nieuwe salamanders binnen gekomen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

hallo allemaal ik was in een reptielenwinkel en vandaag zijn binnengekomen ambystoma tigrum marvoritum
pachytriton chinesis en desmognathus fuscus de tijgersalamanders waren groooot mooie dieren.
als iemand geintreseed laat het dan weten.

kevin

Ik ben wel nieuwsgierig waar.

Eerste waar ik aandacht was Reptilia maar helaas stond deze er niet bij wel weer mooie H. weberi.

Verder denk ik alleen nog aan het HCH, De Kolenbrander, De Kameleon en Boiga. Als het een andere winkel is zou ik het graag willen horen.


fftzz

Ik heb gekeken op de site van Reptilia en volgens mij staat er een foutje in hun lijst.
Ze hebben het over een  Pachytriton chinensis, dit is een niet bestaande soort volgens mij.
Het geslacht Pachytriton: Pachytriton labiatus, Pachytriton brevipes, Pachytriton Types ABC en misschien D maar geen chinensis.
Ik denk dat ze de Paramesotriton chinensis bedoelen, lijkt er een beetje op (ook een beek bewoner en onderfamilie Pleurodelinae) maar een ander geslacht.

Groeten
Ronald

kevin

Ze hebben welleens vaker foutjes staan maar zolang degene die ze wilt weet wat het zijn zal het goed komen lijkt mij. Maar zover ik weet hoe het er daaraan toegaat ze krijgen een lijst binnen met soortnamen en de dieren nouja als er Pachytriton chinensis staat gaan zei bij salamanders uit van deze soort. Maar als je het doorgeeft zullen ze dit ook aannemen. En dit in de winkel veranderen op de site weet ik dat weer niet.

fftzz

Ik ben zaterdag bij Reptilia geweest en 6 Paramesotriton chinensis meegenomen.
4 zien er wel redelijk uit, 1 is  zelfs goed dik. 2 hebben wonden en zijn vermagerd maar die kreeg ik er dan ook gratis bij.
Ik hoop de twee zwakken broeders er weer een beetje boven op te helpen, ze zitten nu apart met een anti schimmel kuur.
Ik heb ze rode mug, tubifex en wormen gevoerd en ze eten allemaal goed, alleen tubifex vinden ze niet veel.
De 4 gezonden dieren zitten in een bak 90*60 met 50 cm water en een klein stukje land (kienhout met mos er op) en onder water veel flagstones schuil plekken.
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen als er belangstelling voor is

Ron

Qwertu

Citaat van: Ronald op november 26, 2007, 08:09:07 AM
Ik ben zaterdag bij Reptilia geweest en 6 Paramesotriton chinensis meegenomen.
4 zien er wel redelijk uit, 1 is  zelfs goed dik. 2 hebben wonden en zijn vermagerd maar die kreeg ik er dan ook gratis bij.
Ik hoop de twee zwakken broeders er weer een beetje boven op te helpen, ze zitten nu apart met een anti schimmel kuur.

In de winkel zaten ze zeker allemaal bij elkaar? Ik hoop dat het voor degene die nog redelijk waren geen negatieve gevolgen zal hebben (indien besmettelijk).
Het lijkt me in ieder geval leuk om de foto's te zien.

driessens rudi

Ja, het is te hopen dat je er geluk mee hebt. Ik zou het wel leuk vinden moest je ons verder op de hoogte houden. En foto's zijn natuurlijk altijd welkom. Veel Succes!!!

Jef Janssens

hoi ronald,
paramesotritons zijn in het algemeen zeer gevoelig voor schimmelinfecties,meestal als je het ziet is het al te laat.
probeer je dieren in een kaal aquarium te zetten met een luchtpompje en een oplossing van 5-8 druppels (baytrill10%) per 10L water vervang het water elke 3 dagen en dit gedurende 2 weken.hou je gezonde dieren van je zieke gescheiden,kijk of ze geen "slijmen" in hun keel hebben enz.paramesotriton chinensis is een hele mooie soort maar moeilijker dan vaak word aangegeven.
veel suxes,
gr jef

fftzz

Citeer
In de winkel zaten ze zeker allemaal bij elkaar? Ik hoop dat het voor degene die nog redelijk waren geen negatieve gevolgen zal hebben (indien besmettelijk).
Het lijkt me in ieder geval leuk om de foto's te zien.

Hoi Femke,
De antischimmel kuur is als voorzorgsmaatregel, ik heb geen schimmel kunnen ontdekken maar wel 2 salamanders met wonden, en wildvang dieren is altijd een gok, hoe gezond ze er ook uitzien.
Ik heb deze dieren meegenomen omdat de markt hier in Nederland erg klein is en ik niet verwacht dat ze op korte termijn verkocht zouden worden. (niet erg sterk argument  :P ).

Citeer
Ja, het is te hopen dat je er geluk mee hebt. Ik zou het wel leuk vinden moest je ons verder op de hoogte houden. En foto's zijn natuurlijk altijd welkom. Veel Succes!!!

Rudi,
Het is wat vroeg om conclusies te trekken maar zo te zien gaat het goed met ze.
4 zitten in een best grote bak 90*60 en hebben al hun eigen plekje, 1 is zeker een vrouwtje en als ze zich laat zien gaan de mannetjes (van 2 weet ik het zeker) druk met hun staarten zwaaien.
Ik zal snel wat foto's plaatsen.

Citeer
hoi ronald,
paramesotritons zijn in het algemeen zeer gevoelig voor schimmelinfecties,meestal als je het ziet is het al te laat.
probeer je dieren in een kaal aquarium te zetten met een luchtpompje en een oplossing van 5-8 druppels (baytrill10%) per 10L water vervang het water elke 3 dagen en dit gedurende 2 weken.hou je gezonde dieren van je zieke gescheiden,kijk of ze geen "slijmen" in hun keel hebben enz.paramesotriton chinensis is een hele mooie soort maar moeilijker dan vaak word aangegeven.
veel suxes,
gr jef

Hoi Jef,

Gelukkig (nog) geen schimmel te zien, maar de 2 zwakkere zitten inderdaad in een kaal bakje, maar wel met 2 halve bloempotten voor een beetje privacy.
Ik heb de wonden behandeld (bestrooid) met poedersuiker daar heb ik in het verleden ook goede resultaten mee behaald.
Ook heb ik een antischimmel middel toegevoegd aan het water (voor tropische vissen).
Ik hoop dat alles goed gaat komen en misschien (toekomst droom) kan gaan kweken met deze groep.
Ik ben nu wat ervaring aan het opdoen met rib salamanders, en heb al een bak vol eieren waarvan ik hoop dat het larfjes worden.
Bedankt voor jullie commentaar en tips.
Groeten
Ronald

Sergé Bogaerts

Klinkt allemaal niet vrolijk. Zieke dieren, zelfs als ze gratis zijn kun je beter niet meenemen. En als ze allemaal in dezelfde bak zaten is kans op besmetting natuurlijk 99%. Schimmels zijn meestal een gevolg van iets, en meestal niet de oorzaak van het probleem. Ik zou alle dieren individueel huisvesten. En ze behandelen met medicijnen.

kevin

Voor zover ikzelf gehoort heb van een kennis zagen de gezonde dieren er super uit dus ik denk zelf met juiste verzorging dat het goed gaat komen. Ook zelfs met de andere 2 ;)

fftzz

Met 4 gaat het redelijk tot goed, 1 is nog een twijfel geval en 1 heeft het helaas niet gered.
Het gekke is dat de salamander die het niet gered heeft er niet eens het slechtste uit zag, wel mager, maar hij nam helemaal geen voedsel aan.
De salamander die ik bijna geen kans gaf gaat juist heel goed en eet als een wolf, alleen heeft hij een wond op zijn rug en ik zie geen verbetering in de genezing van die wond, misschien moet ik hem uit het water houden voor een betere genezing.
Iemand met ervaring met een niet genezend wond bij een salamander?? ik hoor het graag.
Groeten
Ronald,

kevin

Voor je Paramesotriton zou ik hem tijdelijk op het droge houden en behandelen met Repti Wound Healing het heeft perfect gewerkt bij mijn T. shanjing.

petro pees

Citaat van: Ronald op december 01, 2007, 01:30:21 PM
Met 4 gaat het redelijk tot goed, 1 is nog een twijfel geval en 1 heeft het helaas niet gered.
Het gekke is dat de salamander die het niet gered heeft er niet eens het slechtste uit zag, wel mager, maar hij nam helemaal geen voedsel aan.
De salamander die ik bijna geen kans gaf gaat juist heel goed en eet als een wolf, alleen heeft hij een wond op zijn rug en ik zie geen verbetering in de genezing van die wond, misschien moet ik hem uit het water houden voor een betere genezing.
Iemand met ervaring met een niet genezend wond bij een salamander?? ik hoor het graag.
Groeten
Ronald,

Uit het water houden enhoning,geen buitenlandse!
Honing heeft het als extra effect dat het vocht
uit de wond wordt getrokken.Dus pas op!,niet teveel
Tylototriton Shanjing

rob

waarom geen buitenlandse honing, wat is het verschil Petro?