Lijm in aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

capra hircus

Hallo allamaal,

Ik ga mijn aquarium ombouwen zodat er een piepschuimen landgedeelte inzit. Ik wil het piepschuim aan het glas lijmen, of kan dit ook met zwarte siliconekit? En daarnaast wil ik zand met lijm vermengen en dat aanbrengen op het aflopende gedeelte van het landgedeelte voor een natuurlijke 'look'. Welke lijm raden jullie mij aan? Het moet natuurlik een lijm zijn die geen schadelijke stoffen afgeeft aan het water.

Alvast bedankt,
Jasper

Coen Deurloo


rob

volgens mij is er inderdaad geen lijm te vinden die geschikt is voor aquaria. Alleen siliconenkit (geschikt voor aquarium MOET er op staan) zou mogelijk zijn.

Nadeel is alleen dat het wat lastiger om het zand te mengen in de kit, de kans dat het een zootje wordt lijkt me aanwezig. Maak wat plaatjes van het proces en deel je ervaringen met ons, dat zou fijn zijn!

capra hircus

Bedankt voor jullie (snelle!) antwoorden, ik zal anders proberen om de kit uit te smeren over het oppervlak en er vervolgens zand over strooien.

Ik was al van plan om het met jullie te delen, ik denk dat wat ik ga doen nog niet heel veel is toegepast. Ik heb een geweldig idee in mijn hoofd, en ik hoop dat het erzo uit komt te zien zoals ik het voor me zie.

Maar dat zullen jullie vanzelf gaan zien, overigens wil ik ook nog even zeggen dat Coen zijn artikel erg handig is en dat ik er veel aan heb.

En zwarte sileconenkit houdt het piepschuim wel op zijn plek zeker? of moet ik dat nog verzwaren?

Coen Deurloo

Citaat van: Jasper Leering op oktober 14, 2007, 09:02:00 PM
Bedankt voor jullie (snelle!) antwoorden, ik zal anders proberen om de kit uit te smeren over het oppervlak en er vervolgens zand over strooien.

Ik was al van plan om het met jullie te delen, ik denk dat wat ik ga doen nog niet heel veel is toegepast. Ik heb een geweldig idee in mijn hoofd, en ik hoop dat het erzo uit komt te zien zoals ik het voor me zie.

Maar dat zullen jullie vanzelf gaan zien, overigens wil ik ook nog even zeggen dat Coen zijn artikel erg handig is en dat ik er veel aan heb.

En zwarte sileconenkit houdt het piepschuim wel op zijn plek zeker? of moet ik dat nog verzwaren?

Ik denk niet dat dat voldoende zal zijn, tenzij je een extra dikke laag gebruikt. De laag die ik gebruikte in mijn artikel was alleen bedoeld om het glas zwart te maken, niet per se om iets te bevestigen. Ik zou de dunne laag zwarte siliconen op laten drogen, en het piepschuim vervolgens apart vastlijmen met de kit. Ik zou ook het zand op de siliconen sprenkelen en een beetje erin kloppen.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar je creatie!

petro pees

#5
 Jasper als je silecone gebruikt houdt het,het piepschuim wel op zijn plaats.
Maar houdt er wel rekening mee dat ook de silecone voor gebruik bij aquaria,
minstens vierentwintig uur moet uitlogen!
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen hun dieren eerder in de bak
plaatste en dat,dat verkeerd afliep.(voor de dieren  ;) )
Maar waarom juist zwart?
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Citaat van: petro pees op oktober 14, 2007, 10:44:24 PM
Jasper als je silecone gebruikt houdt het,het piepschuim wel op zijn plaats.
Maar houdt er wel rekening mee dat ook de silecone voor gebruik bij aquaria,
minstens vierentwintig uur moet uitlogen!
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen hun dieren eerder in de bak
plaatste en dat,dat verkeerd afliep.(voor de dieren  ;) )
Maar waarom juist zwart?

Zie dit artikel over het maken van een paludarium. Het zwart is om de 'lelijke' gele kleur van purschuim te blokkeren voor het zicht, of in Jaspers' geval, dat van het witte piepschuim.

petro pees

#7
Citaat van: Coen Deurloo op oktober 14, 2007, 10:50:54 PMZie dit artikel over het maken van een paludarium. Het zwart is om de 'lelijke' gele kleur van purschuim te blokkeren voor het zicht, of in Jaspers' geval, dat van het witte piepschuim.

Url bekeken,bakje wat je gemaakt heb is wel aardig geworden ??? (geloof ik)  ;D  ;D  ;D
Nou Jasper maak de boel maar zwart,ik zeg niets meer.  ;) Ga naar bed.
Tylototriton Shanjing

Jari B

je hebt voor glas een speciale silicone kit heb ik ook gebruikt bij mijn buitenterrarium

capra hircus

Coen zei:

Ik denk niet dat dat voldoende zal zijn, tenzij je een extra dikke laag gebruikt. De laag die ik gebruikte in mijn artikel was alleen bedoeld om het glas zwart te maken, niet per se om iets te bevestigen. Ik zou de dunne laag zwarte siliconen op laten drogen, en het piepschuim vervolgens apart vastlijmen met de kit. Ik zou ook het zand op de siliconen sprenkelen en een beetje erin kloppen.

Coen, welke kit bedoel je eigenlijk? Aquarium kit?

Coen Deurloo

Met dezelfde kit lijkt me, dus de zwarte. Zorg er wel voor dat dit 100% siliconen is, en de kit na uitharding geen schadelijke stoffen afgeeft aan het water.

capra hircus

Ok, ik ga gewoon voor één laag zwarte kit, maar dan verzwaar ik het piepschuim met (bak)stenen. Dan zal het wel moeten blijven zitten. Ik ga straks naar de Fixet om zwarte kit en piepschuim te halen, dan begin ik met het modeleren.

Ik zal de fotocamera erbij houden en er een verslagje van maken.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! En als ik ergen vast loop of een vraag heb zet ik het in dit topic.

capra hircus

Nog even een vraagje over het gebruik van satéprikkers:

rotten die houtjes niet na een tijdje in het water?

Ik wil ze namelijk gebruiken om het piepschuim aan elkaar te houden.

Coen Deurloo

Citaat van: Jasper Leering op oktober 15, 2007, 11:49:10 AM
Nog even een vraagje over het gebruik van satéprikkers:

rotten die houtjes niet na een tijdje in het water?

Ik wil ze namelijk gebruiken om het piepschuim aan elkaar te houden.

Misschien wel, maar bij mij wordt het ook nog door de tegellijm aan elkaar gehouden.

capra hircus

Even een update:

Alles ging goed, tot het belangrijkste punt. Het aanbrengen van de tegellijm en zand.

Vanmiddag ben ik daarmee begonnen, ik was een kwartiertje bezig en toen viel het letterlijk in het water, het begon ineens hard te regenen. Hierdoor is de lijm met het zand eroverheen erg waterig geworden, ik weet dus niet of het zo nog goed blijft lijmen.

Nu moet ik eerst dus 2 weken wachten tot het goed gedroogd is, als het nodig is komt er dan een nieuwe laag lijm met zand overheen. Het duurt misschien nog 2 maanden voordat het helemaal salamander-klaar is.

Ik houdt jullie op de hoogte.