N. strauchii strauchii

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kevin

Nu hield ik ze erg droog zoals me aangeraden is.
Maar hield ze toch nog met een beetje vochtige mos maar na tijd droogt dit uit en keek vandaag en zag ineens 3 hele magere dieren erin zitten en 1 was er overleden.

Heb erna nieuw mos in gedaan en een plons water keek net en ze zijn alle 3 veel levendiger en een stuk dikker gelukkig. Dus mijn ervaring is houd ze niet te droog en ook gewoon beetje vochtig.

Hugo

Hoi Kevin,

Ik wil je even zeggen dat ik het top van je vind dat je een tegenvaller zoals deze vermeld op het forum.
Er zijn zeker enkelen, zo niet velen, onder ons die alleen graag succesen delen en dit soort ervaringen niet snel willen/durven posten tenzij ze met zekerheid kunnen aantonen dat de schuld buiten hen ligt. (incl mezelf) :)

Dit soort pech is een ideaal leermoment voor anderen.
Bij iedereen gaat er wel eens iets mis en worden dieren ziek of gaan ze dood.
Het delen van deze ervaringen voorkomt dezelfde pech bij andere liefhebbers!

Groetjes, Hugo

Harry

Ik weet niet wie je geadviseerd heeft ze droog te houden, maar heb je bij tina geinformeerd. Zij hield ze juist met een hoge luchtvochtigheid met gesloten deksel en voerde wasmotrupsen. als bodembedekking gebruikte ze een laag  leemgrond met daarbovenop alleen gestapeld schors dat lichtvochtig moet zijn. Als je bang bent om vergeten te sproeien, dan kun je eerst een laag hydrokorrels onderin doen en met de gieter een laagje water erin doen 1/2 cm in 2cm korrels.

verder is het echt belangrijk de dieren 2x per week te controleren op hun conditie en 1x per maand een landdeel in zijn geheel te vervangen met zoveel mogelijk dezelfde inrichting

succes verder
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

Aha oke ik weet niet meer waar of wie het was maar er werd toen kurk droog gezegd vandaar.
Maar toch bedankt voor de Info Harry.

En inderdaad plaats het liever op het forum zodat anderen er ook rekening mee kunnen houden.
Tenzij het een onbekende ziekte geweest zou zijn. Dan wil ik eerst zelf weten wat het is.

rob

Ik sluit me volledig bij Hugo aan. Knap dat je zo eerlijk je probleem vermeldt op het forum.. Het zijn alleen maar leermomenten voor ons allemaal.

In welke tijdsspanne gingen ze van normaal postuur naar mager?

Coen Deurloo

Hieruit blijkt maar weer dat monitoring erg belangrijk is, want het lijkt me sterk dat de dieren van de 1 op de andere dag ineens mager waren. Het is altijd belangrijk om te kijken wat de dieren zelf willen en hierop te anticiperen, zeker bij de wat gevorderde soorten zoals de N. crocatus.

Ik vind het goed dat je dit meedeelt op het forum, maar dat de dieren 'ineens' mager zijn kan ik moeilijk geloven, en dat je ze 'kurkdroog' hield is gewoon ontzettend onverstandig. Als je het bijvoorbeeld te druk hebt om een stukje mos vochtig te houden, plaats dan in ieder geval een waterbakje voor noodgevallen.

kevin

Zoiezo kijk ik bijna iedere dag de T. marmoratus, O. vittatus en N. strauchii na op eergisteren na 1 dagje geen tijd gehad. Heeft iedereen welleens. Maargoed ik voer ze over aantal dagen steeds en de dag dat ik keek zagen ze er nog normaal uit. Vandaar mijn schrik gisteren.

Heb zoiezo genoeg tijd om mos vochtig te houden het is binnen 5 minuten gedaan om alles overal vochtig te maken dus daar ligt het niet aan. Er is me ergens kurkdroog verteld weet alleen niet meer waar dus zal het even opzoeken voor als ik dit terug kan vinden. En ja het leek me ook sterk maar op dat moment als iemand het jouw zou vertellen zou je het als 1 ieder ander ook aannemen.

Maar vandaag nog gekeken en de ovrige 4 zagen er weer super eruit.

rob

Gaat dat dan zo snel van graatmager naar gezond??

kevin

Je ziet zoiezo dat ze wel mager geweest zijn maar ze hebben zoiezo hun buik rond gegeten.

Coen Deurloo

Citaat van: Kevin Immers op december 12, 2007, 12:42:49 PM
Zoiezo kijk ik bijna iedere dag de T. marmoratus, O. vittatus en N. strauchii na op eergisteren na 1 dagje geen tijd gehad. Heeft iedereen welleens. Maargoed ik voer ze over aantal dagen steeds en de dag dat ik keek zagen ze er nog normaal uit. Vandaar mijn schrik gisteren.

Heb zoiezo genoeg tijd om mos vochtig te houden het is binnen 5 minuten gedaan om alles overal vochtig te maken dus daar ligt het niet aan. Er is me ergens kurkdroog verteld weet alleen niet meer waar dus zal het even opzoeken voor als ik dit terug kan vinden. En ja het leek me ook sterk maar op dat moment als iemand het jouw zou vertellen zou je het als 1 ieder ander ook aannemen.

Maar vandaag nog gekeken en de ovrige 4 zagen er weer super eruit.

Ik snap het niet...had je nu wel of geen tijd om het mos vochtig te houden? Want je zei zelf dat het uitgedroogd was. Ook is het natuurlijk niet mogelijk dat de dieren van de een op de andere dag graatmager zijn. Als iemand mij zou adviseren om welke salamandersoort dan ook kurkdroog te houden, zou ik dat zeker niet zomaar aannemen, hierbij gebruik makend van normaal 'boerenverstand'.

kevin

Ga er al niet verder over in discussie voor er weer een eindeloze discussie onstaat waar je het een stukje over had heb ik al eerder vermeld waarom ;)

Qwertu

Citaat van: Kevin Immers op december 12, 2007, 12:42:49 PM
Er is me ergens kurkdroog verteld weet alleen niet meer waar dus zal het even opzoeken voor als ik dit terug kan vinden.

Elke salamander heeft ergens enige graad van vocht nodig. De ene soort natuurlijk minder dan de andere soort, maar compleet kurkdroog houden is m.i. nooit ok...

Maar gelukkig hebben de meesten het overleefd.

kevin

Vandaar dat ik het mos ook nog enigzins wat vochtig hield femke ;)

Ze stonden trouwens evendroog als de marmoratus die er ook perfect uit zien.
Maargoed heb het alleen niet meer terug kunnen vinden.

®ob

Kevin, hoe gaat het nu met je neurergus eigenlijk?

®ob

Hey Kevin, leuk dat je weer op het forum bent, tijdje niet gezien....

Hoe gaat het met je strauchii?