kweekpoging ommatriton ophryticus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Hier zal ik bijhouden hoe het met de ophrticus kweekpoging gaat. Vooral omdat er toch wat dingen zijn die veel mensen nog niet weten.

Mijn 1e klus is het mannetje in het water te krijgen. Aangezien de temperaturen al behoorlijk hoog zijn, moet je weten, dat je het mannetje vanuit het land in zo koud mogelijk water moet zetten. Tussen  4 en 10 graden. De mannetjes bouwen altijd hun kam al op het land gedeeltelijk op. Wacht je te lang met het dier over te zetten in het water, dan gaan ze op land dood. Meestal zette ik de dieren al eind februari in het water.

Het mannetje heb ik in ijskoud vijverwater gezet met een stuk kurkschors en veel planten zodat het niet kan verdrinken. Nu ga ik elke dag het water steeds verversen door ijskoud kraanwater. Zondag komt het vrouwtje erbij. Die zinken meestal wel gelijk. Met het mannetje moet je uitkijken.
Vanochtend was het mannetje volledig aquatiel. Nu moet het ziijn kam verder gaan uitbouwen. Ik houd jullie op de hoogte
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Vandaag het vrouwtje gekregen. dat was maar net op tijd. Het dier heeft 2 dagen in het water gezeten en daarna weer 2 op land. Er plakten 4 eitjes aan haar pootjes. Ondertussen is de man sinds gisteren nu echt volledig aquatiel en het lijkt allemaal volgens planning te lopen, al was het niet makkelijk met deze redelijk hoge temperaturen.

Zojuist het eerste baltsgedrag gezien.

http://www.youtube.com/watch?v=smsocgzSY9s#
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

Mooi...dit was wel heeeeel veeeel moeite om aan 1 koppel te komen..duimen dat ze productief gaan worden.. ;) ;) ;)

naeff002

Ja inderdaad, dat er maar veel eitjes mogen komen
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

Vanochtend zat het mannetje weer passief op het kurkschors. Ik heb het dier overgebracht naar een aquaterrarium zodat het terug de landfase in kan. Het andere mannetje, dat gisteren nog geen belangstelling had begon meteen aan de lopende band te baltsen en het vrouwtje heeft zojuist de eerste eieren gelegd.
Nu maar hopen dat ze op de valreep zijn bevrucht.

wordt vervolgd.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alphamale

Ik hoop echt dat het lukt. Toch zeker na alle moeite die je ervoor gedaan hebt.

Harry

Ja hoop het. Alhoewel het mannetje nu weer minder actief wordt ondanks de waterverversingen. Hoop maar dat die eieren bevrucht zijn.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Vandaag een paar eitjes eruit gehaald die ik warm ga zetten om te kijken of ze bevrucht zijn, want ik zie de man te weinig baltsen. Verder komt er nog meer hulp. Nog een kennis heeft een koppel teruggevonden en zet deze apart om eieren af te zetten, dat gaat zeker lukken omdat deze dieren gelijk lopen. En ook onze vriend uit Tiel heeft toch nog 2 vrouwen gevonden in zijn buitenterrarium. Alhoewel daar hetzelfde probleem is namelijk dat de man nog niet klaar is en de vrouw waarschijnlijk al snel gaat leggen. Maar gelukkig heeft man man inmiddels al een beter paarkleed. We blijven alles in de gaten houden en als het nodig is dieren weer verhuizen etc..

Ik heb toch goede hoop, dat er uiteindelijk dit jaar met al deze gezamelijke inspanningen er weer wat opgekweekt kan worden van deze soort. We zijn inmiddels al met 5 personen bezig.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Ik heb een paar eieren eruit gehaald om te zien of ze bevrucht zijn, maar helaas onbevrucht. Ik denk dat de man al eerst 2 weken in  het water had moeten zitten. Maar misschien zijn later gelegde eieren wel bevrucht
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Goed nieuws. Aanvankelijk dacht ik dat alle eitjes onbevrucht waren ivm het niet gelijk lopen van de man en de vrouw. Zojuist heb ik alle planten eruit gehaald en gezien dat er toch ook een mooi aantal eitjes wel bevrucht is. Zucht zucht..  Dus er gaan in ieder geval nieuwe dieren komen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

MartinS

Goed nieuws Harry, veel succes met opkweken van de prachtige soort!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StijnH

Dat is zeker goed nieuws, veel succes met opkweken!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

#14
Goed nieuws. Vandaag zijn de eertse 2 ophriticuslarven van 2011 geboren. Er komen er nog meer. Ben erg blij dat het gelukt is, want het was een lastige klus, als mannetje en vrouwtje niet gelijk in paarstemming zijn. Veel waterversen heeft uiteindelijk goed geholpen. Het vrouwtje legt nog steeds. Ik heb nu een 50 tal eieren, waarvan denk ik de helft gaat uitkomen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan