Buitenterrarium vraagje...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Ben net verhuisd, en zou voor m'n juveniele T. cristatus een buitenterra willen maken. Ik heb al gelezen dat de meesten ze 80cm - 100cm diep maken, maar hoe diep moet je gaan met je afscherming zodat de diertjes er niet onderdoor kunnen gaan?

Kenny

Ik schets straks even een doorsnede prentje van mijn recentste bakken  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

Zo hier istie dan:



Low budget buitenbak  ;D
Het kader zelf is gemaakt van 10cm dikke balken, dat zie je niet op de prent gezien het een snede is.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Hmm, zou ideaal zijn. Dan kan ik een tijdelijke bak maken tot de tuin heringericht wordt...

Hoe diep gaat het bij jou? En euh... die tempex, vergaat die niet door het vocht?

Kenny

Klein metertje diep, die tempex...misschien na x aantal jaren maar ik betwijfel het. Er kan ook voldoende lucht aan dus die staat niet constant nat. In m'n andere bak had ik tempex stukken als bodem(ja moest ze ergens kwijt) en dus constant vochtig met daarboven worteldoek, 2jaar later (recent dus) heb ik die dan omgebouwd naar de Gyrinophilus bak en aan de tempex was nog niets veranderd dus 2jaar al zeker save  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Tempex kan heel wat hebben, denk maar eens aan die standaard geodkope wandjes voor aquaria. Die gaan ook nog heel wat jaren mee.

@Kenny: Met zulke tekeningen kun je nog beroemd worden  :P ;D ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 03, 2010, 09:58:30 AM
@Kenny: Met zulke tekeningen kun je nog beroemd worden  :P ;D ;D

Ach benk'al  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

hehe ja erg artistiek! Je hebt duidelijk je roeping gemist!

Wat zijn die holletjes met die oogjes in?? heb je daar open ruimtes voorzien ofzo?

Kenny

Was dan ook een snelschets he jongens! Ja dat zijn idd holtes met tunnels  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Ik ben even gaan kijken naar het artikel van Harry, maar van dat tunnelsysteem snap ik eigenlijk geen zier...

Citaat:
Leg aan de linkerkant van het verblijf op de bodem 2 bakstenen (1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant), met daarop een dakpan. Hier overheen komt worteldoek en een laag grond. De rechterkant wordt ook opgevuld met grond.
Als je beide kanten opvult met grond, zit alles toch al dicht??

Het volgende verblijf komt nu aan de rechterkant (een stuk hoger ) en wordt verbonden met het eerste verblijf door met bakstenen een verbindingsgang te maken.

Een gesloten tunnel metsen of hoe moet ik dit bezien?

Kenny

Nee ni metsen  ;) gwn soort "huisje" van 2 stenen, dakpan erop tunnel van onder de dakpan naar een iets hoger gelegen zelfde soort "huisje" en zo verder.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

En ligt die worteldoek dan ook over het tunneltje of is dat niet nodig?

Kenny

Persoonlijk gebruik ik dat niet daarvoor.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jari B

Je zou ook een stuk regenpijp kunnen gebruiken voor die gangen.

Steven DC

Citaat van: Jari B op augustus 03, 2010, 04:11:07 PM
Je zou ook een stuk regenpijp kunnen gebruiken voor die gangen.

Inderdaad een goed Idee Jari!