Kleine watersalamander man in aquarium?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bartramakers

ik heb toen we zijn vijver hebben leeg gemaakt vanwege tuinverbouwing deze watersalamander hij is klein opgevangen in een grote kuip waar ik 50 l water in heb gedaan en een steen + wat waterplantjes en diepvries watervlooien (ontdooit en in de bak los gelaten zodat die te eten heeft )
maar wat eet zo'n beestje nou? en kan ik hem binnen blijven houden?
heb namelijk 1m aquarium waar die in zou kunnen bij me sluierstaarten of in een 50 cm bakje met filters en zo alleen of alsi k nog van iemand de kleine watersalamander als gezelschap zou kunnen krijgen zou dit ook leuk zijn :)

Maar wat eet zo'n beestje nou

Niels D

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Het is verboden om inheemse dieren als huisdier te houden. De kleine watersalamander is dus tevens een verboden soort. Jammer, maar aan de andere kant zijn er zoveel soorten die wel toegestaan zijn. Mocht je echt een salamander als huisdier willen hebben, dan kan ik je adviseren om je te oriënteren welke soort het beste bij je wensen past (volledig aquatiel, semi-aquatiel of terrestriaal bijvoorbeeld). Salamanders in gevangenschap accepteren wormen/pieren, tubifex, rode muggenlarven, enchytereën, watervlooien en nog een hoop ander soortgelijk voer, het liefst levend. Naar mijn mening is de kleine salamander een leuke soort, maar er zijn genoeg soorten die ik een stuk aantrekkelijker vind.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Citaat van: Niels D op mei 10, 2013, 10:15:28 PM
Naar mijn mening is de kleine salamander een leuke soort, maar er zijn genoeg soorten die ik een stuk aantrekkelijker vind.

Laat het diertje vrij  ;) en orienteer je wat voor(niet inheemse) salamander bij jou past :)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

bartramakers

welke salamander kan in  een aquarium volledig onder water leven ik vind de axolotys niet mooi vind die kieuwen zo eng welke keuze heb je dan ik heb een onverwarmt leeg aquarium die altijd 24 graden is.
zou leuk zijn als ik ze tam kon maken dus wel een niet al te schuwe soort 

joost.v.wijk

Constante temperatuur van 24°C is te warm voor eigenlijk elke salamandersoort. Daar zou je eerst een oplossing voor moeten zoeken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bartramakers

Citaat van: joost.v.wijk op mei 10, 2013, 10:31:35 PM
Constante temperatuur van 24°C is te warm voor eigenlijk elke salamandersoort. Daar zou je eerst een oplossing voor moeten zoeken.
ik kan de bak in de woonkamer zetten daar is het vele malen koeler daar kan ik de tempratuur regelen naar 16-18 graden is dit goed?

joost.v.wijk

Dat is een prima temperatuur voor Cynops soorten, Cynops ensicauda popei is bijvoorbeeld een mooie en dankbare soort. Maar ook Cynops pyrrhogaster, Hypselotriton orientalis kunnen prima.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bartramakers

waar kan je die soorten kopen ik zoek namelijk zo'n Cynops pyrrhogaster maar hier in de buurt zijn ze nergens verkrijgbaar :( in de buurt van zaltbommel/ Den bosch

joost.v.wijk

In een winkel moet je ze zeker niet gaan zoeken. 1: Je vind ze daar nagenoeg nooit, en 2: als het lijkt alsof ze er aangeboden worden, betreft het een andere soort, die zeker niet thuishoren bij een beginnende liefhebber. 3: Salamanders in een winkel zijn 99,99% wildvang, die veel te maken hebben met stress en ziektes.

Als je salamanders wilt aanschaffen, is dit forum eigenlijk de beste plek.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Als je C.pyrrhogaster mooi vindt, dan zijn er op dit forum mensen die ze kweken. Heb je echter ook al gekeken naar soorten zoals Tylototriton verrucosus of Triturus carnifex (of dobrogicus)? Ik wil je niet van de vuurbuiksalamanders afhalen, maar het zou zonde zijn als je kort na de aanschaf van je dieren plots andere dieren treft die je leuker had gevonden. Ik loste dat op door gewoon er een aquarium bij te nemen, maar dat is nu niet voor iedereen de beste oplossing. Misschien dat andere soorten wel bij je in de buurt gekweekt worden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Dave O.

Citaat van: Niels D op mei 11, 2013, 09:12:41 AM
 Ik loste dat op door gewoon er een aquarium bij te nemen, maar dat is nu niet voor iedereen de beste oplossing.

hahaha, zo ben ik ook aan 5 bakken met verschillende dieren gekomen.
en ben bang dat het er meer gaan worden.
C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

bartramakers

blijf toch denk ik bij de vuurbuik salamander hoe groot moet je voor 1 salamander als aquarium hebben?
50 cm? en moet er een deksel op of iets om te zorgen dat die niet uit de bak klimt?

joost.v.wijk

50 cm, voor 1 kan prima. Er kunnen ook wel 2-3 in zo'n bak. Een deksel o.i.d. moet altijd. Salamanders zijn geweldige ontsnappers.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bartramakers

wat is eigelijk de miniminmum maat voor 1 a 2 salamanders ik vroeg me dit af namelijk

joost.v.wijk

Ligt aan de soort, en de lengte die ze bereiken. Een Tijgersalamander, die dik 35-40 cm kan worden heeft natuurlijk meer ruimte nodig dan een Chinese vuurbuiksalamander met z'n kleine 10 cm.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis