kweekpoging ommatriton ophryticus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

Klinkt hoopvol!

Nu je een geschikt koppel hebt is er sowieso weinig paniek meer, binnen een maand of 10 begint de volgende kweekronde alweer!

alphamale

Gelukkig werpt al die noeste arbeid ook zijn vruchten af. Mooi man!

Harry

Heb nu zo'n 50 larven en het vrouwtje zit weer op t land
Misschien geeft het laatste plantje oook nog wat larven.
ze zijn verder eenvoudig op te kweken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Hartstikke mooi. Die zijn binnenkort weer vollop aanwezig??


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Hugo

Top!!! :)

Eenvoudig op te kweken, stoere taal Harry!? ;D 8)
Het is jouw eenvoudig gelukt inderdaad, maar volgens mij kijkt het wel nauw hoe je ze opkweekt. Schijnbaar zijn er toch veel verliezen bij dit soort, juist in de opkweekfase, bij veel mensen?

Kun je nog eens kort beschrijven welke methode goed voor je werkte?
En wat daarin de cruciale zaken waren waardoor het lukte?
Nooit verkeerd om dat nog eens beschreven te hebben!




Harry

#21
Inmiddels zitten man en vrouw weer op het land in goede conditie en de larven groeien voorspoedig zonder uitval. ze waren slechts 2 weken van het jaar in het water en dat is het behoud van de ouderdieren, die ik vaak heb verloren door ze te lang in het water te houden om maar veel eieren te krijgen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

#22
De eerste dieren gaan alweer het land op. Ik ga opnieuw een groot aantal tot volwassenheid opkweken met mijn beroemde voerballensysteem

23 april geboren en 12 juni op het land. dat is nog geen 2 maanden. En ze zijn groter dan ooit, omdat ik weer in kleine aantallen heb opgesplitst. Hopenlijk deze keer niet weer 90% mannen. Ik heb ze nu wat kouder opgekweekt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

MartinS

Mooi resultaat Harry, ik ben heel benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelen. Hopelijk krijg je er veel groot en zullen ze veer volop aanwezig zijn. Blijven prachtige dieren.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Harry

#24
Hieronder een paar foto's van de bak 1,20m  die ik heb ingericht voor de morphs. (de bakken die er bovenop staan zitten mijn marmers en karelinii in)
Ik ben rechtsachter begonnen met het aanbrengen van verschillende hoogte niveau's tuinturf. Trapsgewijs. Bij de overgangen heb ik een pijpje kurkschors gelegd en daar mos overeen gedaan. En zo door steeds naar een lager niveau. Helemaal achteraan zie je een soort sloot die droog staat. Daarin heb ik beukenblad uit een ingedroogd bospoeltje gedaan. daarin zit verschillend natuurlijk voedsel. Op die bladeren heb ik mijn voerballen gelegd (nat mengsel van konijnenkorrels en tuinturf, konijnenkorrels eerst onder water zetten en dan mengen) Zo vermenigvuldigen zich de enchytreen en andere voedseldiertjes. Af en toe gaat daar de gieter overeen met water, zodat het weer uitdroogd en ik uiteindelijk de vochtigheid zo ook in de rest van de bak regel (heveling)

Op de andere niveau's heb ik een 2cm laagje bosgrond/bladafval gedaan van onder een beukenboom.en daarop gestapeld stukjes boomschors om zo veel droge plekken te creeeren. Ook op een hoger niveau heb ik voerballen gelegd. De dieren kunnen zo gemakkelijk het voedsel vinden dat zich onder de voerballen verzamelt. Natuurlijk hen ik in de bak ook een grote hoeveelheid dendro's gedaan. (die houden de enchytreenkweek op gang) De voerballen worden dagelijks gesproeid. De bak is voor zo'n 150 morphs.

Zodra de dieren de grootte hebben bereikt van dat ze rode mug van keukenrol eten, haal ik de dieren eruit en gaan ze per 50 in een hemakratje met een deksel met gaas. Hoe dat gaat leg ik uit als het zover is.

Onderaan ook 2 foto's van de bak waar de morphs uitkomen.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

bouffonne

Zo hij dat ziet er heel top uit.
Je maakt ook gebruik van konijnenkorrels.
Ben je niet bang dat dit gaat gisten en schimmelen!!?
Klink misschien vreemd maar ik heb zo'n oplossing van turf met geweekte konijnenkorrels gebruikt als voedingsbodem voor een bepaalde bekerplant op te kweken.
Moest dus ook vrij vochtig blijven, maar het hele zooitje begon dan toch binnen de kortste keer schimmelen

joost.v.wijk

Mooie bak hoor, maar is het niet veel te groot, en te druk ingericht? Je kan zo die kleine morfjes nooit goed monitoren...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

#27
Het gaat niet schimmelen omdat de wormen en witte diertjes ervan eten. De dieren zijn uitstekend te monitoren, omdat ze zich savonds altijd rond de voerballen verzamelen. Het moet rondom de ballen wel vochtig blijven. Zie: mijn oud artikel.

http://home.kpn.nl/dresens/voerbal.pdf

Alleen deed ik het vroeger in tonnen. Ook de ton ga ik weer opzetten voor de andere helft van de dieren.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

bouffonne

Ok, dat is mij dan nu heel duidelijk geworden
Ik had alleen geen ballen gevormd, maar alles gemengd tot 1 soort compost.
Wel had ik er wormen in, maar niet van die witte beestjes.
Een leer voor de volgende keer.

joost.v.wijk

Citaat van: Harry Dresens op juni 13, 2011, 08:27:58 AM
De dieren zijn uitstekend te monitoren, omdat ze zich savonds altijd rond de voerballen verzamelen

Zo kun je alleen de diertjes monitoren die het eigenlijk al goed doen, lijkt me. Achterblijvers en slechte eters zul je niet gauw zien bij die voerballen, en als het misgaat, heb je dat ook niet gelijk door. Massale sterfte is natuurlijk gelijk waarneembaar, maar als het steeds enkele zijn, valt dat haast niet op.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis