Nieuw aquarium voor T. verrucosus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Katinka

Hallo! Afgelopen maart heb ik twee juveniele T. verrucosus aangeschaft, die inmiddels aardig gegroeid zijn! Ze zitten momenteel in een 60x30x30 aquarium, maar ik wil ze graag wat groter gaan huisvesten. Nu heb ik een mooie aanbieding gezien van een 80x36x40 aquarium en zit eraan te denken deze voor ze aan te schaffen.

Hierover heb ik nu een paar vraagjes..ik zag namelijk in dit topic http://www.salamanders.nl/forum/fotos-en-filmpjes-20/nieuwe-tank-voor-t-verrucosus/ dat de tank voor een groot deel gevuld is met water en weinig land. Vraagje aan Niels: heb jij verwarming in het water?

Ik zie mijn salamanders tegenwoordig steeds vaker op het kienhout of de plantjes klimmen om boven water te zitten, en wil daarom eigenlijk een grotere bak zodat ik een wat groter landgedeelte kan creëren.
Maar nu is mijn vraag hoe ik het beste een landgedeelte kan maken, ik zou heel graag zelf aan de slag willen gaan met piepschuim etc., maar heeft iemand nog wat goede tips? Op internet is zoveel te vinden, dat ik niet meer zo goed weet waar ik moet beginnen haha!

Alvast bedankt!



Peter Vliem

Ik neem aan dat Niels geen verwarming heeft in dat aquarium, maar daar mag hij zelf antwoord op geven  ::)
Ikzelf heb dat niet.
Ik heb bij mijn verrucosus een paar stukken kurkschors drijven, meer hebben ze naar mijn idee ook niet nodig. Als je echt een landgedeelte in de bak wil kun je voor een makkelijke en een moeilijke manier kiezen (voor zover het moeilijk is). Met piepschuim en tegellijm, kun je hele mooie dingen maken, maar als je 1 of 2 glasplaten in je aquarium kit, dan heb je eigenlijk al een hele praktische basis, die verder aan kan kleden met planten, sten en stukken hout en schors. ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Katinka

Bedankt voor je reactie. Ik kom inderdaad veel verhalen tegen over piepschuim en tegellijm.
Stukken kurkschors lijkt mij ook wel een goed idee. Ik vind het niet erg om wat meer tijd kwijt te zijn in het creëren van een stuk land, maar ik wil niet te veel tijd kwijt zijn in het onderhoud daarna..

Hoe groot is jou bak en hoe hoog heb jij het water staan?


Ron Duijn

Of gewoon een turtle-dock als landgedeelte.
(hebbie hem weer met zijn turtle-dock :D)
Het turtle-dock gaat automatisch mee met je waterniveau en je hebt er geen onderhoud aan.
Voor mij werkt het prima.
Of google eventjes en kijk bij de afbeeldingen hoe je een landgedeelte kunt maken, er zijn zoveel mogelijkheden.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Niels D

Ik heb absoluut geen verwarming in het water en mijn dieren krijgen in de winter soms temperaturen van 10 graden te verdragen. Ik heb enkel stromend water en verlichting wat "elektrotechniek" betreft. Als het volwassen dieren zijn hebben ze aan een drijvend stukje kurkschors voldoende. Ook kun je een landdeel in je achterwand verwerken:

http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/achterwanden-maken/
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

De volwassen dieren gebruiken inderdaad amper nog een landstukje.
In mijn geval denk ik zelf niet dat mijn volwassen dieren uberhaupt ooit nog uit het water komen.
Ik heb dan ook gewoon een klein stukje kurkschors drijven, moesten ze ooit wat willen drogen.

Qua onderhoud is kurkschors ook het het makkelijkst imo.
Gewoon uit het water halen en afspoelen of eventueel met een sponsje eens over wrijven.

Katinka

Ja het topic met achterwanden maken heb ik ook al kunnen vinden. Turtle docks heb ik ook al eens aan gedacht maar vind ze best duur voor iets wat je eigenlijk zelf ook zou kunnen maken.

Ik ga nog wel even rondkijken naar de mogelijkheden :)


Niels D

Bij de Hornbach hebben ze vaak mooie kleine stukken kurkschors. Na verloop van tijd kan je ze laten begroeien met Javamos. Ziet er super uit, zo'n drijvend groen eilandje.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Katinka

Dank je! Zal eens kijken of die hier in de buurt zit. Heb net het aquarium besteld en net besloten dat we toch gaan proberen zelf een achterwand met landgedeelte te maken met piepschuim etc.  ;D

Niels nog een vraag voor jou, ik kom namelijk heel veel bakken van jou tegen! In een van de bakken heb je een pomp in een plastic bakje, met daar omheen nog wat sponsjes voor filtratie. Op het bakje zit een deksel en het hele bakje heb je verwerkt achter een steen..loopt het water dan nog wel goed door naar de pomp?


Katinka

Ik lees trouwens net ergens dat het niet nodig is om tegellijm én epoxyhars te gebruiken..Iemand daar ervaring mee of raden jullie me aan om gewoon beide te gebruiken?

:)

bouffonne

ik maak zelf gebruik van elastopur of vivarium background resin, dit kun je rechtstreeks op de piepschuim smeren en dan bv met varenwortelstrooisel voor de delen boven water en zand voor de delen onderwater instrooien.
werkt perfect ;D ;D ;D

Niels D

Geen epoxyhars gebruiken, daar dit duur en totaal overbodig in een salamanderbak is. Wel zou ik een kleine hoeveelheid "Flevopol" door de tegellijm doen, daar dit het geheel een stuk sterker en flexibeler maakt. De Epoxyhars wordt als beschermlaag aangebracht, maar de salamanders zijn niet in staat om de tegellijm te beschadigen. Meervallen en allerlei andere schrapende vissen zouden dit wel kunnen doen. Als je met veilige materialen werkt hoef je de wand ook niet waterdicht te maken, zolang je alles maar goed laat uitdrogen en spoelt voor gebruik. Epoxyhars is dus ook hier overbodig.

Ik heb nu een wand gemaakt met afval stukken van hardschuim, die ik gewoon op een stukje schuimplaat heb gekit:

Ik ben zelf helemaal klaar met die Elastopur. Er groeit maar mondjesmaat mos op. Ik gebruik veel liever de "Flevopol-methode". Hiervoor heb je grotere hoeveelheden Flevopol nodig dan die je door de tegellijm mengt. Meng gemalen turf of varenwortelgranulaat (of liever nog: beiden) door Flevopol op een dusdanige manier dan het makkelijk te "kleien" valt. Hiermee bedek je de achterwand mee, maar zorg dat het overal zo'n halve centimeter dik is of wat dikker. Het drogen duurt ook best lang en af en toe ontstaan wat scheuren, die je dan met wat nieuw aangemaakte "klei" kan repareren.

Nadat alles klaar is wrijf ik alles in met wat Javamos en sproei ik de bak iedere dag goed nat met regenwater. Deze methode is enkel te gebruiken voor wanden boven de waterspiegel. Het is in essentie de bedoeling dat deze wanden begroeid raken met mos, maar als je enkel de bruine look al genoeg vind kan je wel de methode met Elastopur gebruiken. Wil je mos, dan zal de Flevopol-methode veel sneller een mossige achterwand opleveren. Deze methode is dus ideaal voor vivaria voor kikkers en kameleons, maar ook riparia. Momenteel ben ik bezig met een oevervivarium (riparium) voor Pseudotriton ruber schenckii:

Links over de nepstenen (die op de foto een stuk lichter lijken dan in het echt) gaat water lopen. Hoe vochtiger de wand hoe sneller het beter het mos groeit. In het midden zitten twee halve plantenpotjes verwerkt, zodat er een plantjes in kunnen. Deze wand blijft boven de waterspiegel. Het deel daaronder vul ik op met stukken turfblok en stenen, daar de rubers spleten prefereren. Niet alles zal "bemost" raken, maar dat is uiteraard geen ramp. Warme bakken doen het namelijk ook beter wat mos betreft.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

Nice!!!!!! ;D ;D ;D
Alweer wat erbij geleerd van onze workshop-man ;D ;D ;D

Thibaut Vds

Ziet er goed uit, is die laatste foto ook niet met repti-wall? Of beeld ik me dat in.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Niels D

Nee, maar het prakje lijkt er wel op, maar werkt veel fijner.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl