skip to Main Content

Schoonwater

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #2154
      Simonbouw
      Deelnemer

      Hallo mensen,

      Ik vroeg me af hoe jullie het water in een aquarium voor salamanders schoon houden.

      Ik ben benieuwd 🙂

       

      Groetjes Simon

    • #2155
      Coen Deurloo
      Sleutelbeheerder

      Hoi Simon,

      Goed dat je het vraagt, want waterkwaliteit is erg belangrijk voor je salamanders. Om het water van je aquarium schoon te houden kun je een filter in je aquarium plaatsen, deze kun je in de meeste dierenwinkels met een aquarium afdeling wel vinden. Zorg ervoor dat je een filter neemt die geschikt is voor de grootte van jou aquarium. Niet alle salamanders houden van sterk stromend water, dus als je de uitstroom van de filter op een steen of het glas kunt richten is dat meestal beter.

      Daarnaast is het aan te raden om om de zoveel tijd een gedeelte van je water te verversen met schoon water, bijvoorbeeld iedere maand 1/4e van je totale hoeveelheid water in het aquarium. Als je dit afhevelen met een slang doet kun je ook meteen eventueel rondslingerend vuil uit de bak verwijderen, wat ook erg belangrijk is om het water schoon te houden.

    • #2156
      Simonbouw
      Deelnemer

      Coen,

      Bedankt voor je antwoord, zover was ik inderdaad al, toch bedankt voor de info.

      Ik bedoelde eigenlijk meer wat voor filter er aangeraden wordt voor een 60x30x30 bak ?(sorry voor de onduidelijkheid). Eentje met zo min mogelijk stroming.

      Ik had toevallig nog een Eheim pickup 160, maar deze had denk toch wel veel stroming dus heb ik hem eruit gehaald.

      Ik begreep dat het ook wel zonder kan, maar vind mn water zo toch niet mooi schoon. (Rond drijvende stukjes etc.)

      Is waterkwaliteit erg belangrijk ja? Veroorzaakt dit ziektes en stress ofzo?

      Alvast bedankt !

      Groetjes Simon

    • #2157
      Coen Deurloo
      Sleutelbeheerder

      [quote quote=2156]

      Ik bedoelde eigenlijk meer wat voor filter er aangeraden wordt voor een 60x30x30 bak ?(sorry voor de onduidelijkheid). Eentje met zo min mogelijk stroming.

      [/quote]

      60x30x30 = 54 liter, je zou dus een filter kunnen zoeken die specifiek voor dit aantal liters geschikt is. Zelf gebruik ik deze voor dezelfde maat aquarium, hier zit ook een extra sproeibuis met regelaar bij zodat je de stroming echt heel goed terug kunt brengen: https://www.aquastorexl.nl/superfish-aqua-flow-50-aquarium-filter.html

      [quote quote=2156]

      Is waterkwaliteit erg belangrijk ja? Veroorzaakt dit ziektes en stress ofzo?

      [/quote]

      Je slaat de spijker op zijn kop 🙂 Een slechte waterkwaliteit veroorzaakt inderdaad ziektes en stress bij je salamander en kan dus echt niet. Een schone bak ziet er ook veel mooier uit en zal je veel meer plezier geven op de lange termijn. Dus, af en toe eventjes schoonmaken voor een hoop extra plezier.

      • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 4 maanden geleden door Coen Deurloo.
      • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 4 maanden geleden door Coen Deurloo.
    • #2160
      Stefan Scholtes
      Deelnemer

      Dag Simon,

      Ik gebruik een Eheim experience 250 buitenfilter, wel voor een 200 liter aquarium. De doorvoerkracht van Eheim buitenfilters kan zelf ingesteld worden, ik heb deze dan ook op zijn laagst staan, en dat levert een mooie trage stroming op. Voor een 60x30x30 aquarium kan ik je helaas niet vanuit eigen ervaring een type pomp aanraden. Als die maar een trage stroming veroorzaakt, vaak kun je door bijv en tak of steen op een bepaalde manier de plaatsen de stroming als een stuk reduceren.

      Salamanders zijn erg gevoelig voor slechte waterkwaliteit. Dit beïnvloed de gezondheid van salamanders enorm, met stress en “spontane” dood tot gevolg. Zonder pomp zou ik dan ook afraden.

      Mocht je een perfecte waterkwaliteit willen bieden aan je dieren, check dan even dit pompje: https://www.aquastorexl.nl/ocean-free-hydra-binnenfilter-20-50-100-liter.html en de techniek waarop deze gebaseerd is.

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top