Dringend hulp nodig bij "reddingsactie"

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BookFish35

Hallo,

Mijn naam is Kim. Als er een voorsteltopic is, dan ga ik daar z.s.m. een berichtje plaatsen.
Maar ik heb dringend hulp nodig.

Ik wil twee chinese vuurbuik salamandertjes (nog erg jong) "redden".
Dit waren er namelijk 8, maar hun aantallen zijn snel en op dramatische wijze geslonken.
Ook met deze 2 gaat het erg slecht.
Er word bijna niet voor ze gezorgd en de zorg die ze krijgen is niet goed.
Ze zijn opgegeven. "Laat ze maar dood gaan, tenzij iemand ze meeneemt," is gezegd, "We geven het op."
Ik voelde mij geroepen!
Het zijn zo'n leuke beestjes en ik kan het niet echt (echt niet) aanzien.
Ik heb geregeld dat ik ze zondag mee kan nemen.
Langer houden ze het denk ik ook niet vol.

Nu heb ik alleen nog nooit salamanders (of reptielen of andere terrariumdieren) gehouden. :S
Ik heb alleen ervaring met aquaria...
Nu doe ik natuurlijk wel mijn huiswerk. Ik heb internet al flink afgeschuimd en ga morgen naar een dierenzaak.
Maar graag zou ik wat ondersteuning willen van kenners, want het word een hele uitdaging om deze arme beestjes in leven te houden, laat staan te laten herstellen.

Het meest dringende is hun onderkomen, desnoods een "noodopstelling".
Ik ben zowel morgen als overmorgen in de gelegenheid om dingen aan te schaffen en kan dit financieel ook goed doen.
Wat heb ik nodig om ze zondag een (eventueel tijdelijk) onderkomen te geven?

Deze kleintjes verdienen een beter leven.
Bij voorbaat dank voor alle hulp, tips en informatie!

StevenZ

Welkom op het forum!

Als de andere dieren waarmee ze in de bak zaten al overleden zijn gaat het inderdaad een hele klus worden te redden, zoals je zelf al aangeeft. Een bak van 60 cm is ruim voldoende voor 2 Hypselotriton orientalis (Chinese vuurbuiksalamanders), weet je zeker dat het deze soort is? Want er worden verschillende soorten aangeduid met vuurbuiksalamander.

Wat betreft de gezondheid van de dieren kan ik je niet echt verder helpen, want ik heb zelf nog nooit zieke of sterk vermagerde dieren gehad.

MartinS

#2
Er even vanuit gaande dat het import dieren zijn ben ik bang dat je aan een hopeloze klus begonnen bent. Deze dieren worden met honderden tegelijk geïmporteerd. Een groot deel is vaak al dood omdat ze dicht op elkaar gepakt zitten en door stress verzwakt raken. Ze zijn vaak al ziek bij aankomst, vroeger noemden we dat de salamanderpest, wat waarschijnlijk meerdere ziektes zijn. Hier is vaak nog weinig aan te doen, behalve het vermijden van aanschaf van zulke dieren uit de dierhandel.

Om te beginnen zou je wat foto's van de dieren kunnen plaatsen. Zo krijgen we misschien een beter beeld van de dieren. Daarnaast ben ik benieuwd of de dieren ook wondjes hebben en of ze nog wel eten?

Je kunt starten met de dieren koel onder te brengen, bij kamertemperatuur gaan ze er zeker aan! Vaak wordt bij orientalis de fout gemaakt ze veel te warm te houden. Eventueel preventief wat zout aan het water toevoegen (1 g/l water). Zorg dat ze weinig tot geen stress ondervinden en wat te eten krijgen (niet te veel met voer prutsen want dat veroorzaakt ook stress). Voor een effectieve behandeling moet je weten wat er aan mankeert. Dat is voor nu lastig te zeggen, dus zou ik eerst aankijken of ze willen eten en wat aansterken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Als er verder geen kosten aan verbonden zijn om ze over te nemen, dan zou ik het zeker proberen. Kimmy heeft ook weleens H.orientalis "gered" van een dierenwinkel en deze hebben het alsnog overleefd. Het is dus niet onmogelijk.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Natuurlijk wie niet waagt wie niet wind, als je de ruimte en tijd hebt is een goede daad nooit verkeerd. Ik zou er zelf alleen nooit aan  beginnen, veel te bang om gekkigheid in huis te halen ;)

Wat mij te binnen schiet is dat je de dieren  ook terug in een landfase kunt brengen. Zo heb ik ook vaker verzwakte niet etende orientalis er bovenop gekregen. Klein bakje met oplopende grind met een klein laagje water is dan voldoende. Wat schuilmogelijkheden en levend tubifex op een tissue aanbieden. Voordeel van deze setup is dat ze veel minder aan stress onderhevig zijn. Doordat je ze in de avond kan voeren en onder een stukje schors voelen ze zich veiliger en zullen ze sneller aansterken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

BookFish35

Wauw, bedankt voor de snelle reacties! :)

Of ik zeker weet of het deze soort is?
Jeetje. In de winkel werden ze zo aangeduid, zei de persoon die ze nu heeft, en ze zien er - in mijn ogen - precies hetzelfde uit als op de plaatjes en in de filmpjes die ik op internet gezien heb.

Ik heb verder geen koudbloedige huisdieren, dus er is niets voor hen om te besmetten als ze ziektes meedragen.
Ik betwijfel of een hond er last van kan krijgen. ^^ En ik was altijd mijn handen nadat ik met dieren en hun verblijven om ben gegaan (gewoonte die ik op heb gepakt in opleiding/werk).

Foto's kan ik helaas pas plaatsen wanneer ze bij mij zijn, maar dat zal ik zeker doen.

Ik heb geen wondjes gezien (bij een aantal die zijn overleden wel).
Het enige wat ik weet, is dat ze in een donkere hoek in een slecht geventileerde, veel te warme (warmer dan kamertemperatuur!) bak worden gehouden waar alleen maar een laag van ong. 40cm water (verwarmd!) met één stuk kurkschors worden gehouden.
Hun huid ziet er op plaatsen droog uit (glimt niet) en ze zijn erg mager. (Huidige eigenaar dumpte het voer in het water en het tweetal zwemt momenteel totaal niet.)

Aan de overname van de twee salamanders zijn totaal geen kosten verbonden.
Hun huidige eigenaar geeft ze graag aan me mee.
En ik neem ze graag in huis, zelfs al is het uiteindelijk alleen maar om hun laatste dagen wat aangenamer te maken. Maar wie weet komen ze er weer bovenop.
Ik ben best een harde (werk in dierenbranche, dat is niet alleen maar cute & cuddly), maar dit had zo makkelijk voorkomen kunnen worden en ik kan er niet elke dag gewoon naar kijken als ik iets kan proberen. ^^

Ik ga vandaag een "aansterk-bakje" regelen en wat voer.
Zout kan ik ook aankomen via mijn werk, dus dat zal ik ook eens regelen.

Ik heb wel nog een vraag.
Want ik ben aquaria gewend en al dat gepruts met water en waterwaarden.
Is dit voor salamanders ook zo belangrijk?
Kan ik gewoon kraanwater gebruiken?
Of moet ik het behandelen met een of ander middeltje?
Moeten de salamanders - net als vissen - over wennen?

Dit is de enige informatie die ik niet zo 1-2-3 kan vinden.

lau44

Hoi, deze vragen had ik ook wel zo'n beetje als beginner. Als je in Nederland woont kan je kraanwater gewoon gebruiken, 24 uur laten staan kan ook maar is niet echt nodig. Qua waterwaarden kan je ammoniak, nitriet en nitraat, en hardheid en pH afhankelijk van je substraat decoraties checken, maar ik vraag me af of mensen dat ook doen (omdat het zo'n gedoe is ;D). Het is beter van wel denk ik.

lau44

Oh, over dat wennen.. volgens mij kan dit gewoon in een keer overgezet worden, maar misschien kan iemand dit bevestigen/ontkrachten.

Harry

Ik heb inderdaad gezien, dat er weer een grote groep orientalis in de handel is. Allemaal afkomstig van dezelfde import met de bekende problemen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Peter Vliem

2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

BookFish35

Vandaag inkopen gedaan voor mijn goede bedoelingen. ;)

Ik heb een bakje van 41x23x29 met een goede deksel aangeschaft.
Waarschijnlijk niet ideaal voor permanente huisvesting, maar als ze in dit bakje kunnen bijkomen en herstellen (hopelijk...), kan ik ondertussen sparen voor het echte werk.

Ik heb een mooi aquariumstuk gevonden om het "landgedeelte" te vormen.
Het is breed en loopt mooi schuin, zodat ze er goed op en af kunnen klauteren.
Ik heb een kunstplantje voor in het water.

Het plan is om morgen ochtend mos aan te schaffen, nog een extra kunstplantje en wat waterpest en natuurlijk voer.
Ik haal morgen ook het zout op voor in het water.
En vroeg in de avond kan ik de beestjes zelf op gaan halen.

De bak komt op een heel rustig, tochtvrij plekje te staan.
En ik zal netjes wat voer op een tissue neerleggen en er daarna minstens 12 uur niet meer aankomen, zodat ze geen onnodige stress hebben.
Jeetje, ik ben echt benieuwd of ze het gaan redden. ^^

Ik zal wat foto's maken tijdens het overzetten van de beestjes en die hier plaatsen. :)

Bedankt voor alle goede tips en informatie!

Ron Duijn

Hallo Kim,

Ik zou als ik jou was kiezen voor wat echte plantjes, bijvoorbeeld waterpest of cabomba.
En geen kunstplantjes.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

BookFish35

De kunstplantjes zijn een noodoplossing.
Ik ga ze vervangen, maar kon zo snel niets regelen en wilde ze toch schuilmogelijkheden geven.
Ik heb net wel wat waterpest kunnen scoren. ^^

Net nog even naar de toestand van het tweetal geïnformeerd.
Ze hebben gisteren nog een beetje gegeten (had de "tissue-tip" doorgegeven) en ze hebben geen wondjes of vlekken of verkleuringen.
Na een duik in het water, glom de huid weer, zei de huidige eigenaar, waarschijnlijk waren ze gewoon "opgedroogd" door de warmte.
Mja, dat zal ik aan moeten nemen. Ik zie ze straks (rond 4 uur) als ik ze op ga halen.

Alles staat in ieder geval gereed, inclusief de foto camera. :)

Wat ik me trouwens nog - heel optimistisch - af vroeg:
Is er een manier om te ontdekken hoe oud ze ongeveer zijn?
Want ik had begrepen dat de zorg voor juveniele en volwassen dieren verschilt?

stijnzeger

Niet precies, maar de grote laat meestal wel goed het verschil tussen juveniel en volwassen zien.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis