skip to Main Content

Kleine watersalamander

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #2733
      Igneous
      Deelnemer

      Ik overweeg om mijn paludarium, dat aanvankelijk een Yangtze biotoop zou worden voor C. orientalis, te veranderen naar een inheems biotoop. Ik heb nog niet veel planten erin staan en het lijkt me leuk om planten uit de omgeving te bestuderen en eventueel toe te passen in het paludarium.

      Uiteraard hoort daar ook een inheemse salamander bij. Nu heb ik de wetgeving zoals die hier op de website staat doorgenomen. Als ik het goed heb mag ik de kleine watersalamander gewoon houden, mits ik kan aantonen dat deze afkomstig zijn uit nakweek. Maar hoe kom ik aan nakweek?
      Kent iemand kwekers die over de kleine water salamander beschikken?

      En als ik zelf met de kleine watersalamanders wil gaan kweken, moet ik dan aan bepaalde eisen voldoen?

    • #2738

      Hallo Gneous,  Google eens op “Triturus vulgaris kaufen”.

       

      Succes.

    • #2739
      Ger Heijerman
      Deelnemer

      men vijver zit vol salamanders soorten

    • #2742
      Igneous
      Deelnemer

      [postquote quote=2739][/postquote]

      Ja, maar deze mag je niet zo maar uit de vijver (lees uit het wild) als huisdier houden. Het is al verboden deze dieren te verstoren.
      Je mag ze alleen houden wanneer ze afkomstig zijn van een kweker. En aangezien ik me graag legaal met de hobby wil bezig houden was ik dus op zoek naar kwekers. Vreemd genoeg zitten er een hoop in Duitsland en tot dusver (voor zo ver mij bekend) geen in Nederland.

    • #2743

      Denk dat er in Duitsland wel kwekers zijn omdat de wetten bij ons strenger waren. Tot niet zo lang geleden was het in Nederland niet toegestaan om inheemse salamanders in bezit te hebben.  Nu mag het wel mits uit kweek voortgekomen. Hoe wordt je kweker? Moet je je daarvoor aanmelden? Moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen?

    • #2744
      Igneous
      Deelnemer

      [postquote quote=2743][/postquote]

      Ik heb geen idee. Ik vermoed door simpelweg te beginnen met kweken met salamanders verkregen uit de kweek. Nageslacht dat wordt verkocht altijd met een overdrachtsverklaring verkopen.
      Ik heb nergens andere eisen kunnen vinden, wel jammer dat er geen duidelijke omschrijving te verkrijgen is. Het uitzetten van nageslacht in het wild mag m.i. alleen gebeuren door ervaren kwekers. Dit om de verspreiding van ziekten te voorkomen die de wilde populatie kunnen aansteken.

      Misschien weet een meer ervaren lid op dit forum meer en kan die ons helpen?

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top