Dringend hulp nodig bij "reddingsactie"

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BookFish35

De twee kleintjes zijn opgehaald en hebben de rit overleefd. :)
Ze zagen er beter uit dan ik verwachtte. Inderdaad geen wondjes, verkleuringen of witte vlekken.
Maar voor zover ik met mijn leken-oog kan zien, zijn ze wel erg mager!

Ik heb even twee foto's van ze genomen en ze daarna snel weggezet in hun nieuwe thuis, zodat ze lekker bij kunnen komen.
Ik heb nog wel wat voer op het droge neergelegd op een vochtig tissue, zoals aangeraden.
Nu kom ik pas morgen weer bij ze in de buurt, zodat ze stilte en rust hebben om bij te komen.

Ik had voor de foto een 2 euro munt naast een van de beestjes gelegd.
Hopelijk is hun formaat zo een beetje duidelijker. ^^

Ik heb ook 2 foto's gemaakt van hoe hun nieuwe onderkomen er op dit moment uitziet (salamandertjes zaten er op dat moment nog niet in).
Zodra ik de twee erin zette, klom eentje naar het hoogste punt en een andere in een schuilhoekje. Hopelijk voelen ze zich er beter dan in hun vorige "huis".

Niels D

Gezien het formaat kunnen het hele jonge dieren zijn. Zorg ervoor dat je genoeg land hebt dat gemakkelijk te bereiken is. Met dit formaat kunnen ze echter al goed aquatiel zijn. Na verplaatsing zie je dat ook grotere dieren nog even het water mijden. Dat hoeft niet altijd aan de waterkwaliteit te liggen.

Ze zien er wat magertjes uit, maar op het zicht zien ze er nog wel uit alsof ze het kunnen redden. Hou ze in de gaten de komende tijd, maar laat ze tegelijkertijd wel met rust.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

#17
Je hebt toch wel een deksel op die bak? Anders is de kans groot dat ze vannacht nog ontsnappen.

Salamanders kunnen echt door de kleinste gaatjes ontsnappen, mocht je zo snel geen deksel hebben, kun je de randen ook afplakken met duct tape, een overhangende rand met nog wel een gat in het midden van de bak voldoet ook. Zie ook deze link (onderste foto geeft voorbeeld met duct tape)  http://www.caudata.org/cc/articles/escape.shtml

BookFish35

Oh, haha, ja... ik zie nu opeens dat de bak zonder deksel op de foto staat.

Het is deze bak = Savic Fauna Box 20 liter:
http://hwimages2.beslist.net/beslist-images/34000/XLARGE/000/001/140/1140114.png

Je kunt het niet heel goed zien op de afbeelding, vind ik, maar er zitten hele dunnen spleetjes in 3 kanten van de deksel, als een raster.
De deksel zit heel stevig op de bak geklikt.

Zo klein als ze zijn, hebben de twee beestjes nu heel veel ruimte.
Ik heb het water zo laag gehouden, dat het grootste deel van de stenen boven water uit komen, dus veel "landgedeelte".
Ze hebben hun zwemkusten wel al even gedemonstreerd. :)

Fijn om te horen (lezen) dat ze een kansje maken. ^^

BookFish35

So far, so good. ^^
Ze zijn nog in leven.

De temperatuur in de bak is 15C en ze lijken zich daar een stuk beter in te voelen dan de tropische temperatuur waar ze vandaan komen.
Ze klauteren over de rots en proberen alle hoekjes en gaatjes uit. :)

Nu hoop ik dat ze goed zullen eten de komende dagen.

Hebben jullie tips? :)

Niels D

Zo doorgaan en over drie of vier dagen proberen levend voer te geven.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

BookFish35

Mijn optimisme heeft even een klap gehad.
Ik ging net even bij de bak kijken toen ik thuis kwam van mijn werk.
Gewoon om te zien of ze nog leefden, ik heb er niet aangezeten.

Eentje zat zo, dat ik de onderkant kon zien.
Iets wat eerder nog niet lukte zonder ze teveel stress te bezorgen.
En wat ik zag, beviel me echt niet...

Zijn/haar mondje is scheef!
Met een bultje aan de kant waar het "uitgezakt" is.
Ziet er een beetje uit alsof hij/zij is gaan smelten, misschien een rare omschrijving, maar daar lijkt het het meest op.
En op de "verkeerde" mondhoek zit een witte vlek die er verdacht veel uitziet als schimmel.

:S

Dit wordt spannend... op de niet-leuke manier.

Ik wil nog niet aan ze komen, maar ben natuurlijk wel bezorgd hoe de andere er uitziet.
Misschien valt het bij die mee, omdat-ie al vanaf het begin de meest sterke/fitte is.

Ik ga verder jagen naar levend voer.
Want dat is maar moeilijk aan te komen in mijn omgeving! *baalt*

MartinS

Wildvang dieren en wondjes...... dat ziet er heel slecht voor ze uit :-[
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

lau44

Als je er niet aan kan komen kan je levend voer ook kopen.

Niels D

Als er één dier deze verschijnselen vertoont en de ander niet zou ik ze voor de zekerheid gescheiden houden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

BookFish35

#25
Het ziet er niet best uit voor de kleintjes...

Degene met de schimmelinfectie en het scheve bekje (die mijn vrienden en familie zijn gaan benoemen met Quasimodo ^^) ligt al de hele nacht op hetzelfde plekje met zijn pootjes in rare houdingen.
Hij beweegt nog wel een klein beetje en ademt, maar het zal me verbazen als hij vanavond nog leeft. :(

Bij de andere heb ik ook een wondje ontdekt. :(
Onder op het buikje, bij een van de pootjes (in zijn/haar oksel?).
Die lijkt nog wel oké, maar ik heb er een slecht gevoel over.

Ik heb de verkoper gebeld waar de vorige eigenaar ze van had gekocht.
Gevraagd waar de diertjes vandaan komen, waar ze zijn besteld.
Inderdaad wildvang.
Dat was te verwachten.
Blijkt dat ze in de winkel ook verkeerd zijn gehouden (vol aquatisch, op een hoopje en bij de tropische vissen).
Deze kleintjes hebben geen makkelijk leventje gehad.

Ik heb, na drie dagen actief zoeken en rondbellen, levend voer gevonden.
Een bakje rode muggenlarven die een aquariumzaak toevallig nog over had. :S Hoezo net op tijd?
Dus ik in de auto gestapt en ze opgepikt.
Een aantal aangeboden in de bak... maar ze worden niet opgegeten.

Het ziet er naar uit dat mijn eerste ervaring met salamanders niet zo'n positieve wordt. :(

Maar ik wist waar ik aan begon.

Niels D

Je hebt hoe het ook zal lopen je best gedaan, dus aan jou zal het niet liggen. Hopelijk hebben we er een liefhebber bij.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Inderdaad je hebt je best goed, en je aanpak valt te prijzen ;)

Laat je hierdoor niet ontmoedigen, daar zijn salamanders te mooi voor. Als je door wil met met deze hobby valt er genoeg nakweek te krijgen. H. Orientalis is een soort die makkelijk verkrijgbaar is en de nakweek dieren zijn zonder problemen te houden. Er zijn vast wel mensen die ze hebben zitten en je op weg willen helpen  :P

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Volwassen dieren zijn wat lastiger te krijgen. Het is meestal larfjes die nog heel wat te groeien hebben. Wij hebben wel weer eitjes die we op gaan kweken ipv in de bak laten zitten zoals vorig jaar.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

BookFish35

Bedankt voor de bemoedigende berichten. :)

Ik was tegen beter weten in toch nogal ontmoedigd.
Heel erg gaan twijfelen of ik deze nieuwe hobby wel aandurfde.
En nogal overweldigd.

Maar dat zakte gelukkig en jullie woorden hebben daar zeker bij geholpen. ^^

Jullie hebben er zeker een liefhebber bij.
Salamanders zijn prachtig. :)