Mijn nieuwe karelinii's uit Katech Azerbeidjan

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Harry

Vandaag eindelijk 6 F2 karelinii's ontvangen met locatie Katech Azerbeidjan.

Name:  Katech
Alt names  
Katchi
Katekh   
Katekhi   
Type      Inhabited place
Coordinates   41.65°N 46.55°E
Located in   Balakan, Azerbaijan

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

#1
Ik was toch wel verrast toen ik deze dieren kreeg. Sommige zagen van de bovenkant eruit als cristatus. 1 dier had de voor mij bekende gemarmerde vlekken zoals het vrouwtje hieronder

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

#2
Dit vrouwtje in combinatie met de onderkant van de bek  (zie topic http://www.salamanders.nl/forum/watersalamanders-(triturus-lissotriton-mesotriton-en-ommatotriton)/onderscheid-karelinii-carnifex-cristatus/
)

Doet me aan de karelinii's denken die ik vroeger ook had. Alle dieren (ook de dieren die egaal zwart zijn aan de bovenkant) hebben wel het gewenste bek-kenmerk (oranje bek met zwarte stippen)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

#3
Maar toch. Die andere dieren hebben die vlekken dus niet. Zou het dan zo zijn dat net als bij ensicauda popei je dieren met en dieren zonder vlekken krijgt en we weer de mooiste dieren moeten gaan sorteren? Of komen die vlekken als ze ouder worden en alleen bij de vrouwtjes?
Mijn vorige karelinii's hadden allemaal die vlekken.
Ben benieuwd wat er gaat komen uit de larven van de gekregen eieren van deze soort.
Ben er wel blij mee, maar ze benaderen noch lang niet de oude kaukasusdieren van vroeger. Die schijnt niemand meer te hebben of wel?????

zie beneden

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Hieronder nog een foto waarop je het verschil tussen de dieren kunt zien. De mannetjes hebben een beginnende kam. Wie weet wordt het nog wat dit jaar. De vrouw is dik genoeg.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Willem Meilink

Ze zijn wel een slag kleiner dan Tc he?

Mooie dieren, ik vind ze in ieder geval mooier dan cristatus en carnifex. Niet zo lomp.

Hoeveel salamanders komen er eigenlijk voor in Azerbeidzjan en die regio? Iran en Irak hebben bijv. Neuregus soorten.

Gefeliciteerd in ieder geval!

Harry

Het lichaam van karelinii is langer en robuuster dan van cristatus (Wolterstorff Index bij vrouwtjes 52-75%)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

#7
Toch vind ik het wel jammer dat de dieren die als arntzeni een tijd lang rouleerden ik geen zuivere dieren meer van heb. De blauwe parelmoer kleur van de mannen was toch wel mooi. (al heb ik dit ook wel eens bij een cristatusman gezien)

Nou ja, cristatus en karelinii zijn heel verwant. Ik hoop dat er nog eens een goed onderzoek komt naar de kamsalamanders uit de cristatusgroep. Dat zou de naamgevingen wel weer eens helemaal overhoop kunnen halen.
Heb nu in mijn hobby 5 verschillende kareliniisoorten gehad die allemaal wel heel erg verschillen. (kaukasus, abantsee, arntzeni?, van heinz, en deze uit katech)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Joey Immers

dit is inderdaad wel een flink verschil! maar ze zien er wel goed uit! :D
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Willem Meilink

Citaat van: Harry Dresens op april 19, 2012, 03:37:05 PM
Toch vind ik het wel jammer dat de dieren die als arntzeni een tijd lang rouleerden ik geen zuivere dieren meer van heb. De blauwe parelmoer kleur van de mannen was toch wel mooi. (al heb ik dit ook wel eens bij een cristatusman gezien)

Nou ja, cristatus en karelinii zijn heel verwant. Ik hoop dat er nog eens een goed onderzoek komt naar de kamsalamanders uit de cristatusgroep. Dat zou de naamgevingen wel weer eens helemaal overhoop kunnen halen.
Heb nu in mijn hobby 5 verschillende kareliniisoorten gehad die allemaal wel heel erg verschillen. (kaukasus, abantsee, arntzeni?, van heinz, en deze uit katech)

Ok, ze zijn dus zelf groter :D.

(Parelmoere) arntzeni heb ik nooit gezien. Ik heb Pim Arntzen wel horen zeggen dat de naam misschien gaat verdwijnen omdat het geen echte soort betrof.

StijnH

#10
Ik heb karelinii's gezien van mensen die ze bij Alex gekocht hebben die echt heel mooi getekend waren, lichter ook. Zie link http://www.salamanders.nl/forum/watersalamanders-(triturus-lissotriton-mesotriton-en-ommatotriton)/triturus-karelinii-arntzeni/. Maar de nakweek die ik vorig jaar van Alex op de landdag heb gekocht waren egaal zwart  ???


Onder zie je een foto van de dieren die ik vorig jaar heb gekocht.

Weet iemand hoe dat kan? Alex?



Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Harry

#11
Dat is nou precies wat ik bedoel stijn! Die lichtere dieren had hugo van mijn oorspronkelijke dieren.
Ik wil dus graag weten wie nog zuivere dieren heeft, want ze waren wel mooi!
Hebben we dus nu foto's van de dieren van hugo nodig van de onderkant van de bek.

Hugo?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

StijnH

Hugo heeft volgens mij helemaal geen karelinii's meer zitten
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Harry

Heb Hugo net gebeld. Hij had inderdaad de dieren van mij, maar die zijn er niet meer. Kan zijn dat Do nog originele dieren heeft.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Rayliberty

Ik heb ook dieren van Alex op de landdag overgenomen en daar zie je wel de marmering op komen en op de landdag waren ze nog zwart dus juvenielen. De onderkant van de bek is ook oranje zwart. Ik zal eens proberen een paar foto's te schieten. Lijken mij gewoon Karelinii's  ;)

Ik heb vandaag eitjes ontvangen van de zelfde ouders als de eitjes van Harry. Ben benieuwd welke dieren daaruit opgroeien.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa