skip to Main Content

Larven axolotls gaan dood door schimmel

Home Forum Salamanders Hulp Bij Zieke Salamanders Larven axolotls gaan dood door schimmel

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #2392
      Manon
      Deelnemer

      Mijn axolotls hadden eitjes gelegd waarvan er een hoop uitgekomen waren. Na een paar dagen zijn alle larfjes dood gegaan door een schimmel o.i.d. Ik had er wel watervlooien in gedaan en dooie watervlooien tussendoor eruit gehaald, omdat ik bang was dat ze daarvan die schimmel zouden krijgen. Elke keer wanneer er een lotl dood ging deed ik de nog levende weer een in een ander bakje met water uit mijn grote aquarium.

      Dit is inmiddels al 2 keer gebeurd en er zijn inmiddels weer eitjes gelegd. Herkend iemand dit en weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

    • #2393
      Coen Deurloo
      Sleutelbeheerder

      Hoi Manon, wat vervelend dat je larven dood gaan door schimmel! Dit is een probleem dat helaas vaak voorkomt, en heeft meestal te maken met een gebrekkige waterkwaliteit. Let dus goed op dat je het water vaak ververst, en afval, zoals dood voer snel verwijderd. Probeer ook de temperatuur laag te houden, hogere temperaturen helpt de ontwikkeling van schimmel.

      Mensen hebben in het verleden succes gehad door axolotl larven een ‘zoutbad’ te geven. (zie dit topic op caudata.org)

      2 tot 3 theelepels zout per liter water, en dat 10-15 minuten, 2 keer per dag. Ieder bad het water verversen. Je zou de larven ook tijdelijk in de koelkast of overdekt buiten kunnen houden om de temperatuur wat lager te houden.

      • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door Coen Deurloo.
Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top