T. verrucosus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Katinka

Hallo!

Afgelopen zaterdag hebben mijn vriend en ik in Hamm twee juveniele T. verrucosus aangeschaft! Ze zitten nu in een aqua-terrarium (60*30*30), met ongeveer 12cm water en een stuk kienhout dat als landgedeelte fungeert. Beide beestjes hebben al goed gegeten (regenwormen, rode muggenlarven, gedroogde beekvlokreeftjes). Ze zijn geboren in april 2012 en zijn nu beide ongeveer 6,5cm lang.

Over het algemeen zitten ze al de hele week op het landgedeelte, ze hebben beide een eigen plekje waar ze vaak zitten maar kruipen ook wel lekker rond. We hebben ze wel een paar keer zien zwemmen maar over het algemeen zitten ze op het kienhout.

Voordat we naar Hamm gingen hebben we ons al aardig ingelezen, maar tips/opmerkingen zijn altijd welkom!
Ik zal proberen even wat foto's te plaatsen :)

groetjes Katinka

MartinS

Welkom Katinka, mooi dat het aanmelden uiteindelijk gelukt is  :D

Leuke beestjes die T. Verrucosus, daar ga je vast veel plezier aan beleven.
Zodra je ze een land gedeelte aanbied dan kruipen ze daar op, dat doen ze hier ook.
Als je ze alleen aquatiel wil houden kun je het kienhout eruit halen, maar dit is natuurlijk prima.
Heel veel succes met deze twee!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ik kan het niet goed op de foto zien, maar als het artificiële planten zijn zou ik deze toch ruilen voor levende exemplaren. Deze filteren o.a. wat nitraten uit het water en voorzien tegelijkertijd het water van zuurstof. Mogelijk kun je er vervolgens ook wat poel- of posthoornslakjes aan toevoegen, daar dit opruimers zijn van dood materiaal. In combinatie met de stroming van een klein filterpompje heb je het water in een redelijk korte tijd mooi in balans, zodat je niet continue last hebt van alg of het water vaak moet verversen.

Erg mooie dieren en goed dat je goed voorbereid aan het houden van salamanders bent begonnen. T. verrucosus zijn erg leuke actieve dieren en ze bereiken een mooi formaat. Zeker weten dat je hier heel veel plezier aan gaat beleven.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Katinka

Nog bedankt voor jullie reacties! Inmiddels zijn de salamanders hier alweer 3 weken en ze doen het nog steeds erg goed. We hebben het water iets verhoogd en zien ze wat vaker zwemmen. En ze zijn al goed gewend, als we naar het aquarium toelopen komen ze echt even kijken om te zien of we iets te eten komen brengen :P

Niels het klopt dat wij artificiële planten hebben. Ik heb voornamelijk ervaring met aquaria zonder levende planten, vandaar dat wij eerst voor deze setup gekozen. Ik ben nu een beetje aan het rondkijken om toch eventueel wat levende planten te gaan houden. Weet jij of dat mogelijk is zonder levende bodem, maar gewoon in een potje?


Joey Immers

je kan er altijd een paar bosjes waterpest ingooien.. dat heeft verder niet veel nodig en groeit als een malle!
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Niels D

Waterpest is dan inderdaad een goede optie. Ook hydrocotyl en penningkruid kun je als "takjes" in het water laten drijven. Drijfplanten als mosselplanten zijn ook een goede optie, mits ze voldoende licht krijgen. Mossen, zoals Java mos, zijn ook erg mooi om in het water te hebben. Dit is gelijk een ideale basis voor slakjes en garnaaltjes.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

Citaat van: Niels D op maart 29, 2013, 01:16:47 PM
Waterpest is dan inderdaad een goede optie. Ook hydrocotyl en penningkruid kun je als "takjes" in het water laten drijven. Drijfplanten als mosselplanten zijn ook een goede optie, mits ze voldoende licht krijgen. Mossen, zoals Java mos, zijn ook erg mooi om in het water te hebben. Dit is gelijk een ideale basis voor slakjes en garnaaltjes.

of een leuke mosbal.. ;D
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Katinka

Ik zat zelf inderdaad ook al aan mos te denken. Kom er trouwens net achter dat waterpest zo'n standaard plantje is dat ik vroeger bij mijn goudvissen had haha nooit geweten!

Gister een van de salamanders zien vervellen, wat een prachtig gezicht om te zien!
Kostte wat moeite maar uiteindelijk wist hij/zij het van de staart af te trekken en at het meteen op! :)

Vanaf welke leeftijd/lengte zouden we ongeveer het geslacht kunnen zien?

MartinS

Wat leuk om te lezen hoe enthousiast je met de hobby bezig bent en ervan geniet :)

De dieren kunnen met een jaar geslachtsrijp zijn en kun je het ook goed zien.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Katinka

Haha ja ik was echt vanaf dag 1 verliefd op mn kleine beestjes! ;D
Voordat we ze hadden las ik hier op het forum al dat het een leuke soort is om te houden en jullie hebben zeker gelijk daarin!

Deze maand zijn ze een jaar oud, dus zal eens kijken of ik het al kan zien..

Katinka

De waterpest is een succes! Sinds we een plantje in het water hebben gezet is een van de salamanders niet meer weg te krijgen uit het water  ;D

Ik heb geprobeerd om te kijken of ik de geslachten kan zien (met wat hulp van plaatjes hier en caudata.org). Ik gok op twee vrouwen maar vind het nog erg lastig! Misschien dat jullie het beter kunnen zien?

Alvast dank!

Trouwens, op de eerste foto zie je dat deze maar 4 tenen heeft aan de achterpoot..komt dit vaker voor?

MartinS

#11
Mooie dieren! Op de foto's lijken het mij ook vrouwen, al zijn de dieren nog jong en daardoor nog niet duidelijk zijn.
Salamanders missen wel eens een teen. Die kan hij in zijn larven stadium al verloren zijn, goed mogelijk bij deze gulzige beesten :D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

lau44

Worden deze dieren frequent aangeboden ? Ik zoek ze ook, maar dan het liefst direct een hele groep en als het ff kan wat ouder.

Niels D

Ik heb er wel een redelijk aantal zitten  ;).
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Katinka

Toevallig ook een volwassen of bijna volwassen man, Niels?  :)