Notophthalmus viridescens eieren

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

alphamale

We hebben eitjes van de noto's! Naar wat Kimmy heeft kunnen zien, zijn het er een stuk of 10. Zij heeft ze namelijk als eerste gespot en veiliggesteld. De meesten zitten mooi in het blad gevouwen.

Helaas is één van de vrouwtjes er slecht aan toe. Dit betrof de vrouw die in nog in de landfase zat. Haar staart had in beginsel een wond, daarna leek hij zelfs af te sterven, daar hij zwart werd en enkel nog vast zat aan een kleine draad weefsel.

We hebben de staart afgeknipt. Gelukkig is ze nog heel actief. We gebruiken een hele lage dosis van de antibiotica die we nog van de hoornkikker over hadden. Het is de laatste hoop, want het ziet er niet goed uit. Eten doet ze hooguit een beetje. Ze staat op de onderste foto.

Hopelijk gaat alles goed met de eitjes, want we gaan ons best doen!


alphamale

Nog een kleine vraag: Hoe komen we aan die kleine artemia?

joost.v.wijk

Citaat van: Niels D op mei 24, 2011, 09:56:53 PM
Nog een kleine vraag: Hoe komen we aan die kleine artemia?

Zelf kweken (met een artemia-set), eieren zijn in vele dierenspeciaalzaken te koop in een pot (eieren in zout). Ook heb ik de nauplieën wel eens gezien in een 100 ml tube (net zoals de kleine porties rode mug en tubifex wordt aangeboden, maar dan betaal je al gauw rond de 1,50 voor zo'n zakje. Ook watervlooien is eventueel een optie. 


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Bedankt, er zit een grote aquariumspeciaalzaak bij ons in de buurt. Volgens mij heb ik iets dergelijks daar weleens gezien. Anders ga ik naar "Brouwers" in Roosendaal.

MartinS

Blijven super mooie dieren. Helaas heb ik wat mindere ervaringen met deze soort die me doen tegenhouden er aan te beginnen. Dat vrouwtje ziet er inderdaad minder uit, kijken wat de antibiotica kan doen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Patrick dk

Hey Niels , hoop voor je dat het lukt met die antibiotica , maar ik zou iig dat vrouwtje wel apart zetten al is het alleen maar om de andere dieren goed te houden .
C orientalis

kevin

Doe je al goed zo. Ze zien er ook erg goed uit.
Had toendertijd een T. shanjing met soortgelijke wonden en daar heb ik dagelijks een middel van Zoo Med tegen gebruikt en die was er toen weer bovenop gekomen.

ZM Repti Wound Healing Aid; Dat is het middel wat ik heb gebruikt.
Misschien kan je er wat mee.


alphamale

Bedankt voor de tips. Het vrouwtje had ik direct al appart gehouden en op keukenpapier in een klein bakje gezet. Ze heeft nu wat gegeten, dus ik heb hoop.

alphamale

In de "moederbak" hebben we een larf aangetroffen en appart gezet. Wat één pietepeuterig beestje is dat zeg. Ik haal dingen uit mijn neus die groter zijn! We hebben sinds vandaag de artemia-eitjes "op kweek" staan, zoals op dit forum is omschreven. Gelukkig hadden we nog hele kleine watervlooien, die hij nu kan opslokken.

joost.v.wijk

Citaat van: Niels D op mei 25, 2011, 09:57:40 PM
Wat één pietepeuterig beestje is dat zeg. Ik haal dingen uit mijn neus die groter zijn!

Whahaha, da's ook echt weer een opmerking van jou.  ;D ;D ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Volgens mij zijn de meeste eieren bevrucht. Degene die niet in het blad verstopt zitten hebben al ontwikkelde larven in de kern. YES!

(krijg alleen wel veel stress door de angst iets fout te doen...)

kevin

Komt vast wel goed met de opkweek.
Als je de larven opkweekt met grind of zand op de bodem kan een klein beetje tubifex ook geen kwaad.

Kenny

Wat bladafval is voor deze soort ook aan te raden, Jef Janssens had daarmee goede resultaten.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale


alphamale

#44
Ik had verteld, dat mijn oude noto-vrouwtje met eieren in het lijf doodgegaan was. Ik ging er dus gemakshalve vanuit dat de ander een mannetje was, tevens omdat de staart en achterpoten groter waren. Harry had al gezegd dat de eieren misschien al in het lijf zaten, voordat ik ze had aangeschaft. Dat kon dus betekenen, dat ik 2 vrouwen had, ondanks de fysieke verschillen.

Ik kreeg mijn vermoedens toen de mannen van Harry bij mijn oude noto in de bak kwamen. Ik zag dat de mannen een nog grotere staart hadden. Nu zijn de vermoedens bevestigd, want de onderste is mijn oude noto. Lijkt me een vrouw toch?