interessant, zou ik ze niet in een apart bakje/aquarium kunnen voeren (geknipte wormen) of doen ze lang over het nuttige van hun maaltijd.
Haha krijg steeds meer zin in het houden van de salamanders, kan gewoon niet wachten..

naeff002

ze telkens naar een andere bak levert te veel stress op voor de dieren. zou ik dus niet.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Ashley

Dankjewel voor de reactie, daar had ik nog niet over nagedacht.
ik ga zo snel mogelijk voor zo'n faunabox kijken. hoeveel zou zo'n box ongeveer gaan kosten?
en hoe groot zijn die ongeveer.

gr, Ashley

joost.v.wijk

Ik zou een bakje aanschaffen, niet groter dan cm of 50. Fijn grind gebruiken, dit naar 1 kant op laten lopen (als landgedeelte) en ongeveer 2 cm water.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

bedankt voor de reactie,
ik ga nu een advertentie op het verkoop gedeelte zetten dat ik zoek naar die salamanders, en haal ik morgen een bak.
kan niet wachten!!


Ashley

Goed nieuwe mannen!
Ik ga straks mijn Pleurodeles waltls ophalen bji een liefhebber (maar 10 minuten rijden),
Toch niet meer een van de cynops soorten.. Waarschijnlijk in de toekomst wel nog een bak met Orientalis.
kga om 1 uur mijn Bak van 80x35x40 halen, ik heb alles al, zoals fijn grind, 2 stukken kienhout en nog zo'n leuke neppe griekse vaas :P.
Kan niet wachten!

ik heb al het een en ander opgezocht, maar heeft 1 van jullie nog een dringende tip?
mvgr,
Ashley

andrizay

Richt de bak zo simpel mogelijk in(ivm het schoonmaken) maar wel met genoeg verschuilplaatsen voor ze...Voor de rest is het geen moelijk te houden salamander..Ik heb voor mijn Pleurodeles Waltls voor een hele simpele inrichting gekozen wat waterpest,opgestapelde leistenen waar ze zich onder kunnen verstoppen..ik heb er ook voor gekozen om geen bodembekking(grind,zand te gebruiken..en oh ja ze houden van eten ;D ;D..Veel succes en plezier met je beestjes..