Kerstcadeau? Eitjes van mijn lichte verrucosus!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

®ob

Totaal onverwacht vond ik vanavond, kerstavond eitjes in de bak van mijn lichte Tylototriton verrucosus. 2 Dagen nadat ik mijn donkere vrouw heb verwijderd was ik in de veronderstelling dat ik 7 lichte mannen in mijn bak had zitten, maar het tegendeel werd bewezen.

In mijn bak zitten tylo-eitjes.. spannend!

Ik heb niet herkend dat ik er een vrouw tussen had zitten, en al helemaal niet dat ze eitjes droeg. Ik heb deze soort nog niet zo gek lang, en wist dus nog niet hoe een met eitjes gevulde vrouw er uit zou zien, maar het is me nu duidelijk!

Foto's volgen nog!

Coen Deurloo


®ob

Het blijkt dat net de ene plant die zo mooi voor het raam liep vol zat met eitjes, verder heb ik er weinig kunnen vinden. Ik blijf steken op een eitje of 12. NIet al te veel, maar het is een begin.

Nu ik er eens over heb nagedacht snap ik er eigenlijk niks van, in mijn ogen zijn ze nog niet volgroeid, ik snap er niks van hoe de eitjes daar beland zijn!
Maar eigenlijk maakt het ook niks uit.. nu eens kijken hoe het verder lukt

Hugo

Ha Rob,

Gefeliciteerd!! :D
Dat is gaaf nieuws!
Een geslaagde kerst dus voor jou!

Succes ermee en fijne dagen!

Groetjes,
Hugo

Harry

Goed nieuws. Misschien een idee om nog enkele waterverversingen te doen, dan volgen er misschien nog meer eitjes. Het geslacht van verrucosus is trouwens ook aan de kop te zien (behalve de cloaca) Vrouwtjes hebben een naar achter doorlopende bredere kop. Kijk maar eens bij de dieren waar je het bgeslacht zeker van weet naar de kop, dan zie je een duidelijk verschil

succes met de opkweek. Zal niet makkelijk zijn bij het eerste legsel. (probeer de temp niet onder de 20 graden te laten gaan!! Ik kweekte ze altijd op in een plastic kratje 40 x 30 met in elk hoekje een handje aquariumzand (voor de tubifex) Ik voerde alleen tubifex (de kleinste haalde ik met een rietje uit de rand) en deed dat dagelijks. Verder verschoonde ik 1x per week het kratje en had een element erin dat de temp op 20-22 graden hield.

succes!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

®ob

Het zijn niet veel eitjes, waarvan er ook nog eens een aantal niet bevrucht zijn.. maar....

De eerste is alive and kicking uit het eitje!

Coen Deurloo

Gefeliciteerd rob! Weet je al wat je ze straks gaat voeren?

®ob

Ik ging vandaag mijn verrucosus bak wat opschonen, er zaten nog enkele larven in de bak bij de ouderdieren. Een stuk of 6 heb ik nog uit de bak kunnen vissen.

Ook vond ik weer zo'n 25 nieuwe eitjes, deze avond gelegd.

Wat me opvalt is dat de eitjes van de verrucosus een laag plakvermogen hebben. De dieren vouwen de eitjes vaak niet tussen blaadjes, maar zetten direct op een steel of iets dergelijks af. Ook vond ik enkele tientallen eitjes op de grond, bedekt met zand. Is dit 'normaal' bij verrucosus?

De larven groeien erg snel, ten opzichte van mijn popei larfjes, die ouder zijn, is er al bijna een verdubbeling in lengte.

Foto's volgen morgenvroeg...

Mark

De eieren van verrucosus laten inderdaad gemakkelijk los en komen dan op de bodem terecht, als de dieren dan over de bodem struinen is het goed mogelijk dat er wat zand op terecht komt. Voor de kwaliteit van de eieren maakt het overigens weinig uit, ik heb meestal een percentage van 95-100% uitgekomen eieren...

Mijn advies met verrucosus larven: probeer niet alles op te kweken. Als je een wat kleiner aantal opkweekt krijg je aanzienlijk sterkere larven en dat maakt de verdere opkweek een stuk eenvoudiger.

®ob

Ik was van plan om het hierbij te laten, heb nu zo'n 30-35 larven en eitjes










Op de foto's zie je de al eerder genoemde zandeitjes.


























Enkele larfjes





Een eitje aan een bladsteel geplakt






Qwertu

Leuke foto's.

Mocht je een teveel aan eitjes hebben, ik hou me aanbevolen  :)  :)

®ob

Het waren maar een paar eitjes Femke, maar de dieren zijn ook nog erg jong. Ik gok op veel meer eitjes volgend jaar.

Ik las overal dat verrucosus larven redelijk kannibalistisch waren, maar tot nog toe merk ik er niks van. Ik vis zelfs zo nu en dan een flinke larf uit de bak van de ouderdieren. Deze larven zijn vele malen groter en steviger dan de dieren die ik in bakjes opkweek. Toch durf ik ze niet te laten zitten uit angst voor predatie. De grootste paar larven zijn ongeveer 35 mm momenteel



Coen Deurloo

Klinkt goed Rob, kunnen we wat foto's verwachten binnenkort?  ;D

®ob

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden van wel ja ;D

Ik heb een overvol programma tot zaterdagochtend, dus dan zal ik wel eens kijken of ik wat leuks kan schieten..


Joey Immers

Leuk rob.

wel mooie foto's ik krijg ze nooit geschoten die larven :p

Joey immers.

hypselotriton orientalis