H. orientalis kweken?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

raymond burger

Okay, goed te weten, heb namelijk tubifex in de vriezer liggen :)
I know, bedankt!

StevenZ

Als je het knipt blijft het nog wel een dag of 2 bewegen, het vervuild wel meer dan niet geknipte tubifex maar minder dan diepvriestubifex. Diepvriestubifex beweegt ook niet dus eten de larven het minder snel.

raymond burger

Thanks voor de opheldering, ze eten er goed van (de geknipte tubifex)  ;D

Niels D

Als je nakweek 1.5 cm lang zijn hoef je over het algemeen de tubifex al niet meer te knippen. Ongeknipte tubifex blijft lang goed nadat je het bij je dieren hebt gedaan als er zich planten in de bak bevinden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Het kleinste larfje is 2 cm, dus dan ga ik stoppen met knippen, ik vond het al erg klein  :P
Zit wel wat waterpest bij, maar geen grind/zand bodem.
Ik voer 2/3 keer per dag beetjes, maar wel zo dat er altijd voer in de bak aanwezig is.
Zal morgen ofzo eens een foto maken  :)

raymond burger

Bij deze wat foto's, het is behoorlijk crappy kwaliteit, maar voor het idee  ;)
Planten heb ik eruit gehaald, gingen dood en zijn dan natuurlijk slecht voor de waterkwaliteit.....

Niels D

Misschien wat mos proberen. Dat is wat sterker. Waterpest heeft vaak wat tijd nodig om aan te slaan. Als je teveel je water ververst krijgt het niet de kans om het goed te gaan doen.

Ik heb dit jaar de dieren weer opgekweekt in water dat volledig is gevuld met mos, zodat de dieren ook op het mos kunnen zitten. Dit heeft als resultaat dat ik de dieren aquatiel op heb kunnen kweken. Scheelt een hoop werk.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Thanks ;)
Ga ik zeker doen!


Niels D

Ik hou daar overigens ook de ouderdieren bij. Voor zover ik dit kan beschouwen heeft dit geen nadelige gevolgen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Er zit javamos bij ;)
Mijn ouderdieren zitten in een andere bak, ik weet dat ze hun jongen niet eten, maar ik vind de controle op voer en de vele waterwissels wel fijn apart te doen.
Als het morgen een beetje weer is ga ik weer is watervlooien scheppen!

Niels D

Niet teveel water wisselen. Nergens voor nodig als er veel planten die het goed doen inzitten. Zorg dat het water op peil blijft door er water bij te doen, maar ververs water bij kleine bakjes één keer in de twee weken en bij grotere setups (bijvoorbeeld een curver van 60x30) één keer in de maand bij C.orientalis. Ik ververs de bak met larven en ouderdieren slechts één keer in de drie maanden nu hij goed in balans is.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Gerrit Krips

Het is juist dat deze dieren hun larven (meestal ;)) niet opeten, maar ze zijn wel verzot op de eieren. Wil je dus veel nakweek, dan zal je toch de plantjes met de eieren uit de bak moeten verwijderen.

raymond burger

Dat is het juist, ik heb planten geprobeert (waterpest, javamos, hoornblad en nog een ander plantje), maar deze gingen langzaam dood :/
Uiteraard ververste ik toen ook veel minder.
En ik ververs water om dode voedseldieren te verwijderen, als ik dit niet doe gaat de waterkwaliteit snel achteruit  ;)
1 keer was ik een dag vergeten het water te verversen, meteen alle jongen larven kapot (5 stuks), dus ik denk niet dat het verstandig is om maar eens in de 2 weken te verversen?
Ik weet het Gerrit, helaas kan ik vaak geen eieren vinden, alleen larven.
Ik controleer een maal per dag de planten, maar vind zo goed als nooit eieren, maar zie wel ineens larven zwemmen  ???

Niels D

Dat wordt lastig. Naar mijn ervarnig zijn planten vrij essentieel in het proces van opkweken. C.orientalis is niet een soort die een vrij steriele setup nodig heeft, althans conform mijn bevindingen. Probeer de setup meer of ander licht te geven. Niet alle lampen produceren goed licht om planten te laten aanslaan/groeien. Probeer anders gebruik te maken van het licht dat door het raam binnenkomt.

Wat ook kan helpen is om water uit een goed draaiende vijver te pakken ipv kraanwater. Let er dan wel op dat er geen ongewenste dieren inzitten, zoals libellenlarven e.d.. Als je regenwater op kan vangen (bijvoorbeeld als je een regenton hebt) werkt dat ook goed, maar check de kwaliteit met bijvoorbeeld een indicatie strip.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Ja, is erg vervelend inderdaad :/
De bak staat direct onder een dakraam (geen volle zon), dus licht genoeg......
Vijver heb ik niet, regenton word toevallig binnenkort geïnstaleerd, met een week of 2, maar ik woon naast Rotterdam, in Barendrecht, dus maar even de waterkwaliteit meten inderdaad!