Heel goed nieuws T.shanjing 2008!!!

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Van de dieren geboren in 2008 uit ouderdieren van Alex en mij,heb ik er een aantal verkocht aan Marja=Marianne en Herman in Lelystad.
Deze hebben eieren gelegd en ze zijn bevrucht!
Dus zij hebben als eerste nakweek van nakweek.
Foto's zullen ongetwijfeld volgen.
;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Petro
Tylototriton Shanjing

Harry

Dat is geweldig nieuws. Kun je eens navragen hoe groot deze dieren inmiddels zijn. Het is namelijk een vrij kleine vorm van shanjing. Ik wil graag weten bij welke  grootte deze dieren geslachtsrijp zijn.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

Harry,zal ik zeker doen,sowieso als de larven er zijn ga ik bij ze langs.
Dan kan ik het met eigen ogen aanschouwen.
Petro
Tylototriton Shanjing

alibombali

Citaat van: petro pees op april 10, 2011, 08:35:42 PM
Van de dieren geboren in 2008 uit ouderdieren van Alex en mij

f2 dieren dat is vast weer een primeurtje van Nederland...erg erg blij mee...

Monique

Heee wat leuk! Ik ken Marja en Herman wel! Gaaf.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

DannyS


herman Overmars

hoi, allemaal,

Harry, de kleinste salamanders zijn 10 cm en de grotere 12 cm, ze zijn op dit moment weer met het paringsritueel bezig er zitten er 5 in het water en zijn druk om elkaar aan het draaien, ik ga zo snel mogelijk aan het fotograferen en zet ze dan op de site, mijn vrouw heet trouwens Marianne en geen Marja, we hadden er geen idee van dat dit zo uniek is, de P.Hongkongensis beginnen ook al, love is in the air
nou dat was het even voor nu, o, ja het zijn ongeveer 45 bevruchtte eieren
Tylototriton Shanjing 4,5

MartinS

Herman, geweldig nieuws! Heel veel succes met opkweken. We zien uit naar je foto's.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

alibombali

Citaat van: herman Overmars op april 11, 2011, 01:13:31 PM
we hadden er geen idee van dat dit zo uniek is

Het is in die zin uniek, dat de meeste mensen die mijn en Petro's Sjangjing nakweek in handen kregen, de dieren niet in leven hielden....je bent zover ik weet de 6de Sjangjing kwekerd van de laatste 6 jaar...
En sowieso de eerste kweker die met Nederlandse Sjangjing-nakweek, nakweekt... ;D :D ;D

Harry

Fijn dat jullie je bevindingen met ons op het forum willen delen.

Dan zijn ze dus zoals ik dacht (deze kleine vorm) al bij 10-12cm geslachtsrijp.
Maar nu willen we natuurlijk  ook de rest weten. Waar staat je bak. Welke temperaturen dag/nacht en hoe is je bak ingericht? Eventueel een foto.
En is de bovenkant van je bak dicht of open.

Mijn koppel heeft dezelfde grootte, en ik twijfelde of ik dit jaar wel een kweekpoging wou doen. Maar misschien met jullie informatie ga ik het ook proberen.

Ik denk toch dat dit een ondersoort van shanjing moet zijn, omdat ze duidelijk kleiner zijn dan de dieren die ik in het verleden heb gezien. Ik vind het prachtige dieren.

succes met de opkweek van de larven
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

herman Overmars

Ze zijn gehuisvest in een aquarium van 120x50x50 cm, met 2/3 water en 1/3 land, de bak is dicht, de temperatuur is gemiddeld 22 graden en in de zomer 26 tot 28 graden, wij hebben airco dus de kamertemperatuur is redelijk constant, op het land hebben ze een stuk gestraald kienhout en diverse kunst planten om in te klimmen en enkele versop plekken zoals een kunst bonzai boompje met een half open voet de verlichting bestaat uit een daglicht tl en een grolux tl de laatste is voor de uv,mijn vrouw laat ze gewoon het hele jaar in deze bak, het water wordt wekelijks ververst en elke 2 weken wordt de bak doorgespoeld, de luchtvochtig heid is redelijk hoog 70 a 80% en dat vinde ze heerlijk de bodembedekking bestaat uit kwartsgrind met daarop enkele plakken mos, ik heb gisteren geprobeerd enkele foto's van de eieren te plaatsen maar de resolutie was te hoog dus namen ze teveel ruimte in ik heb ze wel naar petro gestuurd, ik zal het nog een keer met de laagste resolutie op foto zetten doe ik er gelijk een paar foto's van de bak bij, oja de achterwand van de bak bestaat uit uitstekende polistyreen keimotief waar ze erg graag inklimmen, nou ik moet weer aan het werk , probeer morgen alles even te plaatsen
Tylototriton Shanjing 4,5

herman Overmars

in het water staan enkele kunstplanten en een aantal javavarens en eigina doras (lage soort) om tussen te kruipen, er liggen ook enkele stenen in om op te kruipen
Tylototriton Shanjing 4,5

joost.v.wijk

Ik vind het geweldig dat 'beginnende' hobbyisten het goed doen met de moeilijkere soorten, (zoals bijv. Monique met de hongkongensis) Terwijl het bij de ervaren mensen niet lukt om te kweken, of dieren gaan zelfs dood.
Veelal worden dergelijke soorten niet geadviseerd aan minder of geen ervaring, maar dit zijn super voorbeelden dat het wel goed kan gaan.

Proficiat!


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Bedankt voor je feedback Herman, da's mooie informatie die je geeft. Heel veel succes met opkweken!

Als je me even je foto's mailt (robkeulers@gmail.com) zal ik ze meteen even verkleind in dit topic voor je zetten. De bijlage mag maximaal 20 mb groot zijn als ik me niet vergis.


herman Overmars

om even op joost te reageren
Wat wij altijd doen, is op het internet zoveel mogelijk informatie proberen te bemachtigen ik heb heel veel van caudata afgehaald maar dat weet joost al, ik vind dat als je aan dit soort dingen begint doe dan eerst je huiswerk, bekijk zoveel mogelijk topic's OOK die over problemen gaan en niet alleen die, waar de gangbare dingen instaan, mijn vrouw heeft ondertussen ruim 500 axelotl's opgekweekt waarvan zeker 120 gouden, ook heeft ze ribbetjes groot gebracht, kennis is gewoon belangrijk, ik vind dat je er gewoon voor moet zorgen dat je weet waar je aan begint, scheelt heel veel dierenleed.
Zo nu dit gezegd is, ik zal je morgen de foto's mailen en ook nog een paar van onze bakken maken en mailen
Tylototriton Shanjing 4,5