Vingers tellen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cynopsguy

Het gaat niet de goede kant uit.  :( Ik ben een paar dagen geleden begonnen met het diertje tweemaal per dag eventjes in een beetje water met een paar druppels iso-Betadine te zetten, nochtans een goed antibacterieel middel, ook tegen schimmel. Maar intussen zijn de 4 pootjes al wit aangetast en ook de keel, zag ik vanmorgen. Elke dag heeft het diertje minder kracht...  :( Heel triest, ik doe wat ik kan, maar ik vrees dat het beestje niet meer te redden is. Dat is al nummer twee! Alle tips om dit in de toekomst te vermijden, zijn meer dan welkom.

Orchidee

Las van de week dat hoop salamanders in Belgiƫ, Duitsland en Nederland zal overlijden door een schimmel.
Neem je soms water uit de sloot?

Zelf vang ik regenwater op voor de salamanders. En als dat niet voorhanden is kraanwater.

Maar het is en blijft zielig,

Niels D

#17
Die schimmel (Batrachochytrium salamandrivorans) is vooral funest voor Europese soorten en dan met name voor op het land levende soorten. C.orientalis kan drager zijn, maar zal er zelf hoogstwaarschijnlijk geen nadelige bijwerkingen aan ondervinden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Batrachochytrium_salamandrivorans

Wat de gezondheid van de dieren betreft lijkt het er toch op (ook in reactie tot je PM) dat er iets in het aquarium zelf mis is. Ik vermoed dat de balans (micro-orgamisme samenstelling) nadelig is voor de dieren. Veel verversen en een aquarium proberen "steriel" te houden kan dat in de hand werken. Ik heb zelf echt de beste resultaten met setups waarbij zelden ververst wordt, voornamelijk verdampt water aanvullen. Uiteraard zit het volgepropt met waterpest en andere planten. Ook slakken, om doodmateriaal te verwerken. Door zo'n vuile methode zit het water vol met microben, die elkaar in balans houden. Bij een steriele setup kan het zijn dat door gebrek aan concurrentie een aantal soorten floreren en de bak zogezegd overnemen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Hartelijk bedankt voor je reactie, beste Niels. Intussen is het beestje helaas overleden.  :(

De overblijvende 5 hou ik nu nauwlettend in de gaten. Het gaat effectief om cynops orientalis die bij mij niet in contact komen met Europese soorten (momenteel heb ik immers enkel deze orientalissen).

Intussen heb ik ook wat meer waterpest aan het aquarium toegevoegd en ik zal je goede raad opvolgen om de natuur meer zijn gang te laten gaan en minder te verversen.

Ik zal ook mijn dierenarts contacteren i.v.m. de meest geschikte behandeling, want intussen is het uiteinde van een pootje van een van de overblijvende diertjes ook al wit.

PANIEK!

cynopsguy

Ik heb er behalve extra waterpest nog wat meer eikenblaadjes (vers en gedroogd) bij gegooid. Ik zal in de dierenwinkel ook een doosje capsules (ze zijn nl. op) met natuurlijke bacteriƫn gaan halen die ook in vissenaquaria worden aanbevolen.

Duimen maar!

cynopsguy

Deze morgen weer een dode salamander gevonden met over zijn hele lichaam een witte waas.  >:(

Enkele dagen geleden zag die er nog prima uit.  :( Het gaat snel achteruit. Ik heb er nu nog vier...  :-\

cynopsguy

Vandaag na het werk langs de aquariumwinkel gegaan. Ik heb nu een dosis Sera Bio Nitrivec aan het water toegevoegd: https://www.sera.de/nl/product/sera-bio-nitrivec/

Meer dan dit, behalve het niet meer verversen van het water en de al toegevoegde eikenbladeren en waterpest, kan ik niet meer doen denk ik. Behalve bidden, duimen en hopen...

Niels D

Wacht het even af. Er kan vanalles sluimeren, maar als de overige dieren gezond zijn en goede omstandigheden krijgen is het goed mogelijk dat ze nergens last van krijgen. Ik weet even niet of je er slakken bij had zitten. Mocht dit niet zo zijn, dan raad ik nog poel- of posthoornslakken aan. Die werken actief mee aan de balans.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Slakken heb ik er nog niet bij zitten, maar daar kan voor gezorgd worden. Zijn appelslakken ook goed? Ik weet niet of ik hier ergens poelslakken en posthoornslakken kan vinden. Wordt dat niet snel een plaag? Ik heb namelijk al aquaria gezien in winkels en bij particulieren waar honderden slakjes in zitten (veelal met een puntige schelp), en dat is nu ook niet de bedoeling.

Een van de salamandertjes is zopas nog verveld, lijkt me wel een goed teken. Maar het blijft afwachten...

Niels D

In een koudwater aquarium zullen poel- en posthoornslakken niet zo snel een plaag vormen, maar ze zullen zich zeer zeker vermenigvuldigen. Ik vind het persoonlijk geen plaag, want ze hebben enkel voordelen buiten het eventuele esthetische nadeel, wat ik zelf niet ervaar.

Appelslakken zal ik zeker niet doen. Ze vervuilen veel meer dan dat ze verwerken en ze hebben eigenlijk warmere temperaturen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Ze zullen het in koud water overleven, maar als je voor dieren zorgt vind ik dat je verplicht bent je 100% in te zetten om ze het zo goed mogelijk te laten vergaan.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Mee eens.

Komen de poel- en posthoornslakken uit het water of blijven ze altijd onder water? De appelslakken die ik (apart) heb, leggen bijvoorbeeld hun eitjes uit het water.

Niels D

Nee, beide soorten leggen eitjes in het water, waaronder op de planten en tegen het aquarium glas.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Mooi. Ik heb intussen iemand gevonden die posthoornslakjes kweekt, volgende week heb ik ze.

Intussen heb ik ook wat regenwater toegevoegd aan het aquarium om sneller een grotere en diverse bacteriecultuur te verkrijgen.

cynopsguy

De slakjes zijn binnen en zitten erbij. Momenteel lijkt alles stabiel, ik zie niet meteen problemen bij mijn overgebleven dieren, hopelijk blijft dat zo. Als dat zo blijft, dan ga ik nadien wel op zoek naar een paar extra diertjes.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl