Miskraam bij Salamandra algira tingitana

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Gisteren vond ik tijdens het klussen mijn Salamandra algira  tingitana vrouwtje los lopen in de schuur, blijkbaar is zij voor de winter ontsnapt en heeft zij daar overwinterd. Sinds gister middag zit dit dier in een faunabox in de woonkamer.

Net vroeg mijn moeder hoe het dier het deed dus ik doe de fauna box open en zie 8 larven bij haar cloaca liggen en eentje halverwege eruit. Ze was aan het baren op vochtig keukenpapier (zeker niet nat). Terwijl ik uit schrik en stomme verbazing het dier oppak komen er nog 2 larven ter wereld in mijn hand. De larven worden te vroeg geboren en sommige ervan zijn al dood, ik heb ze snel in een bakje met water gedaan en sommige zwemmen rond. De dikke dooier is nog heel goed zichtbaar. Ik hoop dat ze stopt met het baren van larven omdat ze er allemaal in kritieke toestand uit komen. Ik weet dat ze niet helemaal recht ter wereld eruit komen. Maar wanneer de kopjes van sommige meer dan 160 graden gedraaid zit en ze bleek kijken dan weet ik genoeg. Fingers crossed dat er nu hopelijk snel goede larven ter wereld komen. Ik heb snel een klein bakje met water erin gedaan. Maar betwijfel nu of dat ze het zal gaan gebruiken na dit incident. De stress die ze heeft gekregen dat we haar vonden gisteren is haar blijkbaar toch iets teveel geworden met haar jongen. Er zijn in totaal 10 jongen uitgekomen nu. Foto's volgen zo snel mogelijk.

Jari B

De foto's:

joost.v.wijk

Ziet er inderdaad weinig hoopvol uit. Is de huiskamer ook niet wat te warm (de overgang van schuur naar huiskamer dan) voor een algira? Ik verwacht toch eerder dat het dier beter op d'r plaats is in d'r originele behuizing. Misschien is dat ook een stuk minder stressvol.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Ik wil haar nog niet terugzetten in die bak zolang ik niet weet waar ze is ontsnapt. Want ze komt uit mijn buitenterrarium vooraan bij de achterdeur en daar zijn nog nooit problemen geweest met ontsnappingen in 4 jaar tijd. Misschien dat ik haar naar de zolder verplaats vanavond maar hou nu even een oogje in het zeil.

Jeroen.S

Jammer Jari.. Dit is slechts een speculatie maar net zoals Joost aangeeft.. Misschien begint ze nu wel al met werpen door een te grote temperatuurschommeling. Maar ondanks de miskraampjes bewijst het vrouwtje wel dat zij bijna klaar is voor het echte werk! :)

MartinS

Wat ontzettend jammer Jari. Stress is voor geen enkele zwangerschap bevorderlijk. Toch mag je ook blij zijn dat je haar terug gevonden hebt, anders was het dubbel balen. Ik zou haar ook iets koeler zetten.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Jari B

Ze zit nu op mijn slaapkamer waar het het koelst is. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Jari B

#7
Vandaag 2 larven erbij, allebei weer geboren op het land. Eentje was al dood en de andere is levensvatbaar, het ziet ernaar uit dat de larven van iets betere kwaliteit er nu uit komen. Het totaal staat op 6 dood, 6 "levensvatbaar". In Excel ben ik de gegevens bij aan het houden van de larven en over hoe ze het doen.

Niels D

Met een beetje geluk perst ze er nog een aantal mooie dieren uit als afsluiter.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Sergé Bogaerts

Kan ook een slecht eerste legsel zijn, maar ik vrees dat stress (ontsnapping en consequenties daarvan) ook effect hebben gehad. Misvormingen kunnen echter ook door kalkgebrek komen, dus houdt ook dat goed in de gaten. Jammer, volgende keer beter.

Jari B

Ik denk niet aan kalkgebrek want die misvorming kwam alleen maar voor bij de eerste larven. Komt denk ik door verdrukking in de eileiders. Vandaag weer 4 larven erbij, waarvan zelfs eentje in het water. Alle 4 zijn best groot en zeer actief, heb die andere 3 gelukkig nog net kunnen redden. Het totaal staat op 10 levende larven dus dat ziet er goed uit. Vanavond zet ik 2 aquaria in elkaar met 10 cm water met antischimmel druppels erin. Met een luchtpompje in het hoekje afgedekt door een lavasteen. Foto's ga ik morgen maken.

Sergé Bogaerts

Mooi, toch een succes dus! probeer de larven in kleine groepjes of individueel te houden. Als er dan iets mis gaat gaan ze niet allemaal om. Verder genoeg waterplanten en als je ze koud kunt houden is dat ook beter (rond de 10-15 graden). Luchtpompje en antischimmel middel is meestal niet nodig. Ik doe dat eigenlijk alleen als ik veel larven in één bak heb. Ik gebruik gewoon plastic xenox bakjes van 40 x 20 cm, die ik mooi kan stapelen en waarvan ik dan wekelijks het water ververs. Voeren met tubifex, watervlooien en enchytreeën, liever geen rode muggelarven (is vaak slecht van kwaliteit en bevat behalve veel zware metalen ook niet veel voedingswaarde).

Jari B

Citaat van: Sergé Bogaerts op februari 08, 2013, 10:32:44 AM
Mooi, toch een succes dus! probeer de larven in kleine groepjes of individueel te houden. Als er dan iets mis gaat gaan ze niet allemaal om. Verder genoeg waterplanten en als je ze koud kunt houden is dat ook beter (rond de 10-15 graden). Luchtpompje en antischimmel middel is meestal niet nodig. Ik doe dat eigenlijk alleen als ik veel larven in één bak heb. Ik gebruik gewoon plastic xenox bakjes van 40 x 20 cm, die ik mooi kan stapelen en waarvan ik dan wekelijks het water ververs. Voeren met tubifex, watervlooien en enchytreeën, liever geen rode muggelarven (is vaak slecht van kwaliteit en bevat behalve veel zware metalen ook niet veel voedingswaarde).

Bedankt voor de informatie, ik heb nu 12 larven die actief zwemmen en waarvan de dooier bijna helemaal is opgenomen. Morgen ga ik beginnen met enchytreeën voeren in combinatie met watervlooien. Alles wat ik doe schrijf ik op en zou ik best een verslag over willen schrijven voor het verenigingsblad. Ik doe ze in kleine groepjes in 2 aquaria van 60x30x40 en daar zit in ieder 10 L in. Dit is een waterhoogte van ongeveer 8 cm, heb in iedere bak enkele lavastenen en een luchtsteentje in een hoekje. Deze methode heeft mij veel succes gebracht in het verleden. Elke dag ongeveer 0,5 L verversen door het bovenste laagje van het water af te halen. Rode muggelarven ben ik zelf ook geen fan van dus die krijgen ze niet. De larven zijn rond de 3-4 cm.

Sergé Bogaerts


Niels D

Dat klinkt erg goed! Mooi dat je toch een aantal actieve larven hebt gekregen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl