Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Eerste keer salamanders.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ashley

En hoeveel salamanders kan ik het beste tegelijkertijd in 1 bak houden van ik zeg maar: l80xb30xh40cm?

joost.v.wijk

Als je voor C. orientalis gaat, kun je max. 8 tot 10 dieren in een 80 cm bak houden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

dan heb ik nog een vraagje over de marmersalamander (triturus marmoratus). Dat vind ik ook mooie salamanders, is het mogelijk om die ook bij een temperatuur van zo'n 21/22 graden te houden?  en hebben die ook geen winter rust periode nodig, als je het maar warm genoeg houdt? en zijn die gemakkelijk aquatiel te houden? met eventueel een land stukje? en nog over de C. ensicauda, zijn die ook aquatiel te houden?

joost.v.wijk

Voor marmers heb je een landbak en een aquarium nodig, of een grote bak met beide. Marmers leven een groot gedeelte van het jaar op land.

Cynopsen kunnen volledig aquatiel. Een stuk kurkschors of een steen/ stuk kienhout o.i.d. volstaat al.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Dan ga ik denk ik toch voor cynops.
maar is er niet een makkelijkere manier op de cynops te voeden i.p.v. wormen?, niet iets simpelers in een potje wat je gewoon in een bijv. dierenspeciaalzaak kan kopen?   ;)

gr, Ashley

joost.v.wijk

Salamanders eten nou eenmaal levend voer. Ze kunnen wennen aan diepvriesvoer, maar dit smeert en vervuild erg snel (binnen een paar uur). Overgebleven voerresten moeten dan weer afgeheveld worden, dit kost meer tijd dan een paar salamandertjes een worm geven.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

hoe zou ik dan het makkelijkst aan wormen moeten komen ? waar zijn die te koop?, en wat kost dat dan ong. in 1 jaar als ik 3 C. ensicauda zou nemen?

joost.v.wijk

Wormen kosten niks, je kan ze zelf uit de grond halen. Wormen die je haalt bij een hengelsportzaak worden veelal gekweekt op mest, en worden niet gegeten. Er is een online-shop (Bait shop) die wormen kweekt op turf (heb ik zelf ook geen goede ervaring mee, maar anderen weer wel), maar dit is in aanschaf en verzendkosten aardig duur als je maar voor 3 sallie's nodig bent.
Ik zou ze echt zelf vangen, dan heb je echt een kwalitatief topvoer.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 10, 2010, 09:25:13 AM
Wormen kosten niks, je kan ze zelf uit de grond halen. Wormen die je haalt bij een hengelsportzaak worden veelal gekweekt op mest, en worden niet gegeten. Er is een online-shop (Bait shop) die wormen kweekt op turf (heb ik zelf ook geen goede ervaring mee, maar anderen weer wel), maar dit is in aanschaf en verzendkosten aardig duur als je maar voor 3 sallie's nodig bent.
Ik zou ze echt zelf vangen, dan heb je echt een kwalitatief topvoer.

Vangen is inderdaad altijd beter, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid of de wil om ergens anders te gaan wormenvangen. Wij zitten hier nu op zandige leemgrond en daar komen zeer weinig wormen in voor.
Ik heb goede ervaring met gekochte regenwormen van de hengelsportwinkel. Als je kleine wormen neemt, zijn het mestpieren. De wat grotere wormen zijn dat (geloof ik) niet.
Als je een pot neemt van bijv. 1/2 kilo of 1 kilo dan kan je deze maanden lang in je koelkast bewaren. Zo'n pot van 1kilo kost pakweg €15 en daar kom je toch ettelijke maanden mee toe voor 3 sallies.
Als de gekochte wormen te groot zijn, kan je ze steeds in 2 of 3 stukken knippen voor het voeren.

Ashley

Ik geloof dat in zeeland goed zit, en woon in nieuwbouw huis.
Mijn huis staat op een oude akker van een boer, en heb gelezen dat regenwormen wel houden van kleigrond, kga zo spoedig mogelijk even in m'n tuin vroeten of er wat te vinden is.
Dan had ik nog een vraag, hoe moet ik het aanpakken als ik 1 of 2 weken op vakantie ga in de zomervakanties?, is daar een oplossing voor?, als dat niet zo is, zet ik de bak gewoon bij vrienden/familie neer.

joost.v.wijk

Je kan gerust op vakantie. Salamanders (in goede conditie) kunnen gemakkelijk 2 weken zonder voer.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Kan wel, maar ik laat ze altijd als ik 2 weken weg ga 1x voeren.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

alphamale

Citaat van: Ashley op oktober 10, 2010, 11:37:11 AM
dat regenwormen wel houden van kleigrond

Kleigrond is ideaal voor wormen. Ik kom zelf ook uit de "klei" en ik vang de meeste op grasveldjes, die met enige regelmaat gemaaid worden. Gewoon een riek in de grond planten en tegen de steel aan tikken. Als je echt een geschikt stuk grond hebt gevonden, dan vliegen ze bijna naar je strot.

Ashley

Ik ben hartstikke blij dat ik zonder problemen op vakantie kan,
Maar nog beter nieuws is: toen ik daarnet op het akkerland voor mijn huis (tevens mijn uitzicht vanuit mijn kamer) in 1 schepje 5 wormen vond.
Hier wat plaatjes van het akkerland en de worm.

Ashley

maar wat heb ik nou echt nodig voor IN het aquarium, zoals lampen/ pompen etc? wat kan ik het beste als ondergrond gebruiken als ik de Cynops ensicauda neem?