Heel goed nieuws T.shanjing 2008!!!

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Het eerste jaar heb ik succes gehad met de opkweek van shanjing, maar na een jaar kreeg ook ik de problemen met sterfte. Hier kunnen we natuurlijk over schrijven, zodat anderen niet dezelfde fout hoeven te maken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

herman Overmars

Marianne is helemaal gestopt met krekels voeren, de bak vervuilt heel erg plus daar komt bij dat ze ze in de grote bak moeilijker te pakken  krijgen en ze vreten alles kappot, in plaats van krekels krijgen ze nu Gammarrus(moerasschildpadvoer), en dat eten ze goed, dat ze nog krekels kregen hadden ze ook steeds mijt nu helemaal niet meer, zoals je al in een van mijn vorige reacties hebt gelezen, zitten ze al zo'n 3/4 jaar in deze bak al die tijd met water dus een vrij hoge luchtvochtigheid, ze overwinteren ook niet hebben het hele jaar een redelijke costante temperatuur en kunstmatig zonlicht, ze worden in het najaar wel minder actief maar je ziet er altijd wel een paar in de bak aan het rommellen
Tylototriton Shanjing 4,5

robkeulers

Die gammarus is toch de gedroogde vorm he? vreten ze dat?

herman Overmars

ze vreten het allemaal dus ook de cynops en de paramesotriton
Tylototriton Shanjing 4,5

robkeulers

Hoe voer je dat dan? op het water, of gewoon droog in een bakje?


Harry

#35
Is het dit voer? en  heb je dat ook als eens aangeboden op het land op keukenrol?

http://www.dieren-winkel.nl/jbl-gammarus-voor-water-en-moerasschildpadden-250-ml-p-1217.html

Overigens heb ik monlangs met petro nog een dicussie erover gehad, dat krekels en fruitvliegen volgens ons beter niet gevoerd kunnen worden aan opgroeiende shanjing ivm kans op mijten en vervuiling.

Ik voer ze alleen wormen en tubifex op keukenrol, maar die gammarus ga ik zeker proberen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

herman Overmars

ja , harry dat is het, in een bakje op het droge Rob
Tylototriton Shanjing 4,5

naeff002

Apart dat ze dat eten. Dat extra calcium is dus waarschijnlijk wel belangrijk voor ze.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

herman Overmars

wij hebben het ook weer van iemand die het aan zijn Tylo's voerde, ik  had een hagedis die was er ook gek op, buiten z'n krekels en sprinkhaantjes om
Tylototriton Shanjing 4,5

herman Overmars

maar nu even een update: er zijn 20 a 21 eieren die lekker door ontwikkellen de rest is niet goed, zie af en toe stuipjes bij de larve, dus ze zijn ook wat ouder als dat we dachten geef ze nog een week, ik vermoed dat door het water verversen er een paar eieren los waren gekomen maar dat ze zeker al een dag of 5 lagen, ze waren al aan het ontwikkellen dat we ze eruit gehaald hebben, hadden al een boontjes vorm met een minuscuul staartpuntje
Tylototriton Shanjing 4,5

Harry

#40
Wat heb je ons in 1 week tijd veel geleerd Herman. Echt nieuwe dingen.
Ben alleen nog benieuwd hoe je de larven straks gaat opkweken.
Ik zou je adviseren de larven tussen 20-23 graden op te kweken zoals ik het ooit in het kweichowensis artikel heb gezet. Ik heb daar goede ervaringen mee met 100% rendement. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer andere succesvolle methoden. Bij mij zitten tussen de watervlooien vaak veel hydra's, vandaar dat ik meestal met tubifex opkweek omdat ik als de dood voor hydra's ben. Verder heb ik wel eens uitval gehad bij andere tylosoorten als de larven te koud zaten. Nadat Ad Bouwman mij ooit geadviseerd had tylo's boven de 20 graden op te kweken, had ik nooit meer uitval. Alhoewel ik anderen gehoord heb die probleemloos onder de 20 graden opkweekten.

Daarom ben ik benieuwd waar je voor gaat kiezen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

herman Overmars

Het bakje met eieren staat in de huiskamer dus qua temperatuur zit dat wel goed, er zit een parfumlampje in de deksel waardoor het in het bakje overdag ongeveer 20 a 22 graden is, mijn vrouw(de kweekster) die wil ze  als ze uitgekomen zijn na een paar dagen boven in de kweek kamer in de opgroeibakken die we nog hebben na een axelotl eieren explosie zetten,deze bakjes zijn 50x35 cm en kunnen met kunststof plaatjes afgedekt worden
afhankelijk van de temperatuur kan er een klein dompel verwarmingetje aan om het water op temperatuur te houden,ik ben het met je eens gezien de ervaring met onze axel's en ribbetjes dat 20-22 graden ideaal is voor de ontwikkelling, we hadden 2 jaar terug eieren van axelotl's gekregen en die hadden te koel gestaan heel veel uitval, nou ik ga weer aan het werk
Tylototriton Shanjing 4,5

Harry

Dat lijkt me een uitstekend plan Herman. Afdekken van de bakjes is denk ik niet nodig, want het kan anders in die kleine bakjes sneller tot vervuiling raken ivm niet gegeten tubifex.

Voor de rest denk ik dat je het zo prima aanpakt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Inmiddels die gammarus gekocht.
Ik ga vanavond uittesten welke soorten het allemaal eten. Ben benieuwd
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Namens Herman gepost....