H. orientalis kweken?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

raymond burger

Na nu al een tijdje vuurbuiken (orientalis) te houden, wil ik mij nu meer richten op de kweek.
Het water is 19-20 graden, ligt vol met waterpest en heeft weinig stroming.
De kamer waar ze staan is alleen 21 graden, standaard.
Hoe kan ik de dieren een koude periode geven? In de schuur of kelder is helaas geen optie.....
Ik dacht zelf aan eens in de 2 dagen met koud water verversen?
Of heeft dit niet genoeg effect?
Ik hoor graag jullie ideeën!

Roy van Grunsven

Een keer in de twee dagen met koud water verversen geeft met name enorme schommelingen de temperatuur, geen stabiele lage temperatuur zoals nodig voor een rustfase. Dat lijkt me dus geen goed idee.
Er zijn naar mijn idee twee opties, of je zet ze op een koelere plek of je koelt het aquarium echt met een chiller.
Voor de eerste geef je aan dat dat niet kan, de tweede is enorm kostbaar.
Naar mijn idee houdt het daarmee eigenlijk op.

Niels D

#2
Er zijn diverse houders die dieren geen koude periode gaven waarbij er toch eieren volgden. Een theorie is dat C. orientalis (Het is inmiddels weer Cynops geworden, heb ik begrepen) veel waarde hecht aan de lichtcyclus, die ze bijvoorbeeld via een raam in de kamer waarin ze staat meekrijgt. Met mijn dieren heb ik echter de ervaring dat ze pas in de stemming komen als ze een langere periode temperaturen hebben ervaren van onder de 15 graden.

Het probleem van zoveel water verversen betreft de verstoring van de balans in micro-organismen. Je dieren zelf kunnen er ook van slag raken en je beplanting kan erdoor (af)sterven. Ik zou eerder proberen het water af te koelen m.b.v. flessen met ijs. Gewoon een plastic fles vullen met water, een nacht in de vriezer stoppen en daarna in je aquarium laten drijven. Als je zorgt dat er iedere dag een nieuwe "ijsfles" in je aquarium komt zal de temperatuur mogelijk een paar graden zakken, zonder dat de temperatuur al teveel abrupt schommelt. Ik heb echter begrepen dat dit slechts een lichte daling in temperatuur kan geven.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Bedankt voor jullie reacties, een koeler is inderdaad te kostbaar.
Een fles ijs is te snel ontdooid, dan ben ik de hele dag flessen aan het verwisselen, dus helaas geen optie.
Het aparte is dat ik wel eens een nakweekje gehad heb, maar nu al een tijd niet meer....
Dan laat ik het gewoon rusten en mocht er een plekje in de schuur vrijkomen ;D

Roy van Grunsven

Met verlichting spelen is natuurlijk wel veel makkelijker. Als je ze (veel) korter licht geeft zal dat ook de temperatuur verlagen. Wie weet is dat al genoeg en het kan niet echt kwaad in elk geval.

Dave O.

bij mij staan ze in de woonkamer. (in de winter standaard 20 graden)
net 2 jaar oud, en zijn ze dit voorjaar eieren gaan leggen zonder dat ik er iets speciaals voor heb moeten doen.
en verwacht komend seizoen eigenlijk wel het zelfde.
C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

raymond burger

Bedankt nog voor jullie reacties, heb geen melding gehad, dus lees het nu pas.
Vandaag zag ik ineens een 10 tal jongen rondzwemmen ;D
Heb naast hun waterwissel (eens in de 2 weken) niets veranderd, maar toch genoeg blijkbaar....
Nu nog groot krijgen.

Niels D

Kijk, dat ziet er gunstig uit! Dat groot krijgen is een uitdaging, maar geen onmogelijke.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Ik heb al levende cyclops en daphnia besteld ;)
Ze zitten nog bij de ouders, moet ik ze apart gaan nemen?

Dave O.

dat hoeft niet.
maar als je ze apart heb is het wel makkelijker gericht voeren
C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

raymond burger


raymond burger

Inmiddels is het kleinste larfje 2 cm  :)
Ben de helft verloren helaas, 1 keer vergeten water te vervangen  :(
Heb nu dus 5 jongen, de grootste is 3 cm, nu wil ik van die watervlooien af, ze gaan namelijk snel dood....
Kan ik gewoon overgaan op levende rode muggenlarven/tubifex?
Of liever diepvries omdat het nog best groot is en natuurlijk tegenwerkt?

Bedankt alvast!

StevenZ

Balen dat je er een paar verloren hebt! Ik zou overgaan op levende tubifex, die kan je eventueel in kleinere stukjes knippen met een schaar. Diepvriesvoer vervuild naar mijn ervaring het water erg snel.

raymond burger

Thanks voor je snelle reactie!
Maar als je ze in kleine stukjes knipt is het toch ook dood?
Maybe dom van mij hoor, maar dat komt dan toch op hetzelfde neer als diepvries voer?
Diepvriesvoer word namelijk levend ingevroren, als je het door een netje haalt ben je het afvalwater kwijt....
Of zit daar toch wel verschil in?

Roy van Grunsven

Ja daar zit wel verschil in. Tubifex gaat veel beter. Je kunt de rest in ondiep water in de koelkast bewaren. Wel regelmatig water verversen.