Plaats hier Frequently asked questions (vraag+ antwoord)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Wil je de website verder helpen? we willen graag een heleboel beginnersvragen alvast beantwoorden en zoeken daarvoor handjes. Wil je helpen? Plaats hier Frequently asked questions (vraag+ antwoord). Dus bijvoorbeeld:


-----------------------------
Welke salamanders kan ik het beste in mijn vijver houden?

Alleen axolotls kun je in een gewone tuinvijver houden. Alle andere salamandersoorten kunnen het water verlaten waarmee je een groot risico loopt op ontsnapping (faunavervalsing) en dit is strafbaar.
Soorten die in Nederland voorkomen mag je niet vangen of verplaatsen, dat is ook strafbaar en dus geen optie.

Een andere manier om salamanders buiten te houden is door ze in een afgesloten vijver te plaatsen. Rondom de vijver moeten dan verticale wanden met een overstekende rand geplaatst worden. Salamanders zijn meesterontsnappers, dus dit is een behoorlijk ingewikkelde klus. Mocht je hier aan denken, lees je dan eerst verder in op het forum en stel hier eventueel wat vragen over. Er zijn al velen voor je geweest die ondanks een goed plan tóch ontsnapte dieren hadden.
----------------------------






Als je de vraag en het antwoord geplaatst hebt zorgen de moderators er voor dat hij (na goedkeuring) zo snel mogelijk op de 'frequently asked questions"sectie geplaatst wordt. De FAQ vind je op de frontpage www.salamanders.nl

A34

#1
Ik doe eens een poging.  :)

------

Ik heb salamanders gevangen, mag ik deze houden?

Nee. Inheemse soorten mag je niet vangen. Doe je dit wel, dan ben je in overtreding van de wet. Je bent dan dus ook strafbaar.

Bekijk hier de 5 beschermde soorten die in Nederland en België voorkomen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_salamanders_in_Nederland
Wil je meer weten over hoe de wetgeving nou precies zit? Ga dan naar: http://www.salamanders.nl/wetgeving.html

robkeulers

Goed voorbeeld Jeroen!

ik zet er nog 1 zinnetje bij over de belgische wetgeving, en dan kan hij zo geplaatst worden. Wie voelt zich nog meer geroepen?

A34

#3
Aanvullen en veranderingen vind ik goed! Ik weet namelijk ook nog lang niet alles..

Mijn Axolotl blijft drijven, wat moet ik doen?

Oorzaak:
Het drijven kan een gevolg zijn van bacteriele infectie van de maag. Door de bacterie onstaat er gas. Dit zorgt ervoor dat het dier gaat drijven.
Vaak is stress de oorzaak hiervan. Het drijven gaat vaak dan ook niet vanzelf weg. Omdat het dier probeerd te duiken zal dit juist voor meer stress zorgen.

Mogelijke oplossing:
Zet het betreffende dier apart in een ondiepe bak. Vul de bak met koel water en zorg ervoor dat het waterlevel het dier net bedekt. Doordat het dier nu tot rust kan komen zal de zwelling afnemen.
Probeer het dier ook af en toe te voeren. Heb je het probleem opgelost probeer dan ook de oorzaak te achterhalen. Kijk bijvoorbeeld naar de temperatuur, aantal medebewoners, etc.

Zie je na een aantal dagen nog geen verandering, dan kun je altijd nog om hulp vragen op het forum!



Edit: Aangepast.


A34

Grind of zand?

Dit is geheel afhankelijk van de soort en of eigen keuze. Kleine soorten zoals Cynops of Triturus zijn vaak handig in het uitpulken van voer tussen het grind. Daar in tegen zijn axolotls echte veelvraten.
Grind word dan dus ook regelmatig mee gehapt, wat kan zorgen voor inwendige verstoppingen. Dit wordt dan dus ook afgeraden. Kies je alsnog voor grind kun je de dieren voeren door behulp van een pincet of met de hand.

joost.v.wijk

Citaat van: Jeroen op maart 31, 2011, 08:03:18 AM
Grind of zand?

Dit is geheel afhankelijk van de soort en of eigen keuze. Kleine soorten zoals Cynops of Triturus zijn vaak handig in het uitpulken van voer tussen het grind. Daar in tegen zijn axolotls echte veelvraten.
Grind word dan dus ook regelmatig mee gehapt, wat kan zorgen voor inwendige verstoppingen. Dit wordt dan dus ook afgeraden. Kies je alsnog voor grind kun je de dieren voeren door behulp van een pincet of met de hand.

Dit is o.a. al opgenomen in de caresheet over de axolotl.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Als je cynops wil houden ga je niet de caresheet van een axolotl lezen, denk ik. Persoonlijk vind ik het een valide vraag.

joost.v.wijk

daarom staat er ook o.a. Bodembedekkers worden in de andere caresheets ook besproken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Citaat van: joost.v.wijk op maart 31, 2011, 08:16:53 AM
daarom staat er ook o.a. Bodembedekkers worden in de andere caresheets ook besproken.

Het is vroeg :D

A34

Nog eens keertje extra bij de FAQ lijkt me niet overbodig..

DannyS

Laat ik ook eens wat proberen:

Ik heb last van algen in mijn bak, kan ik daar een algenetende vis bij doen?

Het is zeer af te raden om er een algenetende vis bij te doen. Hier zijn verschillende redenen voor:
- De meeste algeneters zijn tropische vissen, dus hebben ze een hogere temperatuur nodig om te overleven dan salamanders. Salamanders kunnen niet lang tegen hoge temperaturen en ook tropische vissen kunnen niet te koud zitten.
- Algeneters zijn vaak terretoriaal, waardoor ze constant achter de salamanders aanzitten. Dit is erg stressvol voor de salamander, wat voor gezondheidsproblemen kan zorgen.
- Algeneters zijn vaak 'bewapend' met stekels. Aangezien salamanders alles proberen op te eten wat beweegt is het waarschijnlijk dat het dier in aanraking komt met zo'n stekel, met ernstig letsel of de dood tot gevolg. Grotere salamanders, zoals axolotls, kunnen vaak een algeneter proberen op te eten. Door de stekels lukt dit niet en kan de stekel ernstige schade aanrichten aan het dier.

Hoe kom ik dan van de algen af?
De beste manier om van algen af te komen in de bak is op de ouderwetse manier: schrobben. Hiervoor zijn op de markt verschillende producten te krijgen. Het makkelijkste is een schrobbertje die via een magneet op beide kanten van het glas bevestigd wordt. Hierdoor blijven je handen droog en kan de meeste alg van de ruiten geschrobt worden. Bij hardnekkige alg is vaak de enige manier om met bijvoorbeeld een schuursponsje de ruiten schoon te schrobben. Je hebt ook oplossingen met scheermesjes, maar daarmee kan je, als je even niet oplet, je salamander verwonden. Chemische middelen (anti-alg) is af te raden, omdat salamanders een zeer gevoelige huid hebben en vaak niet tegen dit soort middelen kunnen.

robkeulers

Het klop, veel (zo niet alle) FAQ-items staan ook in de caresheets. En eigenlijk is het dus ook dubbel werk, maar goed.

Ik vind de vragen die gepost worden best goed. Onder elke FAQ zal ik ook een verwijzing naar de caresheets zetten. Dan zijn we in mijn beleving meer dan goed bezig op het gebied van serviceverlening en duidelijkheid.

robkeulers

Zijn er nog mensen bezig met de FAQ? Ik wil deze week even de hier geposte vragen plaatsen, dus heb je nog goede teksten, laat maar komen!


alphamale

Hoe verschoon ik het makkelijkst mijn bak en hoe vaak?

robkeulers