Vingers tellen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cynopsguy

Ik merkte vandaag dat een van mijn cynops orientalissen een paar vingers mist aan een voorpoot. Wellicht een beetje ruzie gemaakt met zijn huisgenoten... Nu ben ik reuze benieuwd om eens in het echt te zien hoe snel deze vingers regenereren.  ::)

Niels D

Bij volwassen dieren kan het vrij vlot gaan. Bij jonge dieren kun je zien dat de regeneratie energie kost, want dieren die in de groei ledematen aan moet laten groeien krijgen soms een serieuze groeiachterstand.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Dag Niels,

Ongelooflijk maar waar: gisteren vond ik nog een 'mismeesterde' vuurbuiksalamander: het lijkt wel of die problemen heeft gehad bij het vervellen, want hier en daar hingen er stukjes doorzichtige huid aan, maar hij mist verschillende tenen van zijn achterpootjes, zelfs 1 hele hand is weg en er is een stukje uit zijn staart. Ofwel heeft hij te energiek zitten schuren om te vervellen, ofwel heeft hij ruzie gemaakt met die andere. Ziet er echt niet goed uit.  :(

De vijf anderen zien er nog perfect uit, dus ik denk dat ik de twee geblesseerde exemplaren best even apart zet in laag water, zodat ze kunnen recupereren zonder teveel energie te verspillen.

Een klein beetje isobetadine in het water doen om te ontsmetten is wellicht geen goed idee? Misschien een beetje (keuken)zout in het water doen?

Nogmaals bedankt voor je advies.

Niels D

Nooit een dier in de bak zelf behandelen. Altijd een quarantaine setup maken. Missende vingers kan duiden op agressie van overige bewoners. Bij C.orientalis is dit echter zeer onwaarschijnlijk. Ook bij vervellen zullen dergelijke verwondingen niet ontstaan. Het lijkt mij dat je dier lijdt aan het zogenoemde "limb rot". Check deze site voor meer informatie:

http://www.caudata.org/cc/articles/illness.shtml

Mijn advies is om het dier apart te houden. Kijk voor de behandelingen ook op de bovenstaande link. Een (tijdelijk) zoutbadje kan helpen, maar ik lees vaak dat het dier op het "droge" zetten vaak goed helpt. Zet hem in een bakje (Chinees) op licht bevocht WIT keukenpapier en plaats het bakje in de koelkast. Geef hem twee keer per dag een zoutbadje van een paar minuten.

Hou er echter rekening mee dat de kans groot is dat dit dier het niet gaat redden. Quarantaine is mijn belangrijkste tip.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Inderdaad nader bekijken en behandelen zoals Niels beschrijft. Ik zou ook preventief 3g/liter zout aan het water toevoegen. Het kan geen kwaad en wondjes krijgen de kans beter/sneller te genezen omdat schimmel minder kans krijgt.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

cynopsguy

Hartelijk bedankt, Niels en Martin. Ik wou jullie goede raad meteen toepassen, maar toen ik zonet thuisgekomen ben van het werk, lag het diertje al dood in het aquarium.  :( En dan zeggen dat ik tot enkele dagen geleden geen enkel probleem met ze had. Ze zitten ook niet met andere dieren samen of zo.

Gelukkig zie ik aan die andere met een paar missende vingers niet veel anders verkeerd: zit wel vaak op het droge, maar dat is misschien normaal (instinct) om de genezing te bevorderen.

Hierbij een foto van het overleden diertje. Het is niet zo dat dit er onlangs pas was bijgekomen, ik heb het nu toch al een hele tijd, samen met 4 andere bij een particulier gekocht. Nu heb ik er nog zes...

Wat raden jullie aan te doen met de andere? Preventief behandelen? Allemaal samen door gewoon wat keukenzout in het aquariumwater te doen?

cynopsguy

Ik heb vandaag zo goed als al het water uit het aquarium gehaald en helemaal ververst, hoewel het zeker niet erg vuil was, want ik hou het wekelijks bij. Ik heb alle salamanders eruit gehaald en een zoutbadje gegeven, behalve die ene met een paar ontbrekende vingers zie ik geen wondjes o.i.d. Eentje heeft wel een paar verdachte 'vlokjes' rond z'n bek, dus die heb ik nog even verder apart gehouden op wit keukenpapier en zal hem in de komende dagen nog een paar zoutbadjes geven voor de zekerheid. Laat ons hopen dat het loos alarm is en dat ik verder zorgeloos van deze mooie diertjes kan blijven genieten.

Niels D

Goed bezig. Hou de waterwaardes bij. Wat extra waterpest erbij om de natuurlijke buffer te vergroten werkt bij mij altijd goed. Ook zou je de zuurgraad lichtjes kunnen verhogen door elzenproppen/eikenblad/catappa blad aan het water toe te voegen. Als je een mooie balans hebt in je water, hoef je het echt niet meer wekelijks te verversen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Opnieuw bedankt, Niels. Wat die bladeren betreft: laat jij die zelf drogen of gooi je ze er 'vers' in?

Niels D

Elzeproppen en eiken/beukenblad gaat er bij mij vers in. Gedroogd kan echter ook, want dat doet niets aan het gehalte aan looizuur.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Even 'n update: het gaat de goede kant uit. Het ontbrekende stukje voorpoot is alweer aangegroeid en er zijn al vingerstompjes te zien.  :D Ook eet het beestje weer goed in het water na lange tijd hoofdzakelijk op het droge gezeten te hebben.

Intussen heb ik gezien dat een paar andere exemplaren ook een paar stukjes vinger missen, maar die groeien ook wel weer snel terug. Ik hoop alleen dat ik nooit meer zo'n zielig stergeval meemaak als onlangs met die ene met 'limb rot'. Hoe dat gekomen is, is me nog altijd een raadsel. Is ook heel snel gegaan...

Vandaag hapte er eentje tijdens het voederen alweer per ongeluk in de poot van een andere, gelukkig zonder schade. Ze zijn ook helemaal niet agressief, de cynopsen. Maar wel onhandig... en ik strooi het voer dan nog expres op verschillende plaatsen.

harry pé

Ik vind het gewoon een (stelletje blinde vinken)
je kunt zien dat ze voer willen hebben ,geef je hun voer ,
gaan ze eerst met elkaar in gevecht .
hebben ze het voer ontdekt,maken ze er nog een bende van.
Als ik dat zou doen.

cynopsguy

Ik dacht dat jij dat deed, Harry.  ;D

Bij mij vliegt het alle kanten uit.  :D

Niels D

Ja, ze zijn mooi en hebben een interessante levenswijze. Ze zien er verfijnd uit, maar het zijn toch echt een stel lompe beesten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Help! Ik vermoed dat een van mijn andere salamanders nu ook 'limb rot' zou kunnen hebben in een beginnend stadium. Ik weet niet hoe het komt: in het aquarium zitten enkel orientalissen en verder niets.

Ik heb het beestje nu apart gezet in een bakje met een paar cm proper water en wat muggenlarven. Wat kan ik nog meer doen behalve af en toe baden in licht gezouten water? Alvast heel erg bedankt voor de tips.

Enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe dit voorkomen kan worden?