Slakken met huis kweken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

Nu ik succesvol slakken heb gevoerd, ga ik proberen om ze te kweken. Zo krijg ik ze in diverse formaten, waardoor ik ze misschien aan de kleinere salamanders kan geven. Schijnt niet moeilijk te zijn.

- Een bak met een GOED afsluitbaar deksel
- ongeveer 10 centimeter bosgrond (eventueel cocopeat)
- kamertemperatuur bij de inheemse soorten
- voeren met onkruid, sla, komkommer, musli, brinta (niet laten schimmelen)
- wat planten of stukken hout voor de afzet van eieren
- dagelijks sproeien voor de luchtvochtigheid
- kalkpoeder over het eten strooien en mengen door de potgrond (sepia kan ook)

De eieren kun je gewoon in de bak houden. Bosgrond hoeft nagenoeg niet vervangen te worden. De eventuele pissenbedden e.d. kun je uiteraard ook als voer gebruiken. De jonge slakken eten hetzelfde voer als de volwassen exemplaren, maar men raad bijvoeren met brinta aan. De jonge slakken eten eerst de eierschaal (calcium) en verblijven vervolgens enige tijd ondergronds.

Uiteraard kun je buiten de winter op vochtige dagen genoeg slakken vinden, maar het lijkt me simpelweg een leuke aanvulling op de hobby. Ik ga werken met de roze tuinslak, hoewel deze ook planten in je terrarium eet. Ik ga er echter een hedra inzetten, want daar blijven ze vanaf. De segrijnslak heeft namelijk een te hard huis om er makkelijk mee te kunnen werken. Ik ga simpelweg een doorzichtige plastic bak gebruiken.

Ter info.


DannyS

Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen!

alphamale

De tijgers eten overigens de slak met huis en al op, mits het een kleine betreft waarvan het huisje is "gekraakt". Krijgen ze gelijk wat calcium binnen.

alphamale

De tijgers beginnen de slakken echt te waarderen. De diaboli's eten nu pieren, slakken en andere dieren ter afwisseling. Dit bespaart een hoop. Jammer dat de m. mavortiums nog steeds geen pieren eten, want anders hoefde ik voor de tijgers en de axo's nog maar zelden naar de dierenwinkel. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de slakkenkweek nog niet heb opgezet. Iedere keer als ik een lading slakken heb voer ik ze weer op....  ;D

Patrick dk

Hey Niels ,

Leuk dat het goed lukt met de slakken , maar de de wormen die je zelf uit de tuin steekt , eten ze wel op.   grt Patrick
C orientalis

alphamale

Hé, dat heb ik nog helemaal niet geprobeerd! Bedankt voor de tip.

alphamale

Ik heb de voorbereidingen om slakken te gaan kweken gestaakt. Slakken worden gegeten, maar ze zijn niet geliefd. Zodoende is het niet de moeite om ze te kweken, daar ik kan volstaan met de slakken die ik af en toe in de tuin aantref.

Niels D

.... en ik ga er toch weer aan beginnen. Nu ik blauwtongskinken heb is het weer de moeite. Deze eten, toch zeker als ze volwassen zijn, een flinke hoeveelheid slakken. Daar slakken parasieten bij zich kunnen hebben ben je beter af met een eigen kweek. Nu nog slakken zoeken.....
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

ik ben zelf begonnen met het kweken van reuzenslakken. De dieren zijn nu nog iets te klein om jongen te krijgen maar zodra ze groot genoeg zijn zullen ze heel veel eitjes leggen ;D

Heerlijk voor mijn schildpadden
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Peter Vliem

Reuzenslakken heb ik ook, aanvankelijk als huisdieren, maar mijn waltl's vinden de pas uitgekomen slakken erg lekker. ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Thibaut Vds

Wist niet dat je slakken kon voeren door die schaal. Toch maar eens proberen bij de tigrinum en mav. mav. Moet je wel eerst de schaal kappot maken of gewoon  heel laten.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Maxim M.

Bij mij zitten slakjes van alle grootes in het water, evenals garnaaltjes (vuurgarnaal)
Ben vrij zeker dat de kleinere slakjes af en toe binnen gespeeld worden door mijn verrucosus.
De garnaaltjes zijn precies wat te snel voor hun.
Maar vind ik niet erg, anders kon ik nooit kweken met die dingen :)

Niels D

Waterslakken heb ik ook overal inzitten. Bakken raken echt veel beter in balans met slakken. Voor de skinken zijn ze echter aan de kleine kant en ze lusten liever de landslakken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Hier krijgt er één een slakje ontdaan van het huisje. Uiteraard heeft de ander er ook één gehad.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

#14
Ik vind de presentatie van het bord niet prachtig, maar hopelijk voor de skink zit de smaak goed  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl