Beginnersvragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reptici

Hallo allemaal,

Ik ben sinds gisteren lid op het forum en heb inmiddels al heel wat topics doorgespit.
Ik heb al langere tijd reptielen (hagedissen en land- en waterschildpadden), maar wil toch ook wel erg graag een koppeltje salamanders aanschaffen (als kind had ik salamanders).

Toch zit ik met een paar vragen (mijn excuses als de antwoorden ergens anders zijn aangegeven, dan heb ik er over heen gelezen).

1. Ik zit te denken om eventueel met Cynops orientalis te beginnen. Wat zijn de minimale afmetingen van de bak, die deze soort nodig heeft?

2. Is er naast de Cynops orientalis nog een andere (kleine) soort die jullie mij aanraden?
Zo ja, wat voor bak hebben zij nodig? (afmetingen en aqua/land)

Dit was het wel even denk ik ;)

Bedankt voor het lezen en ik hoop op reacties.

Cindy


Roy van Grunsven

Op de site staat een artikel voor beginners met stukken waar je door kunt klikken (oa, naar huisvesting). Verder is deze site heel handig: http://home.hetnet.nl/~dresens/salamanders.htm

Reptici

Bedankt voor je antwoord. Ik heb die artikelen al allemaal doorgelezen maar ik heb nergens gevonden wat de minimale afmetingen moeten zijn voor een bak voor C. orientalis (of andere soorten).

Die andere site zal ik nu even gaan doorspitten.

Coen Deurloo

Voor een groepje van 4 C. orientalis is een bak van 60 cm breed een 'mooie' grootte. Groter is altijd beter natuurlijk. Het is meestal niet aan te raden af te gaan op de minimale grootte.

Reptici

Bedankt voor het antwoord!

En is C. orientalis de meest geschikte soort om mee te beginnen?

jennifer distelbrink

het is zeker een geschikte soort. je ziet ze veel en ze kunnen wel wat hebben. had je nog andere soorten in gedachten|?

Reptici

Ik vind de Triturus marmoratus ook erg mooi. Maar deze wordt een stuk groter, heb ik begrepen?

jennifer distelbrink

tja wat vind je groot?
ik geloof dat de marmer rond de 16 cm word.
die van de vuurbuik weet ik zo gauw niet.

Reptici

#8
Ik had gelezen dat de vuurbuik zo'n 6-10 cm wordt.

En dat de marmoratus een bak van 1.20 m nodig heeft.

Bedankt voor de antwoorden trouwens!

Ik zal me orienteren op de C. orientalis ;)

jennifer distelbrink

prima.

maar een marmer heeft geen bak van 1.20 m nodig hoor :P

Reptici

Dat las ik hier op de site  ???

Wat zijn dan de afmetingen die ze nodig hebben?

jennifer distelbrink

misschien dat dat afmetingen waren voor een grotere groep?
ik heb drie dieren die in een bak van 80 cm komen als ze in het water gaan.

Reptici

Ok heel erg bedankt! Ik zal het zeker in gedachten houden.
Ik hoop dat ik salamanders tegenkom op de beurs in Houten, 2 december.

Om even te kijken en te orienteren.


jennifer distelbrink

ik neem aan van wel hoor,
nijmegen viel erg tegen afgelopen zondag. maar daar heb ik marmers, italiaanse en donau kamsalamanders gezien. verder wat tijgersalamanders.. maar verder niet helaas.

Reptici

Ok, dan wacht ik sowieso even tot die beurs :)