Heel goed nieuws T.shanjing 2008!!!

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.


herman Overmars

ik heb nog 1 kleine opmerking,Petro schrijft dat ze uit de kweek van 2008 zijn, maar ze zijn uit de kweek van 2009 en Rob ik vind dat iemand af en toe wel een betoog over dit soort dingen moet houden, wij hebben mensen bij ons thuis gehad die kwamen voor jong axeltjes en die hadden er al 1 of 2 in een dieren winkel gekocht, de beestjes zitten daar onder schrijnende omstandigheden met afgebeten ledematen in vuil water, zijn dus vaak beschimmeld en ze betalen er een hoop geld voor, wat ik gedaan heb, ik heb een flyer gemaakt met alle belangrijke dingen over de axelotl's qua verzorging en huisvesting en voeding en dat aan iedereen meegegeven die bij ons  een salamander heeft gehaald, alle kleine beetjes helpen,en ik vind dat je ook wel een brok verantwoording draagt, het is je hobby doe het dan goed of doe het niet, er zijn al genoeg vermeerderaars op de wereld
Tylototriton Shanjing 4,5

Harry

Herman Geweldig aan deze informatie hebben we echt wat aan. Daar een forum voor bedoeld. Fijn dat je zoveel moeite doet om alle details prijs te geven. dat is echt een bijdrage voor de toekomst van deze prachtige shanjingvorm.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

herman Overmars

Ik ben op deze manier ook in eerste instantie aan een hoop antwoorden gekomen toen wij met axelotl's en ribben salamanders begonnen, ik heb op deze site alles uitgespit en ook op caudata, daar heb ik ook de nodige informatie aan liefhebbers verstrekt, je moet elkaar gewoon helpen,om onze beestjes goed te verzorgen, vandaar dat ik ook probeer zo duidelijk mogelijk antwoord te geven, wij hebben toen der tijd bij Petro 7 juvuniles gehaald en we hebben ze alle zeven nog, ook met de p.Honkongensis hebben we geen problemen ondervonden, en die kregen we als larven, het waren er vier en het zijn er nog vier, 1 hebben we er apart omdat hij door het andere mannetje steeds in een hoek gedreven werdt, maar gaat nu goed met hem
Tylototriton Shanjing 4,5

robkeulers

Namens de feestcommissie...

robkeulers

.

Harry

Bedankt voor de bijdrage. Al ver ontwikkelde eieren
Ben benieuwd wat er in al die bakjes zit (laatste foto) en volgens mij is het maar een hele lage waterstand. Klopt dat.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Ziet er goed uit. De waterstand lijkt mij ook laag, maar deze soort heeft ook niet veel aan diep water.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Dag Herman,

Super om te lezen en te zien dat zo voorspoedig gaat! Ook geweldig om te lezen dat je je voorbereidingen goed getroffen hebt en alle informatie verzameld hebt die voor handen was. Een schoolvoorbeeld en met succes!

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Harry

Na veel uitval bij het opkweken van deze soort, wordt het denk ik tijd om wat informatie te verzamelen voor het clubblad over op welke wijze de dieren succesvol zijn opgekweekt tot volwassenheid (met name na de metamorfose) door degenen die ze nu nog hebben.

Zodat toekomstige kweken minder uitval gaan krijgen. Zover ik weet is het opkweken bij mij, Herman, en Jari gelukt.

Ik wil hier best aan meewerken.

Belangrijkste bij mijn opkweekmethode is de dunne bodemlaag van bladafval waarop een pijpje kurkschors ligt als droogbeveiliging en een beetje mos. Belangrijkste is een dichte deksel zonder gaatjes waar eens in de week de kleinste regenwormen in grote getale worden gevoerd, ende plaats (een kamertje boven in huis 10-23 graden)

Als iedereen zijn stukje schrijft en inlevert kan er iets moois ontstaan.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

herman Overmars

in de bakjes die in de bak staan zitten: regenwormen, gamarrus(waar ze erg gek op zijn), fruitvlieg maden en een schaaltje met muggenlarven en tubifex op een vochtig stukje keukenpapier waar ad3 vitaminen aan is toegevoegd, dat wij de juvi's bij petro gingen ophalen hadden wij een bak van 80x40 klaar staan met grind op de bodem en daarop een varenmos bedekking met een dun laagje aarde, ik had dit vlak bij ons uitgestoken, er stond een waterbakje in, maar dat het warmer weer werd gingen ze daar met z'n zevenen in liggen, toen maar een grotere waterbak met een laag waterpeil erin gezet, ook dit was dringen geblazen , dus toen zijn ze de grote bak in gegaan waar ze nu nog in zitten alleen met maar 3 cm water om ze aan het water te laten wennen, omdat ik gelezen had dat juvi's snel verdrinken, toen langzaam het waterpeil opgevoerd tot huidig waterpeil, en ja het is ongeveer maar 10 cm water, maar hoog genoeg om te kunnen zwemmen, wat ze buiten de paartijd bijna alleen maar aan de oppervlakte doen, mijn vrouw voert ze ook watervlooien, waar ze echt als gekken achter aan zitten, ik vind het inderdaad een goed idee om onze ervaringen te bundelen,alle drie de bakken zijn hetzelfde ingericht alleen bij de Cynops is het waterpeil hoger
Tylototriton Shanjing 4,5

herman Overmars

in hun eerste bak zat ook een grolux(uv) lamp,ik weet niet in hoeverre dit bijgedragen heeft maar er zit in alle bakken er een, de bakken zijn bij ons altijd afgedekt, nooit anders gedaan
Tylototriton Shanjing 4,5

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

Je kan er nog wel aan toevoegen hoor(namen bedoel ik)
Niet om het één of ander hoor,maar ik vind het een steengoed idee van je,info verzamelen voor het blad.Ik weet dat Joost ook al met de gedachte speelde om een stukje te schrijven in die trant.
Dus Joost als je er zin in hebt;laat wat van je horen!Ik ben trouwens razend nieuwsgierig hoe het met jouw dieren gaat en ook met die van Jari.
Ondanks dat er bij mij een  "ziekte" heerst  :-\ die ook mijn overgebleven dieren aantast,vond ik namelijk enige uren terug ook een ei! ;D En hoe dan ook (Herman gaf het al aan,dieren zijn van 2009 en niet 2008)
dat houdt in dat ze snel geslachtsrijp zijn!
Ik had het met Harry er al over dat het sterven van de dieren niet eens door ziekte zou kunnen komen,maar bv;door het geven van krekels in een vochtige omgeving of het gebrek aan een waterverblijf in het voorseizoen. ::)
Herman,Marianne heel veel succes en dat we er nog maar veel over mogen horen.

Citaat van: Harry Dresens op april 13, 2011, 07:39:24 AM
Na veel uitval bij het opkweken van deze soort, wordt het denk ik tijd om wat informatie te verzamelen voor het clubblad over op welke wijze de dieren succesvol zijn opgekweekt tot volwassenheid (met name na de metamorfose) door degenen die ze nu nog hebben.

Zodat toekomstige kweken minder uitval gaan krijgen. Zover ik weet is het opkweken bij mij, Herman, en Jari gelukt.

Ik wil hier best aan meewerken.

Belangrijkste bij mijn opkweekmethode is de dunne bodemlaag van bladafval waarop een pijpje kurkschors ligt als droogbeveiliging en een beetje mos. Belangrijkste is een dichte deksel zonder gaatjes waar eens in de week de kleinste regenwormen in grote getale worden gevoerd, ende plaats (een kamertje boven in huis 10-23 graden)

Als iedereen zijn stukje schrijft en inlevert kan er iets moois ontstaan.
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Citaat van: petro pees op april 13, 2011, 06:43:30 PM
Je kan er nog wel aan toevoegen hoor(namen bedoel ik)
Niet om het één of ander hoor,maar ik vind het een steengoed idee van je,info verzamelen voor het blad.Ik weet dat Joost ook al met de gedachte speelde om een stukje te schrijven in die trant.
Dus Joost als je er zin in hebt;laat wat van je horen!

Ik heb je destijds een zooi vragen gestuurd, maar heb nog geen antwoorden gehad. Ik heb nog steeds zeker de intentie om een artikeltje te schrijven uit jouw naam, Alex en mezelf.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis