Mijn nieuwe karelinii's uit Katech Azerbeidjan

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Harry

#15
Raymond je bedoelt ook katech eitjes
daaruit komen zowel gemarmerde als niet gemarmerde dieren waarbij vooral de vrouwtjes gemarmerd zijn. Ik heb een hoop juvenielen van de katechlijn al op foto gezien. Ook gemarmerde juvenielen. Zal er vanavond een plaatsen. Ik heb van de 6 dieren er 3 of 4 mannen ongemarmerd, 1 gemarmerde vrouw en1 ongemarmerde juveniel met geslacht onbekend.
Ik denk inderdaad dat de marmering meer wordt naarmate ze ouder worden. Ook denk ik dat deze karelinii's er 3 jaar over doen om volwassen te worden, terwijl mijn vorige dieren dat in 1 a 2 jaar waren.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Rayliberty

Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Sergé Bogaerts

Bij de 5 dieren die ik heb (en waar jullie nu eitjes/larven van hebben) zijn er grote verschillen in kleur en tekening. Een vrouwtje is duidelijk gemarmerd, de andere twee slechts gedeeltelijk. Een van de drie vrouwtjes heeft zelfs een compleet ongevlekte keel. Maar binnen een populatie kan flink veel variatie aanwezig zijn, dus tja, het is maar net wat je belangrijk of mooi vindt.
Voordeel van deze dieren is dat ze zuiver zijn, met vindplaats. En van de meeste andere die in omloop zijn is dat helaas niet altijd met zekerheid meer te zeggen. Maar als je gaat voor schoonheid is dat misschien ook niet belangrijk. Van het type 'Kaukasus' zoals Harry bedoelt zijn er in Amerika nog in omloop. Maar in Duitsland zijn er ook vast nog wel. Van het type Abant See (wat zeer blauw-grijze beesten waren, destijds door Schultschik gekweekt en verspreid) zijn er volgens mij nauwelijks meer.     

Harry

#18
Dank je Serge voor je reactie. Goed te horen dat er toch nog oude kaukasusdieren zijn! En verder.  Dus veel variatie bij deze Katech dieren. Hieronder 2 foto's die ik van Markus A kreeg waarop wat juvenielen staan. En inderdaad zaten er ook dieren bij die geheel geen stippen op de buik en/of bek hadden (foto 2). Wel een heel aparte variatie vind ik.  Opvallend is ook de gele streep in de staart die de gemarmerde dieren wel hebben en het andere dier niet (foto 1). Ik denk dat de gemarmerde dieren vrouwtjes zijn, maar dat moet zich nog uitwijzen.

Met spanning ga ik afwachten hoe de opgekweekte larven er straks gaan uitzien. Hopelijk veel gemarmerde dieren!

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

De mannetjes schijnen een donkere cloaca te hebben en de vrouwtjes een lichte. Dat zou bij deze groep wel eens een geslachtskenmerk kunnen zijn.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

MartinS

Inderdaad een merkwaardige variatie. Wel heel mooie dieren om te zien. Goed dat er dieren beschikbaar zijn met een duidelijke vindplaats. Toch belangrijk nu blijkt dat er vaak vraagtekens gezet worden bij de zuiverheid van verschillende Karilinii's.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Harry

De dieren die ik kreeg kwamen uit de landfase. Natturlijk heb ik ze al volledig aquatiel. De ene juveniel had in de landfase geen marmering maar nu inmiddels wel. Ik denk wel dat de vrouwtjes meer marmering hebben dan de mannetjes. Ik heb nog geen gemarmerd mannetje gezien. Mijn mannen zijn egaal zwart van boven. Maar je weet maar nooit hoe dat in de paartijd is. Ik had gehoopt, dat die kammen zich wat verder zouden gaan ontwikkelen, want het zijn dieren uit 2010, maar dat zit er voorlopig nog niet in.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Rayliberty

6 eitjes beschimmeld zonder ontwikkeling, waarschijnlijk onbevrucht >:(

De andere ontwikkelen wel. Hebben deze dieren ook een genetisch probleem zodat een deel van de eitjes nog afsterven?
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Harry

Ik denk het niet. Normaal komen de meeste eitjes gewoon uit. Misschien dat het wat latere eitjes zijn en heeft de man de kam al teruggetrokken, of zijn er door de manier van transport een paar eitjes uitgevallen.
Voor zover ik nu naar mijn dieren kijk, valt ook de variatie wel mee. Flink gemarmerde vrouwen waarbij hoe groter ze worden, hoe meer marmering en redelijk van boven egaal zwarte mannen met zwarte vlekken op de zijkant. Eigenlijk hetzelfde als we bij carnifex zien. Aan de donkere vlekken op de zijkant zie je bij jonge dieren al vaak dat het mannen worden (vooral bij de witte)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

De larven van deze nieuwe karelinii's zijn sterker dan die van de vorigere versies.
Er was in het begin een larf die een aangetaste staart had ten gevolge van de hydra's. Deze larve is zelfs helemaal hersteld nu. Vroeger was al lang het hele bakje eeraan gegaan bij de minst of geringste hydra.
Kamsalamandersoorten zijn daar gevoeliger voor dan veel andere soorten heb ik gemerkt. Waarschijnlijk komt dat doordat die een lange dunne staart hebben die best kwetsbaar is.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Gisteren is me iets doms overkomen. Ik had mijn kareliniilarven gesplitst in 2 bakken, door er enkele met een netje uit te halen. Daarna heb ik het netje op het aanrecht gelegd en ben  2 uur naar school gegaan voor een vergadering. Bij terugkomst zie ik een dode salamanderlarve op het aanrecht liggen. En een druppel met een bewegende salamanderlarf. Waarschijnlijk zijn 2 larven in het netje vast blijven zitten onopgemerkt. Opvallend dat een salamanderlarf 2 uur lang kan overleven in een druppel water. Ik baal er wel van. Dit is de eerste dode larf van 2012. Voor de rest nog geen larf verloren, terwijl er toch van alle soorten samen heel wat rond zwemt.

Italicus zo'n 300
marmers ongeveer 80
carnifex ruim 200
ophryticus ongeveer 200
boscai 30
crocatus 60
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

TheJippes

Jammer om te horen :( Maar leuke diertjes! :)

Harry

#27
Het gaat goed met de ouderdieren. De 2 vrouwen zijn moddervet en de mannen beginnen een kam te ontwikkelen. Misschien ook nog eigen nakweek dit jaar.
1 onbevrucht eitje heb ik al gevonden. De vrouwen zijn er klaar voor. De mannen helaas nog niet.

Ik ga van de week maar eens wat waterverversingen doen, misschien bevorderd dat de kamgroei van de mannen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Rayliberty

Nou, zoals jullie weten had ik wat eitjes van Sergé gekregen maar alles is beschimmeld op twee na. Deze larven zijn nu een week oud. Ik had best wel wat eieren maar op een of andere manier minder geluk met de ontwikkeling.  >:(
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Harry

Misschien kan ik je nog helpen. Op dit moment legt mijn karelinii vrouwtje van 2010 dat ik dit jaar heb aangeschaft massaal eieren af. Helaas hebben de mannen hun kam nog niet opgebouwd. Das balen, zal wel allemaal onbevrucht zijn. Iemand tips hoe ik het opbouwen van de kam van de man kan stimuleren??
Met de larven uit de eieren van serge gaat het goed. Die groeien als kool en gaan volgende week een ingericht aquarium in. Ik wil ze wel zolang mogelijk watervlooien voeren, zodat ze mooie rode buiken krijgen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan