Buitenterrarium vraagje...

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kenny

Regenpijp is niet flexibel, in de hubo, gamma en toestanden kun je van die zwarte vijverfilterdarmen kopen  met ribbels. Die heb ik gebruikt.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Citaat van: Kenny op augustus 05, 2010, 09:54:49 AM
Regenpijp is niet flexibel, in de hubo, gamma en toestanden kun je van die zwarte vijverfilterdarmen kopen  met ribbels. Die heb ik gebruikt.

Daar zeg je inderdaad wat... thx ;)

Jari B

#17
Ik heb in mijn buitenterrarium's regenpijpen zitten, en ik vind ze toch wel handig.
Die buizen die Kenny bedoelt zijn inderdaad ook wel handig om te gebruiken.

Steven DC

leggen jullie trouwens ook worteldoek over de dakpannen? En zo ja, Zijn er dingen waarop ik dan extra moet op letten?

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jari B


Steven DC

Oke bedankt. De put is al gegraven. Ben er best wel van geschrokken hoe diep 1m is... Straks dus de balken insappen tegen het vocht en dan kan ik hopelijk zondag beginnen.

Kenny

Citaat van: Steven De Craene op augustus 06, 2010, 06:14:22 AM
Ben er best wel van geschrokken hoe diep 1m is...

hahaha  ;D Heb ik me ook serieus in mispakt toen ik mijn buitenbakken uitgraafde, hele klus als je alleen bent!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Het buitenterrarium doet het niet zo best... We zitten hier met een lemige zandgrond (of was het zandige leemgrond??) die slecht water door laat. Dit maakt dat het bovenste gedeelte van de grond erg nat blijft. Ook leek ik vorig jaar last te hebben van vuilophopingen aangezien m'n 2 grootste S.s.terrestris last kregen van witte vlekken op hun lichaam. Na het verwijderen van deze 2 dieren uit de bak, verdwenen de vlekken ook weer. De morfjes die ik in de bak heb losgelaten heb ik nog niet terug gezien. Ook tijdens het omwoelen van de bovenste laag en het verwijderen van bovengrondse schuilplaatsen... Ik heb vermoedelijk ook een fout gemaakt door het tunnelsysteem te voorzien in 1 lijn, zonder 2de verbinding met de open lucht. Dit zal waarschijnlijk ook zorgen dat het tunnelsysteem geen of een zeer slechte doorluchting krijgt.
Ik stel me de vraag of de vuilophoping en vochtophoping niet tegengegaan kan worden door het aanbrengen van een hoop bodembeplanting en eventueel houtskool te mengen met de bovenlaag?

do

#24
Hallo Steven,
Zoals je weet heb ik dezelfde ervaringen met een buitenbak gehad.
Natuurlijk verbeteren planten de doorlatendheid van de bodem en zullen zuiverend werken maar ik vraag me af of dit snel genoeg gaat. Mijn bakken waren zwaar beplant maar ondanks de planten had ik toch de vergiftigingsverschijnselen.
Waar heb je uiteindelijk je tunnels van gemaakt? Het pijpen idee lijkt me namelijk geen goede keuze het kan hierin namelijk erg droog worden en makkelijk gaan tochten. Bovendien kunnen de sal. in de pijpen zich niet lekker klem "zetten". Dit zal er weer sneller voor zorgen dat ze niet optimaal voor temp. en vochtigheid zitten. De uitwerpselen zullen in plastic buizen niet af nauwelijks afgebroken worden. Een ander tunnelsysteem heeft overigens een aantal dezelfde problemen.
Ik voor mijn tunnels wel worteldoek gebruikt. Ondanks stenen en worteldoek zijn een aantal tunnels bij door inspoeling van zand ingestort.
Ik heb behoorlijk rond gekeken bij anderen(ook bij mensen die andere dieren houden dan/als amf.) maar ik heb eigelijk nog steeds geen inrichting van een buitenbak gezien welke ideal is.
Misschien is het bovenstaand voor jouw nu niet bruikbaar maar mocht je besluiten tot een grondige reorganisatie van je bak, dan kan hier misschien je voordeel mee doen.

Groet Do

do

Ik heb in de afgelopen dagen mijn buitenterrarium ontmanteld. In de vijver kwam ik diverse marmers en wat karelinii in paaistemming tegen. Ook een groot aantal kleine watersalamanders die, zonder dat ik het echt in de gaten heb gekregen, de muren waren overgeklomen zaten in de vijver. Ik had er wel eens een paar gezien, maar het waren er toch wel veel. Snap nu ook waarom er zo weinig jonge sal. groot werden in de vijver.
Het landdeel met daaronder/in het tunnelsysteem leverde eigenlijk het bewijs van mijn vermoedden dat er in zo'n systeem maar een paar plekken geschikt zijn voor overwinterende salamanders.
Tussen de stenen en worteldoek, waar de tunnels van waren gemaakt zaten de salamanders op kluitjes tegen elkaar aan(soorten door elkaar). Een aantal dieren zagen er mager en mat gekleurd uit(lijkt op afval vergiftiging).Het leek er op dat de hele tunnels en alle kiertjes ed geschikt waren om te overwinteren(vochtig ed) maar er werd maar van een beperkt aantal locaties gebruik gemaakt.
In de loop van de jaren heb ik verschillende soorten in de bak losgelaten. De aantallen karelinii en marmers tot 1/3 gedaald, de bandsal.(grote aantalen nakweekdieren in de bak gedaan) en algira's zijn "verdwenen". De "niet gewenste" kleine watersal. heeft in grote aantallen bezit genomen van de bak. Tussen de dieren die in de tunnels zaten, zaten ook kleine water sal. Een aantal hiervan zagen er niet fit uit.
Ik stop met intensief gebruik van dit type buitenterraria
Hoewel geen succes verhaal leek het me toch verstandig dit met jullie te delen.

StijnH

#26
Jammer van de gesneuvelde dieren, algira en bandsalamanders zijn toch niet de minste soorten. Hield je alleen salamanders in je buitenterrarium? Hoe ga je het nu verder doen met je buitenterrarium want het was hoe dan ook een schitterende buitenbak. Je had al wel ondervonden dat er andere ''ongewenste'' dieren je buitenterrarium in konden komen, heb in een ander topic gelezen dat padden en muizen je buitenterrarium ook al hadden ontdekt.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

do

Hallo Stijn,
Ik ben bezig om de hele bak te slopen. Het ziet er wel leuk uit maar het werkt zo niet.
Ik ga, denk ik, buiten maar kwartels houden ofzo.
Groet Do
ps: tijdens de sloop geen sporen meer gevonden van muizen(in het verleden heb ik ze wel gezien/gevangen).Wel vond ik een drietal jonge padden.

MartinS

Balen Do, helemaal omdat de oorzaak niet duidelijk is werkt het frustrerend. Sommigen zijn succesvol met een buitenterrarium, voor anderen werkt het niet of hebben er minder geluk mee.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

do

Het is aan de ene kant balen aan de andere kant heb ik erg veel geleerd. Ben wel erg nieuwsgierig bij wie een buitenterrarium wel goed werkt. Het gaat dan met name om een bak die een paar jaar draait. Ik heb in de eerste jaren ook veel succes (nakweek)gehad. Daarna ontstonden de problemen.